دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مشارکت دادن جدی مردم در اداره کشور، باعث رشد ما در حوزه دفاع و امنیت شد، گفت: وقتی موشک بومی ما هواپیمای پیشرفته آمریکایی را می زند و در مقابل واشنگتن هیچ غلطی نمی کند، این به معنی اقتدار ولایت است. شکوهی که امروز به دست آورده‌ایم دلیلش اقتدار ولایت است.

قدس آنلاین: محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز (دوشنبه) در اولین همایش حکمرانی اسلامی با اشاره به شکل گیری گروه‌های مستقل از دولت‌ها در جوامع، اظهار داشت: نخبگان یک گروه هستند که به دلیل استعداد خود تولید علم و دانش می کنند. گروه دیگر صاحبان صنعت بوده که در حوزه‌های اقتصادی فعال هستند.  

وی افزود: بخش دیگر گروه مستضعفان هستند که به دلیل سن یا وضعیت معیشتی احتیاج به کمک دارند.

رضایی با بیان اینکه تجربه نشان داده که لیبرالیسم غربی توان انسجام بخشیدن به مردم را ندارد و پیشرفت و تعالی بشر را تضمین نمی‌کند، گفت: حکمرانی مناسب مدنظر ما در کشور ایجاد منظومه‌ای برای تعالی بشر و پیشرفت کشور است. حکمرانی مطلوب باید تحرک بخشی جامعه را تضمین کند. البته تجربه ثابت کرده که گاها برخی حکمرانی ها وضعیت را بدتر کرده اند و باید در حوزه رهبری ظرفیت و قابلیت فردی و سازمانی مورد نظر باشد تا حکمرانی مطلوب باشد و جامعه را توسعه دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ظرفیت رهبران باید شناخته شود و هر فردی نمی تواند حکمران باشد. قابلیت حکمرانی نیز اندیشه، رویکرد و منش آنان است. با نگاهی به پیش از انقلاب می بینم این ظرفیت و قابلیت وجود نداشت. بعد از انقلاب هم وضعیت بسیار بهتر شده ولی هنوز ایراداتی در این زمینه ها است.

وی با بیان اینکه مشکل ما در حکمرانی کشور به وجود برخی مشکلات در حوزه مدیریت بازمی گردد، تصریح کرد: رهبری و مدیریت جهادی در حقیقت با سه مولفه دین خدا، مردم و جهاد و فعالیت جهادی کار دارد. وقتی این سه رکن را در جامعه مطالعه می کنیم متوجه می شویم که هر سه وجود دارد ولی در برخی امورات مانند اقتصاد و فرهنگ دقیقا پیاده نشده اند.

رضایی تاکید کرد: برخی هنوز در کشور ما مفهوم ولایت را درک نکرده اند. مفهوم ولایت در اندیشه رهبری یعنی همبستگی، با هم راه رفتن و با هم به مقصد رسیدن.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به چرایی وضعیت امنیتی خوب کشور، اظهار داشت: وقتی موشک بومی ما هواپیمای پیشرفته آمریکایی را می زند و در مقابل واشنگتن هیچ غلطی نمی کند، این به معنی اقتدار ولایت است. شکوهی که امروز به دست آورده‌ایم دلیلش اقتدار ولایت است.

وی ادامه داد: پیشرفت هایی که در حوزه نظامی و امنیتی داشته‌ایم به دلیل داشتن الگوی موفق و خوب حکمرانی بوده است. اگر این مدل را در حوزه اقتصاد و فرهنگ تسری دهیم، مشکلات در سایر بخش ها حل شده و کشور توسعه میابد.

رضایی با تاکید بر اینکه ما باید در کشور یک مدل واحد حکمرانی داشته باشیم تا در همه زمینه ها مانند بخش دفاعی رشد کنیم، گفت: مشارکت دادن جدی مردم در اداره کشور، باعث رشد ما در حوزه دفاع و امنیت شد. وقتی به مردم میدان و اختیار دادیم، پیشرفت کردیم. چرا سرمایه را در اختیار مردم قرار ندهیم؟ مردم اکوسیستم شهرها و کشورها هستند و با اصلاح حکمرانی می‌توان کشور را توسعه داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آنجا که مشکل داریم، باید دلایلش را بشناسیم و از تجارب موفق در آن حوزه‌ها استفاده کنیم. ما امروز تجاری بسیار خوبی در حکمرانی مطلوب در برخی حوزه ها داریم که از دوران صفویه بی نظیر است و می‌توانیم از تجارب آن در سایر بخش ها که مشکل داریم استفاده کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشکل ما وجود چند الگوی حکمرانی در کشور است که باید آن را واحد کنیم تا کشور توسعه یابد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.