روزنامه قدس شنبه همین هفته گزارش کاملی از افزایش قیمت نان در استان و نارضایتی‌های نانوایی‌های آزادپز به چاپ رساند و برخی از متصدیان نانوایی‌های آزادپز در روز یکشنبه به نشانه اعتراض در مقابل اتحادیه و حتی جمعی نیز برای رساندن نارضایتی‌های خود از نرخ جدید نان به محل استانداری خراسان رضوی رفتند.

تحویل آرد یارانه‌ای به تمام نانوایی‌های خراسان رضوی

هادی زهرایی/

 روزنامه قدس شنبه همین هفته گزارش کاملی از افزایش قیمت نان در استان و نارضایتی‌های نانوایی‌های آزادپز به چاپ رساند و برخی از متصدیان نانوایی‌های آزادپز در روز یکشنبه به نشانه اعتراض در مقابل اتحادیه و حتی جمعی نیز برای رساندن نارضایتی‌های خود از نرخ جدید نان به محل استانداری خراسان رضوی رفتند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان خراسان رضوی در واکنش به اعتراض نانوایان به خبرنگار قدس گفت: نانوایی‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول، نانوایی‌های قدیمی یا یارانه‌ای و دسته دوم، نانوایی‌های آزادپز که از این پس به آن‌ها نانوایی‌های نیمه یارانه‌ای گفته می‌شود.

علی غفوری مقدم افزود: دولت در حال حاضر گندم را کیلویی یک هزار و ۸۵۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌کند که این رقم با هزینه‌های حمل و نقل، انبارداری و سایر موارد حداقل ۲ هزار تومان برای دولت هزینه دارد. این در حالی است که گندمی که دولت به کارخانه‌های آرد برای نانوایی‌های یارانه‌ای می‌دهد کیلویی ۶۶۵ تومان است که بر اساس میزان سبوس‌گیری از ۸۱۵ تومان تا ۸۳۰ تومان در اختیار نانوایی‌های یارانه‌ای قرار داده می‌شود.

وی تصریح کرد: تا سال گذشته آرد در دو بخش نانوایی‌های دولتی و آزادپز و برای همه بخش‌های صنفی و صنعتی توزیع می‌شد. اما در حال حاضر با تفکیک انجام شده، دیگر به صنف‌ها و صنایع آرد دولتی داده نمی‌شود و باید آن‌ها آرد خود را از بازار آزاد تهیه کنند و تنها آرد یارانه‌ای به نانوایی‌های دولتی و نانوایی‌های آزادپز یا همان نیمه دولتی داده می‌شود. دیگر چیزی به عنوان نانوایی آزادپز وجود ندارد و آزادپزی زمانی معنی دارد که آرد خود را از داخل استان یا از کارخانجات خارج استان با قیمت آزاد تهیه کند و ما هم اجازه نرخ‌گذاری نداریم.

وی در خصوص حذف سهمیه آرد یارانه‌ای از نانوایی‌های آزادپز گفت: این درخواست توسط اتحادیه در جلسات متعدد مطرح شده است که نانوایی‌های آزادپز آرد خود را از بازار آزاد تهیه کنند و نان خود را به قیمت آزاد به فروش برسانند که این تصمیم در حوزه اختیارات استان نیست و اگر کارگروه گندم و آرد و نان کشور یا ستاد تنظیم بازار کشور به این نتیجه برسد که اجازه تأمین آرد برای نانوایی‌های آزادپز از محل دیگری باشد و این نانوایی‌ها نان خود را با قیمت آزاد در بازار به فروش برسانند طبیعتاً از این تصمیم تبعیت می‌کنیم اما تاکنون چنین اجازه‌ای به نانوایی‌های آزادپز داده نشده است.

غفوری مقدم ادامه داد: در نرخ جدید نان همه جوانب کار سنجیده شده است. نرخ نان از استان‌های همسطح نیز دریافت شده و نرخ ما همسطح با استان‌های دیگر است و در شرایطی که نرخ نانوایی‌های آزادپز را کاهش داده‌ایم، نانوایی‌های آزادپزی وجود داشتند که از این نرخ مصوب نان را کمتر هم به فروش می‌رساندند و برخی نیز قیمت نان آن‌ها بالاتر از نرخ کنونی بوده است و این موضوع را رد نمی‌کنیم. هزینه‌های آن‌ها از نانوایی‌های یارانه‌ای بیشتر است اما تفاوت قیمت نان نیمه دولتی با دولتی یک عدد منطقی است.

وی در خصوص تعیین نرخ نان در شهرستان‌های استان گفت: ما نرخ مشهد را به شهرستان‌ها اعلام کرده‌ایم تا کارگروه گندم و آرد شهرستان‌ها نسبت به انواع نان و شرایط اقتصادی منطقه خود نسبت به قیمت‌گذاری نان اقدام کنند و شهرستان‌ها مجازند تا سقف پیشنهادی ما نرخ نان خود را مشخص کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.