زاهدان- نزدیکی سیستان و بلوچستان با مناطق تولید مواد مخدر در افغانستان و عبور سهل‌تر قاچاقچیان بزرگ بین‌المللی از محورهای کور این منطقه موجب شده تا بخش زیادی از مواد افیونی موردنیاز دنیا از این منطقه عبور داده شود.

سیستان و بلوچستان خط مقدم مبارزه با مواد مخدر/عرصه جولان قاچاقچیان کم می شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: جمهوری اسلامی ایران پیشروترین کشور جهان در مبارزه با مواد مخدر و سیستان و بلوچستان نیز خط مقدم ایران و جهان در جبهه مبارزه با مواد مخدر است.

سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومترمربع  معادل ۱۱.۵ درصد مساحت کشور افزون بر ۱۱۰۰ کیلومتر مرز زمینی با افغانستان و پاکستان و افزون بر ۳۱۰ کیلومتر مرز دریایی در دریای عمان دارد که این مرزها علاوه بر فرصتی برای تجارت و پیشرفت از طرفی به دلیل استفاده قاچاقچیان برای ترانزیت مواد مخدر موجب تهدید است.

حوادث تروریستی سال‌های گذشته مانند جنایت‌های شرور هلاک شده عبدالمالک ریگی و هم‌چنین افرادی که به نحو مختلف به‌واسطه مواد مخدر در این استان درگیر و یا دربند هستند ضرورت توجه جدی به این استان و تقویت مرزها برای جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر را برجسته می‌کند.

باوجود سرمایه‌گذاری‌های کلانی که نظام مقدس جمهوری اسلامی در ایجاد موانع فیزیکی و الکترونیکی که برای کنترل مرز شده ولی بازهم شرایط برای فعالیت قاچاقچیان موادمخدراز این منطقه فراهم است.

متأسفانه فقر حاکم در منطقه و بیکاری جوانان نیز موجب شده تا بسیاری از خانواده‌های کم‌بضاعت و حاشیه‌نشین برای امرارمعاش به توزیع مواد مخدر دست بزنند.

هرچند که هر بار شاهد تقویت استحکامات مرزی و سروسامان بخشیدن به مرز بودیم صداهایی پراکنده و ناشناس مبنی بر اینکه ارتزاق مرزنشینان به خطر افتاده و مسدود می‌شود شنیده می‌شود اما واقعیت این است که قریب به‌اتفاق مردم این استان خواستار نظارت بیشتر بر مرز هستند تا بتوانند سلامت جوانان و خانواده‌ها را حفظ کنند.

سهم سیستان و بلوچستان از مبارزه

بنا بر گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان تاکنون تعداد ۷۸۰ نفر از بهترین فرزندان این استان درراه مبارزه با مواد مخدر شهید و بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نفر نیز به درجه جانبازی نائل آمدند.

تاکنون تعداد ۷۸۰ نفر از بهترین فرزندان سیستان و بلوچستان درراه مبارزه با مواد مخدر شهید و بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نفر نیز به درجه جانبازی نائل آمدندعلی زندی بابیان اینکه در سطح ملی تعداد  بیش از چهار هزار نفر جان خود را درراه مبارزه با مواد مخدر تقدیم نظام و انقلاب کرده‌اند بیان می‌کند: امروز رهبر معظم انقلاب شخصاً در حوزه آسیب‌های اجتماعی ورود کردند و پنج آسیب اولویت‌دار توسط ایشان اعلام‌شده که یکی از مهم‌ترین کلیدواژه آسیب‌های اجتماعی، بحث مبارزه با مواد مخدر است.

وی با اشاره به تولید افزون بر ۱۰ هزار تن تریاک در افغانستان یادآور می‌شود: این کشور با تولید بیش از ۸۴ درصد تریاک دنیا متأسفانه سیستان و بلوچستان را در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار داده است.

وی با اشاره به یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشورهای افغانستان و پاکستان و بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان می‌افزاید: از همین رو شاهد حمل‌ونقل، نگهداری و گاهی ترانزیت مواد مخدر در استان هستیم که باوجود مرزبانان و نیروهای انتظامی غیور و جان‌برکف هم‌اینک از امنیت خوبی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه امروز هیچ دستگاه، ارگان و حتی دولت به‌تنهایی قادر به مبارزه با مواد مخدر نیست، گفت: استکبار جهانی و در رأس آن ایالات‌متحده آمریکا که سردمدار و به‌اصطلاح منادی آزادی بودند بعد از ورود به افغانستان جز فقر، پوچی و نیستی چیز دیگری به ارمغان نیاوردند و آمار دفتر سازمان ملل حکایت از رشد چند صد برابری کاشت و داشت مواد مخدر در این کشور را دارد.

تقویت استحکامات مرزی

استاندار سیستان و بلوچستان نیز بابیان اینکه خدمات زیادی برای مقابله با قاچاق در کشور انجام‌شده که در این استان نیز بهروش‌های مختلف ازجمله فنس کشی و تجهیز سیستم‌های اپتیکی و مخابراتی و افزایش امکانات لجستیکی بوده است بیان می‌کند: خوشبختانه با موافقت مقام معظم رهبری، مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار برای انسداد مرزها در جنوب شرق از محل صندوق ذخیره ارزی ملی اختصاص‌یافته است که بسیار مؤثر بوده می‌تواند کار انسداد را سرعت بیشتری ببخشید.

احمدعلی موهبتی افزود: ایران به‌صورت یک‌جانبه نمی‌تواند این کار را انجام دهد اما در این زمینه توافقاتی با پاکستان انجام‌شده که این کشور نیز انسداد مرز را آغاز کرده و با ایجاد موانع سیم‌خاردار و فنس کشی حدود ۵۰ کیلومتر از مرز را مسدود کرده که اگر این روند ادامه داشته باشد بسیار امیدوارکننده خواهد بود.

 موهبتی بابیان اینکه مسدود کردن مرز به معنای ممانعت از ارتزاق مرزنشینان نیست بلکه گذرگاه‌های مرزی و پایانه‌ها و مسیرهای قانونی کماکان برای معیشت مرزنشینان باز بوده و هیچ کاهشی در سفره مردم عادی به وجود نخواهد آمد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.