روزهای پایانی مرداد ماه ســال ۹۴ مراســم کلنگ‌زنی ساخت نخستین دبیرستان اتمی خراســان رضوی در مشهد به زمین زده شد.

 وعده بی‌عمل سازمان انرژی اتمی برای ساخت مدرسه

قدس آنلاین: ظاهر ماجرا خوب بود، ولی از همان ابتدا و پیش از آنکه لذت بهره‌منــدی از فرصت جدید برای نوجوانان این خطه چشــیده شــود، زمزمه‌های انتقادی شنیده شدند. منتقــدان از تخریب مدارس دولتــی «قدس» و» اختران انقلاب» و واگذاری آن به بخش غیردولتی برای ســاخت دبیرســتان اتمی خراسان رضوی گلایه داشتند و همچنان که عملیات ساخت آن پیش می‌رفت، ابعاد مورد نقد این پروژه هم بیشتر می‌شد، تا جایی که در پایان پروژه انتقادکنندگان به پروسه واگذاری زمین و ساخت این دبیرستان مدعی شــدند با توجه به اینکه این مدرســه در زمین آموزش و پرورش و با بودجه دولتی ساخته و تجهیز شده اســت، از دریافت هرگونه شهریه پرهیز و برای حذف واژه غیردولتی در کتیبه سردر دبیرستان یادشده اقدام شود.

 واگذاری زمین به جای مدرسه در مقابــل متولیــان و مدافعان ایــن اقدام هم معتقد بودند که این دبیرستان هم مانند مدارس غیردولتی تنها با مشــارکت آمــوزش و پرورش فعالیت خواهــد کرد، ولی با تمــام این اوصاف پروندهای در سازمان بازرسی تشکیل شد و پس از مدت‌ها بررسی، سرانجام تیرماه سال جاری بود که رئیس کل بازرسی استان اعلام کرد با توجه به اینکه برای ساخت این مدرسه از طرف سازمان انرژی اتمی، دو مدرسه دولتی تخریب شده و در آن زمین بنا شده، بنابراین مقرر شد که زمینی مشابه با قیمت همین زمین در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

 از ســوی دیگر برخی از اخبار رسیده حکایت از آن داشت که آموزش وپرورش اشتیاق چندانی برای دریافت زمین ندارد و بیشتر راغب است تا مدرسه‌ای شناخته شده از سوی سازمان انرژی اتمی تحویل این اداره شود.

 اختصاص زمین در حد وعده با گذشت چند ماه از آن زمان با طرح این پرسش که آیا حکم صادره به مرحله اجرا نزدیک شــده است یا خیر، به سراغ مدیرکل آموزش و پرورش رفتیم که پاســخ وی حکایــت از انجام اقدامات اولیه دارد.

خدابنده به خبرنگار ما گفت: براساس توافقات صورت گرفته مقرر شد آموزش و پرورش دو قطعه زمین به ســازمان انرژی اتمی معرفی کند و این سازمان به انتخاب خود در یکی از این زمینها مدرســه‌ای را ایجاد و تحویل آموزش و پرورش بدهد.

 وی افزود: بــا توجه به مقتضیات و اولویت‌بندی نیاز مناطــق، دو قطعه زمین یکی در ناحیه ۵ و دیگری در منطقه تبادکان مناسب ساخت مدرسه تشخیص داده شــد و مشخصات آن به سازمان مربوط ارسال شــد که براســاس اعلام نهایی، آنها زمین مشخص شده در ناحیه ۵ را مناسب دانسته‌اند.

خدابنده ادامه داد: هرچند موافقت‌های شــفاهی این موضوع از مدیران سازمان دریافت شده و مجوز اقدامات بعدی هم در سازمان انرژی اتمی گرفته شده اســت، ولی هنوز اقدام عملی برای اجرایی شدن این موضوعات انجام نشده و همچنان پیگیر آن هستیم.

لازم به ذکر اســت مدیرکل آمــوزش و پرورش خراســان رضوی مدتی پیش در شورای آموزش و پرورش استان، سرانه فضای آموزشی در کشور را 5.2 مترمربــع ذکر کرد و گفت: در خراســان رضوی این عدد 4.2  مترمربع است که این سرانه در استان از میانگین کشوری یک مترمربع کمتر است و این در حالی است که این سرانه در بعضی نقاط محروم و حاشیه شهر به ۲ مترمربع می‌رسد!

 بنابراین با در کنار هم قرار دادن تمام این مباحث به خوبی روشن است که ساخت هرچه سریعتر این مدرسه میتواند بخش کوچکی از مشکلات تعدادی از دانش آموزان یکی از محلات کلان‌شهر مشهد را رفع نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.