عضو هیئت انتخاب فیلم های ایرانی جشنواره چهل ونهم رشد معتقد است باید فضای جشنواره رشد را بیش از پیش باز کرد و به فیلم هایی که روی خط قرمز هم حرکت می کنند، مجال دیده شدن داد چرا که همین آثار جنبه آموزشی و تربیتی بسیاری دارند.

فیلم هایی که روی خط قرمز حرکت می‌کنند هم باید دیده شوند/ درست دیدن و شنیدن را به بچه‌ها آموزش دهیم

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، کاوه سجادی حسینی نویسنده و کارگردان سینما و عضو هیئت انتخاب چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی تربیتی رشد اظهار کرد: مجموع فیلم هایی که توسط اعضای هیئت انتخاب بررسی شد متشکل از آثاری با کیفیت‌های مختلف بود و تلاش کردیم فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که با پروتکل جشنواره همخوانی داشته باشد و اینکه نگاه کودک و نوجوان و بحث آموزشی در آن مستتر باشد، همچنین فیلم هایی که رویکرد انسانی و زبانی جهان شمول داشته باشد را نیز در نظر گرفتیم و سعی کردیم این آثار را مد نظر قرار بدهیم. البته یک سری فیلم‌هایی که انتخاب کردیم از چارت نمایش خارج شده‌اند که ظاهراً قرار است بخشی از آن مجدداً به جدول نمایش بازگردد.

وی در ادامه افزود: به نظرم کیفیت آثار نسبت به سال‌های گذشته افت کرده که دلیلش ارزان شدن و سخت‌تر شدن فیلمسازی است و بسیاری برای همین آزمون و خطا فیلم می‌سازند. البته این در ذات خودش اتفاق خوبی است و باعث می‌شود افراد دست به تجربه بزنند اما از یک منظر دیگر این اتفاق می تواند آسیب رسان هم باشد. در نهایت تلاش ما این بود فیلم‌های دیدنی را انتخاب کنیم که صاحب اندیشه بوده و حرفی برای گفتن داشته باشند.

به جای کم کردن از کیفیت فیلم‌ها، سطح سواد مخاطب را بالا ببریم

سجادی حسینی با اشاره به اهمیت جشنواره رشد در ایجاد فضایی پویا در فضای آموزشی تأکید کرد: همواره تلاش بر این بوده که این جشنواره به حیات خودش ادامه بدهد و دیده شود اما فکر می‌کنم باید نوع نگاه به این جشنواره را تغییر داد و به نوعی فضا را بازتر کرد و ریسک پذیرتر شد و حتی فیلم‌هایی که روی خط قرمز هم حرکت می کنند باید دیده شوند. برخی فیلم‌ها موضوعی را مطرح می‌کنند که در بدو تماشای آن شاید این نگرانی را به وجود بیاورد که ممکن است بدآموزی داشته باشد اما هرچه پیش می رود متوجه می شویم که این فیلم در حکم زنگ خطر است و نشان می‌دهد حرکت در یک مسیرهایی چه مخاطراتی دارد و به نظرم باید اینها دیده شوند. برهمین اساس باید سطح سواد مخاطبان را بالا ببریم نه اینکه سطح کیفی فیلم‌ها را کاهش دهیم.

این کارگردان سینما در ادامه با اشاره به این که سینما می‌تواند بخشی از محتوای آموزشی را تأمین کند و در تربیت تأثیرگذار باشد، تصریح کرد: به نظرم ذات نصحیت کردن می‌تواند مخاطب را پس بزند و باید بین شعر و شعار فاصله ایجاد کرد. اگر به فیلم‌هایی که مستقیم آموزش می‌دهند دقت کنید متوجه می‌شوید تأثیر آنها محدود به زمان نمایش آن و آموزشی است که می‌دهند و پس از آن هم به پایان می‌رسد. ولی اگر این اتفاق در یک کالبد دراماتیک و هنری رخ بدهد و آموزش در لایه های زیرین آن باشد، تأثیرش روی ناخودآگاه اتفاق می‌افتد. شاید در این حالت با فرایند زمان بری مواجه باشیم اما در نهایت یک آموزش و فرهنگ نهادینه شده خواهیم داشت که اثرش دو چندان می شود. بنابراین تجربه ثابت کرده آموزش مستقیم نتیجه مطلوبی ندارد و باید این سمت و سو را تغییر داد.

