عضو هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار کشور با انتقاد از اظهارات نوبخت در مورد میزان افزایش دستمزدها در سال آینده گفت: او اجاره‌نشین نیست و نمی‌داند که ۴۰ درصد حقوق کارگران صرف اجاره‌بها می‌شود.

افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارگران را قبول نداریم / نوبخت ‌مشکل کارگران را درک نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین، احسان سهرابی اظهار کرد:  نوبخت صحبت از افزایش ۱۵ درصدی دستمزدها برای سال آینده را داشتند؛ هر زمان بودجه قرار است تقدیم شود گمانه‌زنی‌ها رایج می‌شود اما این اظهارات را ما قبول نداریم. ماده ۴۱ قانون کار وظیفه تعیین دستمزد برای کارگران را برعهده شورای عالی کار قرار داده و حتی رئیس جمهور نیز نمی‌تواند به این حوزه ورود کند.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی  گفت: میزان تورم(شاخص تورم) و سبد هزینه معیشت خانه ۴ نفره دو ملاک برای تعیین دستمزد کارگران است؛ عملا دوستانی که اظهارنظر می‌کنند جز متشنج کردن فضا اقدام دیگری صورت نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ درصد حقوق کارگران صرف اجاره‌بها می‌شود، افزود: در راستای تقویت تعاونی‌های مسکن و خروج از انحصار ، تلاش‌هایی در حال صورت گرفتن است تا منازلی برای پرسنل اختصاص یابد و جلسه آخر شورای عالی کار نیز مختص این مسئله بود.

عضو هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار کشور بیان کرد: از سوی دیگر در اسفندماه برای کارگران تصمیم گرفتن براساس شاخص تورم سال قبل کار اشتباهی است زیرا حلاوت و شیرینی این افزایش دستمزد براساس تجربه صرفا یک تا دو ماه دوام دارد و با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت اقلام، این افزایش دستمزد نیز بی‌فایده است.

سهرابی عنوان کرد: برای مثال ماکارونی ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته و سایر اقلام نیز بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته اما حقوق کارگر ۳۰ درصد افزایش داشته و سفره کارگران کوچک‌تر شده است.

عضو هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار کشور  اشاره کرد: هزینه‌های درمان کارگران نیز افزایش سرسام‌آوری داشته و همه کارگران درگیر بیمه مکمل هستند در حالی که بیمه تامین اجتماعی باید به تعهدات خود عمل کند.

سهرابی خاطرنشان کرد: در بحث تعیین دستمزد همین فرآیندی را که قانونگذار تعیین کرده را نیز بحث داریم و این اظهارات از سوی آقای نوبخت فضا را متشنج‌تر می‌کند زیرا ایشان اجاره‌نشین نیست و مشکل کارگران را نمی‌داند.

وی تاکید کرد: بودجه منهای نفت اتفاق بسیار خوبی و عالی است و باید از تک محصولی بودن خارج شویم اما باید جایگزین آن مشخص شود؛ بیشتر اطباء فوق تخصص در مشهد دستگاه پوز ندارند اما کارگر نخستین نفر و مظلوم‌ترین فردی است که باید مالیاتش را پرداخت کند.

سهرابی تاکید کرد: آیا تمامی اظهارنامه‌ها واقعی است؟ باید به این مسائل رسیدگی کرد نه اینکه کارگران را در تمامی موارد جلو باشد؛ با این شرایط فقط روی حقوق‌بگیران فشار وارد می‌شود؛ قدرت خرید کارگر باید افزایش پیدا کند و راهکارهایی باید دیده شود و هر کس باید سهم خود را بپردازد.

وی با اشاره به اینکه هر روز ادبیاتی در مورد کارگران مطرح می‌شود اظهار داشت: در شرایط نابسامان اقتصادی تحریم تنها یکی از مولفه‌ها است و معتقدیم مدیریت اقتصادی نیز دارای ایراد است و در این نوسانات صرفا این کارگران هستند که متضرر می‌شوند. تولید باید تقویت شود.

سهرابی تصریح کرد: امروز اگر صدای تشکلات کارگری شنیده نشود مشکلات بعدی رخ خواهد داد. تشکل‌های کارگری انتصابی نیستند و با مشارکت خود کارگران انتخاب شده‌اند و باید حرف اینها شنیده شود.برخی برای کارگر تصمیم می‌گیرند در حالی که نمی‌دانند شرایط کارگر چیست.

وی گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که از آذرماه گروه‌ها و کمیته‌های دستمزد کارگری فعال می‌شوند و بازار را محک می‌زنند. گمانه‌زنی از اکنون برای بازار سال بعد، فاقد منطق است.

سهرابی ادامه داد: سال گذشته حقوق کارگران ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد؛ سال گذشته حدود ۹ بار قیمت لبنیات افزایش پیدا کرد و حلاوت این افزایش دستمزد برای کارگران یک تا دو ماه دوام آورد.

وی افزود: کارگران عمدتا در حال مصرف کربوهیدرات هستند و حال آن که می‌بینیم دائما قیمت ماکارونی در حال افزایش است. امروز نهادهای حمایتی نیز توان حمایت کافی را ندارند و مردم از محل یارانه نیز نمی‌توانند پاسخگو باشند.

منبع: تسنیم 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.