از زمان حضور محمدرضا هاشمی به عنوان سکاندار فرمانداری مشهد بارها پیش آمده بود که با وی در خصوص مسائل مرتبط با این شهرستان گفت‌وگو کنیم و هر بار او با سعه صدر پاسخگوی پرسش‌هایمان بود اما تا دیروز پیش نیامده بود وی در جمع خبرنگاران حاضر و رودرروی آن‌ها بنشیند تا درباره آنچه پیرامون مشهد می‌گذرد صحبت کند و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهد.

همه چیز درباره تقسیم مشهد تا آمادگی برای انتخابات الکترونیکی


 

هاشم رسائی‌فر/

 از زمان حضور محمدرضا هاشمی به عنوان سکاندار فرمانداری مشهد بارها پیش آمده بود که با وی در خصوص مسائل مرتبط با این شهرستان گفت‌وگو کنیم و هر بار او با سعه صدر پاسخگوی پرسش‌هایمان بود اما تا دیروز پیش نیامده بود وی در جمع خبرنگاران حاضر و رودرروی آن‌ها بنشیند تا درباره آنچه پیرامون مشهد می‌گذرد صحبت کند و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهد.

روز گذشته نخستین نشست رسمی رسانه‌ای فرماندار مشهد برگزار شد. گرچه هاشمی در مواجهه با برخی از پرسش‌های خبرنگاران جانب احتیاط را رعایت می‌کرد و به اصطلاح دیپلماتیک جواب می‌داد اما در مجموع خروجی نخستین نشست قابل توجه بود.

*تا انتخابات مشهد تقسیم نمی‌شود

فرماندار مشهد در این نشست و در پاسخ به پرسش قدس در خصوص اینکه بحث ظرفیت مشهد برای تبدیل شدن به دو یا سه شهرستان به کجا رسید و آیا اینکه این اتفاق خواهد افتاد، گفت: به عنوان فرماندار مشهد دوست ندارم از میزان حوزه استحفاظی مشهد کاسته شود اما آنچه مسلم است با ابلاغ وزارت کشور هیچ گونه تغییر و تحولی در تقسیمات کشوری تا پیش از انتخابات مجلس نخواهیم داشت شاید بعدها این اتفاق بیفتد اما باید تا بعد از انتخابات صبر کرد.

*پیگیری برای تشکیل ادارات شهرستان مشهد

محمدرضا هاشمی همچنین در واکنش به پرسش دیگر قدس مبنی بر اینکه گویا شما به عنوان فرماندار مشهد از ابتدای حضور در فرمانداری به دنبال تشکیل ادارات مشهد و مستقل شدن آن‌ها از ادارات کل بوده‌اید و این موضوع به کجا رسید، اظهار کرد: از همین جا اعلام می‌کنم برای نتیجه دادن این موضوع دست نیاز فرمانداری شهرستان مشهد به سمت شما رسانه‌هاست تا ما را در این بحث کمک کنید تا این موضوع جا بیفتد که برای پیگیری مسائل مرتبط به شهرستان مشهد ادارات شهرستان فعال شوند هر چند که همراهی و هماهنگی استانداری و شخص استاندار و نیز ادارات کل در موضوعات مرتبط با مشهد قابل توجه بوده و هست. در حال حاضر ما به تشکیل دو اداره مستقل از ادارات کل در مشهد نیاز داریم که یکی از آن‌ها اداره صمت است؛ چرا که با وجود بیش از ۳۰ میلیون زائر و مسافری که سالانه به مشهد سفر می‌کنند در کنار حدود ۵ میلیون زائر خارجی و نیز جمعیتی که شهرستان مشهد دارد گستره جامعه هدف در این حوزه بسیار وسیع است از این رو نیازمند ساماندهی بیشتر در این حوزه هستیم.

وی ادامه داد: با مدیر کل صمت مکاتبه کردیم و قول‌های خوبی در این زمینه داده شده است هر چند که گفته شده بر اساس قانون نمی‌توان در مرکز استان، اداره شهرستان تأسیس کرد اما ما بیان کردیم که باید به مشهد به صورت ویژه توجه شود، در مجموع به دنبال این هستیم دستگاه‌هایی که اداره شهرستان ندارند، مستقل شوند.

*آمادگی برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در مشهد

هاشمی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس در دوم اسفندماه گفت: در بحث انتخابات باید بستر حضور حداکثری فراهم شود، برای تحقق این مهم جلسات تعاملی با هیئت نظارت و نیروی انتظامی برگزار کردیم و از ۱۰آذر به مدت هفت روز نام‌نویسی و مراجعه متقاضیان و داوطلبان به فرمانداری خواهد بود که بسترهای لازم فراهم است.