«رشد» باید از تلویزیون شجاع‌تر باشد

این عضو هیئت انتخاب عنوان کرد: به نظرم باید درست دیدن و شنیدن به بچه ها آموزش داده شود. تلویزیون تأثیر خودش را می گذارد و رسالت خودش را انجام می‌دهد و ما باید سعی کنیم به سمت تلویزیون نرویم و کار خودمان را انجام دهیم. تلویزیون تلاش خودش را در راستای آموزش و سرگرم سازی انجام می‌دهد و ما نیز در سینما باید راه خودمان را پیدا کنیم، بنابراین جشنواره رشد باید شجاع‌تر باشد و چیزهایی که در تلویزیون نمی‌بینیم را در جشنواره هایی همچون رشد پیدا کنیم در غیر این صورت مجموع فعالیت های ما تکرار مکررات است  که در نتیجه باعث رخوت می شود و تاثیر و اهمیت خودش را از دست می دهد.

این کارگردان در ادامه عنوان کرد: ما سعی کردیم امسال فیلم هایی را انتخاب کنیم که ترکیبی از تجارب متفاوت اعم از فیلمسازان و معلمانی باشد که درباره مقوله نوجوان و مسائل آنها حرف می زنند. به نظرم امسال جشنواره خوبی خواهیم داشت و حمایت بیشتر باعث می شود این جشنواره هم کارش را بهتر انجام دهد اما باید آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بیشتری درباره آن صورت بگیرد.

وی افزود: جشنواره رشد یکی از قدیمی ترین جشنواره هاست که به صورت بین المللی برپا می شود و حیف است نحیف شود و نباید فقط آن را محدود به فیلم‌های آموزشی و دینی کرد چرا که معتقدم مقوله سینما با انسان در ارتباط است و هر حرکت درست انسانی یک حرکت دینی است و باید به این فیلم‌ها کمک کرد تا دیده شوند.

جشنواره رشد نیازمند تبلیغات و آگاهی بخشی بیشتری است

سجادی حسینی در پایان یادآور شد: ما نیاز داریم تبلیغات گسترده‌تری نسبت به این جشنواره صورت بگیرد و فقط صرف برگزاری جشنواره مدنظر نباشد. به نظرم این جشنواره باید از فضای تشریفاتی و برگزاری صرف در فضای اداری و کارمندی خارج شده و رویکرد هنری به خود بگیرد. خوشبختانه امسال جشنواره نگاه تشریفاتی ندارد و دبیر جشنواره فردی هنرمند است و فضای سینما را می شناسند و همین مسئله هم در روند اجرایی آن تاثیرگذار است. چیزی که من از بیرون می شنوم این است که جشنواره رشد، رویداد مهمی نیست در حالی که معتقدم اتفاقا جشنواره رشد بسیار مهم است و باید مهم تر هم باشد و به همین دلیل نیازمند حمایت است. ضمن اینکه در ایامی هستیم که جشنواره های متعددی در حال برپایی و یا در آستانه برگزاری است و همین مسئله باعث کاهش ریزش مخاطب می‌شود، بنابراین باید به موضوع تبلیغات و اطلاع رسانی توجه بیشتری کنیم.

چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی رشد از ۲۴ آبان تا اول آذر در تهران و کلیه شهرستان‌های استان تهران برگزار می‌شود و پس از آن از ۲ آذر تا ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، تمامی استان‌های کشور به‌تدریج میزبان این جشنواره خواهند بود.

دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزارکننده این رویداد بین‌المللی به‌دبیری وحید گلستان است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.