۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
کد خبر: 677720

بازار و اقتصاد یک موجود زنده است؛ بازار زنده است، چون حاصل تفکر میلیون‌ها نفر خریدار و فروشنده‌ای است که با پشتوانه فکری و هدف مشخصی وارد آن شده‌اند.

احمد جانجان / کارشناس بورس

بازار و اقتصاد یک موجود زنده است؛ بازار زنده است، چون حاصل تفکر میلیون‌ها نفر خریدار و فروشنده‌ای است که با پشتوانه فکری و هدف مشخصی وارد آن شده‌اند؛ بازار همانند انسان یا دونده‌ای است که پس از طی مسافتی خسته و ناگزیر به استراحت است و نیازمند تغذیه‌ای برای جان گرفتن دوباره؛ بنابراین کاهش یا افزایش شاخص بورس طبیعی است. از این منظر تعیین شاخص کل با اصلاح زمانی و مقدار مشخص و محدوده‌ای که برای آن تصور شده مهم است.

این محدوده از قبل حدود 302 تا 307 هزار واحد بود و محدوده حمایتی بعدی 293 هزار واحد است که از این نقطه انتظار بازگشت وجود دارد. برخی سهام‌ به خاطر به ثبت رساندن سهم‌های تاریخی با کاهش قیمت روبه‌رو شدند؛ چرا که بخشی بسیار گران خریداری شده یعنی به چند برابر ارزش ذاتی خود معامله شده بودند، بنابراین گروه‌های کالایی که سهام آن‌ها با کاهش قیمت یا اصلاح قیمت مواجه شده همان گروه‌هایی هستند که گران خریداری شده‌ و درنتیجه با ضرر و زیان مواجه شدند.

انتظار می‌رود گروه خودرو و قطعات که به لحاظ رشد نرخ دلار جزو عقب مانده‌ترین گروه‌های بازاری به شمار می‌رود و در کنار شرکت‌هایی چون دارویی، پتروشیمی و شیمیایی رشد کمتری داشته‌اند، رشد مطلوبی داشته باشند و پس از یک دوره استراحت دوباره با لیدری گروه خودرو و قطعات شاهد رشد شاخص کل در بازار سهام باشیم.

بی‌شک گران خریدن سهام برای سهامدار خرد یا عمده، منجر به ضرر و زیان سهامدار می‌شود، بنابراین برخی سهم‌های گران خریداری شده با ریزش‌های سود 50 درصدی مواجه شدند، به‌گونه‌ای که می‌توان گفت به نقطه اردیبهشت ماه و حتی پایین‌تر از آن بازگشتند. این مسئله بیانگر آن است که عده‌ای با سفته‌بازی، سهام شناور شرکت‌های کوچک را خریداری کردند و با خشک کردن سهام، دیگر سهم شناوری برای معامله باقی نماند؛ در چنین وضعیتی با عدم تشکیل صف خریداران، سود مورد نظر حاصل نمی‌شود و به محض خروج این دسته از سهامداران سقوط حتمی است، بنابراین توجه به عوامل یاد شده در این کاهش یا جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی بسیار تأثیرگذار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.