فرماندار مشهد عنوان کرد: در دوره‌های گذشته ۱۵ منطقه انتخاباتی داشتیم که امسال به ۱۹ منطقه افزایش یافته است. جلساتی نیز برای نمایندگان نوزده‌گانه برگزار و با هم آشنا شدند، محل شعبه اخذ رأی و تعداد شعب نیز پیش‌بینی شده است. پس از ۱۰ آذر، انتخاب هیئت اجرایی را شروع می‌کنیم. ضمن اینکه اعلام می‌کنم آمادگی برگزاری تمام الکترونیک انتخابات در مشهد را داریم و منتظر نظر وزارت کشور در این باره هستیم.

وی بیان کرد: انتخابات ناموس سیاسی ماست، من آخرت خودم را برای دنیای کسی به فروش نخواهم گذاشت. رعایت مر قانون و اصل بی‌طرفی بسیار مهم است. ما در ۲ اسفند انتخابات باشکوه و ارزشمندی خواهیم داشت. از رأی مردم حفاظت می‌کنیم زیرا رأی مردم در دست ما امانت است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: صندوق‌ها و تعداد شعب اخذ رأی را در حوزه شهرستان مشهد افزایش دادیم، تعرفه را نیز در حدی پیش‌بینی کردیم که نگرانی برای توزیع نداشته باشیم، بنابراین دغدغه‌ای برای تعرفه نداریم.

فرماندار مشهد در پاسخ به پرسشی در خصوص لیست هوالمطلوب، عنوان کرد: از همه استدعا دارم قانون را رعایت کنند، اجازه نخواهیم داد برخی تخلف انتخاباتی کنند. هیئت بازرسی ما فعالیت خود را شروع کرده و در حال رصد فعالیت افراد و نشست‌ها هستیم. برخی فعالیت‌ها، نشست‌ها و گفت‌وگوها مانند احزاب باید وجود داشته باشد تا مشارکت افزایش یابد. ما کارهای خارج از چارچوب قانون را تذکر خواهیم داد.

• چلوها ساماندهی می‌شوند

هاشمی با بیان اینکه ۶۷ محله حاشیه شهر و کم‌برخوردار در مشهد وجود دارد، گفت: طرح نجات قرار است در هشت محله مهرآباد، پورسینا، شهیدقربانی، سیس‌آباد، دروی، زرکش، امام هادی(ع) و اسماعیل‌آباد اجرا شود که در همین راستا ۲۰ دفتر تسهیلگری از طرف فرمانداری و چهار دفتر توسط استانداری کار خود را شروع کردند.

وی با اشاره به اهمیت امنیت، افزود: اگر بخواهیم قدر امنیت را بدانیم باید به کشورهای دیگر نگاه کنیم، در بحث انتخابات مباحث قانونی تفسیر نمی‌شود و اگر بخواهیم اعتماد را حفظ کنیم باید قانون انتخابات را مدیریت کنیم.

معاون استاندار خراسان رضوی همچنین در خصوص ساماندهی چلوها که هویت چندانی ندارند، عنوان کرد: این مصوبه شورای امنیت کشور است که چلوها تعیین تکلیف شوند، مراحل اجرای طرح پیش‌بینی شده و بیشتر در شهرک شهید رجایی قرار دارند. من در طول چهار ماه به ۴۵ تا ۵۰ درصد مساجد حاشیه شهر و مناطق کم‌برخوردار و به منطقه چلو رفتم. این دغدغه ما و مصوبه شورای امنیت است که امیدواریم زودتر تعیین تکلیف شود. شورای امنیت کشور این مجوز را داده که افراد را شناسایی کنیم، اداره کل اتباع و فرمانداری نیز فعالیت می‌کنند.

• نامه‌ای برای عدم نیاز خوش‌نیت در کار نبود

فرماندار مشهد در خصوص جدایی حیدر خوش‌نیت که سابقه چندین ساله حضور در بدنه فرمانداری مشهد را دارد و گفته می‌شود فرمانداری نامه عدم نیازش را زده است، گفت: آقای خوش‌نیت فردی اخلاق‌مدار است که از تجربه وی استفاده خواهیم کرد. تکریم و معارفه در سکوت خبری نبود، روال کار این گونه است. ضمن اینکه باید بگویم هیچ نامه عدم نیازی برای وی نزدیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.