سمنان- منطقه شکارممنوع خنار که افزون بر ۳۶ هزار هکتار است اما بنا بر گفته مدیرکل محیط‌زیست سمنان تنها ۵ هزار هکتار آن دست‌نخورده است که به‌تازگی فعالیت یکی از معادن منطقه موجب اختلاف دوستداران محیط‌زیست و معدن داران شده است.

شکارممنوع ؛ تخریب آزاد/اعتراض فعالان محیط زیست به ثمر رسید

قدس آنلاین-گروه استان ها: منطقه شکارممنوع «خنار» با وسعت بیش از ۳۶ هزار هکتار در شمال شهرستان سرخه و در دامنه‌های البرز به سرزمین باریجه معروف است.

به دلیل اینکه در این منطقه گونه‌های جانوری همچون گرگ، روباه، گربه وحشی، خوک وحشی، خرگوش، شغال، خرس قهوه‌ای، کل و بز، قوچ و میش زندگی می‌کنند لذا مسئولان محیط‌زیست افزون بر ۲۰ سال است که این منطقه را شکارممنوع اعلام کرده‌اند .

بنا بر گفته فعالان حمایت از حیات‌وحش درحالی‌که مسئولان محیط‌زیست شکار جانوران را ممنوع اعلام کرده‌اند اما با صدور مجوزهای بی‌شمار آن‌هم در همین منطقه ممنوعه به‌طور قانونی اجازه تخریب زیست‌گاه جانداران را به نام فعالیت‌های معدنی داده‌اند که ضرر آن کمتر از صدور پروانه برای شکار نیست.

اعتراض دوستداران و فعالان محیط‌زیست به فعالیت‌های معدنی در این منطقه به‌گونه‌ای است که تاکنون چندین بار منجر به تجمع مردم و شهروندان در این منطقه برای جلوگیری از ادامه فعالیت شده است و درنهایت دوستداران محیط‌زیست توانسته‌اند که جلوی اقدامات این معدن را بگیرند.

بسیاری از  اهالی منطقه ادعا می‌کنند که فعالیت‌های این معدن موجب آلودگی آب شرب شده است هرچند که این ادعا تاکنون به اثبات نرسیده و مسئولی آن را تائید نکرده است اما این صحبت در زمره شایعات پیچیده شده در این منطقه است.

مسئول صدور مجوز کیست؟

ازآنجاکه از نام اداره کل حفاظت محیط‌زیست وظیفه آن نیز به‌خوبی نمایان است لذا بسیاری از مردم و دوستداران حیات‌وحش این پرسش را مطرح می‌کنند که مجوز فعالیت این معدن چگونه با نظرات حافظان محیط‌زیست به امضا و مرحله صدور رسیده است؟

در این راستا امیر عبدوس مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان توضیح می‌دهد: متأسفانه استعلامی از اداره کل محیط‌زیست استان برای فعالیت و بهره‌برداری این معدن صورت نگرفته چه برسد به صدور مجوز!

وی بابیان اینکه محیط‌زیست استان بعد از اطلاع از فعالیت این معدن در خصوص لزوم توقف فعالیت این واحد با شهرستان سرخه مکاتبه کرده اظهار کرد: این مکاتبه به سازمان صنعت معدن و تجارت ارسال و به فرمانداری سرخه و معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان نیز رونوشت داده‌شده است.

عبدوس بابیان اینکه به دلیل قرار گرفتن در زیستگاه حیات‌وحش با ادامه فعالیت این معدن مخالفیم افزود: حساسیت در این محدوده به علت اینکه تنها محدوده بکر باقیمانده شهرستان و یکی از زیستگاه‌های حیات‌وحش است وجود دارد.

وی بابیان اینکه بنا به گفته فرماندار سرخه فعالیت این معدن امروز متوقف‌شده افزود: این معدن در تنها منطقه بکر باقیمانده از شهرستان سرخه واقع‌شده است.

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان بابیان اینکه از کل محدوده شهرستان سرخه تنها ۵۰۰۰ هکتار دست‌نخورده باقیمانده ادامه داد: برای استخراج موادمعدنی در همه گستره این شهرستان مجوز صادرشده و این منطقه درواقع تنها منطقه بکر باقی‌مانده در این شهرستان است.

عبدوس بابیان اینکه این معدن در خارج از مناطق چهارگانه قرار دارد ادامه داد: بر اساس قانون صدور مجوز به معادن خارج از مناطق حفاظت‌شده، پارک‌های ملی، پناهگاه حیات‌وحش به سازمان صنعت معدن و تجارت واگذارشده و لذا دراین‌ارتباط هیچ‌گونه استعلامی هم از ما صورت نگرفته بود.

وی بابیان اینکه این منطقه ۲۰ سال است که منطقه شکارممنوع است افزود: این محدوده یکی از تجمع گاه‌های مهم حیات‌وحش در منطقه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.