اوو مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی به دنبال اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور مجبور شد از سمت خود استعفا کند.

اوو مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی از سمت خود استعفا کرد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، اوو مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی که به تازگی از سوی کمیسیون انتخابات این کشور برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده بود، به دنبال افزایش اعتراضات به نتایج انتخابات مجبور شد از سمت خود استعفا کند.

در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع پلیس اعلام کرد پلیس بولیوی رئیس دادگاه انتخاباتی این کشور را بازداشت کرده است.

وفیقه ابراهیم، مدیر پایگاه اینترنتی شبکه المیادین با اشاره به این که عملیات کودتا در بولیوی کامل شد به نقل از مورالس گفت وی به منظور توقف خشونت اجتماعی ضد حامیانش استعفاء کرده است.

ابراهیم اعلام کرد: «بر اساس قانون اساسی بعد از کناره گیری رئیس‌جمهور، رئیس پارلمان به صورت موقت سمت ریاست جمهوری را برعهده خواهد گرفت.»

وفیقه ابراهیم همچنین با اشاره به حمله به سفارت ونزوئلا در پایتخت بولیوی افزود: «رئیس پارلمان هم حزبی مورالس است؛ از این رو شک و تردیدها درباره اینکه رئیس پارلمان صلاحیت تصدی موقت ریاست جمهوری را دارد، مطرح است.»

خبرگزاری آلمان نیز اعلام کرد مورالس، به منظور برقراری امنیت و آرامش در کشور از سمت خود کناره گیری کرده است.

در همین حال خبرگزاری رویترز در خبری به نقل از نیروی نظامی بولیوی اعلام کرد آن دسته از گروه‌های نظامی که خارج از قانون عمل می‌کنند خلع سلاح می‌شوند.

شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد وزیر امور خارجه مکزیک مخالفت کشورش را عملیات نظامی در بولیوی اعلام و تاکید کرد نباید در این کشور کودتا صورت بگیرد.

خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهور منتخب آرژانتین، در حساب کاربری خود در توییتر، تحولات اخیر بولیوی را که به استعفای رئیس‌جمهور این کشور منجر شد، کودتا توصیف کرد.

دولت کلمبیا در واکنش به خبر استعفای اوو مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی برگزاری نشست اضطراری شورای دائمی سازمان کشورهای آمریکایی را برای بررسی تحولات بولیوی خواستار شد.

پیش از این وزارت خارجه کوبا در واکنش به استعفای مورالس تحولات منجر به استعفای او را کودتا خوانده و آن را محکوم کرد.

کوبا از جامعه بین المللی خواسته از مورالس به عنوان رئیس‌جمهور این کشور حمایت کند.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز کودتا علیه اوو مورالس رهبر چپ گرای بولیوی را محکوم کرد.

شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد دولت پرو بازگرداندن صلح به بولیوی را از طریق برگزاری انتخاباتی شفاف خواستار شد.

اوو مورالس، رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی در توئیتی نوشت: «پلیس قصد داشت من را به صورت غیرقانونی بازداشت کند. گروه‌های خشونت طلب به خانه من حمله کردند. این کودتا حاکمیت قانون را از بین می‌برد.»

این در حالی است که پیش‌تر در پی درخواست سازمان کشورهای آمریکایی برای برگزاری انتخابات دوباره در بولیوی، اوو مورالس، رئیس‌جمهور این کشور، خواستار برگزاری انتخابات جدید در این کشور شد.

سازمان کشورهای آمریکایی روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد لازم است که انتخابات ریاست جمهوری دوباره برگزار شود.

سازمان کشورهای آمریکایی با انتشار گزارشی اعلام کرد بر اساس تحقیقی که از آرای جمع‌آوری شده در ۲۰ اکتبر انجام داده، به این نتیجه رسیده است که نتیجه این انتخابات «قابل راستی‌آزمایی نیست».

مورالس روز گذشته در سخنرانی تلویزیونی با اعلام اینکه انتخابات ریاست جمهوری دیگری برگزار می‌کند تا مردم به طور دموکراتیک مقامات جدید کشور را انتخاب کنند، گفت: «من تصمیم گرفته‌ام مجموع اعضای دادگاه عالی انتخابات از نو انتخاب شوند.»

پیش از این، با تشدید تنش‌ها در اعتراض به نتایج انتخابات در بولیوی، تظاهرکنندگان با ورود به دفاتر رادیو تلویزیون دولتی این کشور، کارکنان را اخراج و پخش برنامه زنده را متوقف کردند. (بیشتر بخوانید)

روز شنبه یگان‌هایی از پلیس در سه شهر بولیوی علیه مورالس شورش کردند. 

رئیس‌جمهور بولیوی با کسب ۱۰ درصد رای بالاتر از کارلوس مسا، رقیب خود، در انتخابات اخیر این کشور پیروز شد، اما مسا نتایج آن را نپذیرفت و مدعی تقلب در انتخابات شد.

در همین حال، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در موضعی مداخله‌جویانه به رغم پیروزی مورالس در انتخابات، مدعی «خدشه‌دار» بودن روند شمارش آرا در این کشور شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.