رئیس اداره حفاظت محیط زیست نیشابور گفت: افرادی که از پساب غیر استاندارد برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده کنند به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

معرفی استفاده کنندگان  از پساب غیر استاندارد به مراجع قضایی

به گزارش قدس آنلاین، محمدمهدی نوربخش در جلسه کمیته فنی فاضلاب شهرستان نیشابور با دستور کار پساب شهرک صنعتی خیام با اشاره به مکاتبات مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در خصوص لزوم پیشگیری و کنترل روند آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب غیر استاندارد شهری و بار میکروبی بسیار بالای پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب شهری نیشابور بر اساس نتایج آزمایشگاه امور آب اداره کل حفاظت محیط زیست استان؛ خواستار نصب تأسیسات متناسب جهت کلر زنی پساب خروجی و نصب سامانه سنجش آنلاین در خروجی این تصفیه خانه شد. 

وی اظهار کرد: با ارائه گزارش تصویری از وضعیت نامناسب تخلیه فاضلاب تانکری در مزارع کشاورزی اطراف شهر نیشابور، خواستار رفع مشکل تخلیه فاضلاب های تانکری شد. 

وی پیشنهاد نمود: از تانکر های حمل فاضلاب شهری به صورت تصادفی با حضور کارشناسان محیط زیست، نمایندگان معاونت بهداشت و شرکت آب و فاضلاب نیشابور نمونه برداری و نتایج آن به کمیته فنی فاضلاب شهرستان جهت تصمیم گیری تعیین محل تخلیه ارائه گردد.  

مهندس نوربخش یادآور شد: صورتجلسه دفتر مدیریت بازرسی و امور حقوقی استانداری مبنی بر اینکه موضوع آلودگی پساب خروجی تصفیه خانه شهرک صنعتی خیام بعلت بالا بودن فاکتور کلراید در کمیته فنی فاضلاب شهرستان بررسی و در صورت عدم رفع مشکل موضوع به کارگروه ساماندهی فاضلاب استان جهت  اتخاذ تصمیم منعکس شود. 

مدیر شهرک صعتی خیام نیشابور نیز در این جلسه گفت: با توجه به اینکه فاضلاب برخی از واحد های مستقر در شهرک صنعتی خیام بدلیل میزان بالای فاکتور کلراید موجب افزایش کلراید در پساب تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی خیام می گردد و شهرک صنعتی نیز به دلیل نداشتن پارامتر کلراید در استانداردهای پذیرش فاضلاب واحدهای صنعتی از لحاظ قانونی امکان برخورد با اینگونه واحد ها را ندارد. 

سکینه چمبری افزود: باید با اعتبارات دولتی آب شیرین کن در محل تصفیه خانه فاضلاب این شهرک نصب شده و یا برای الزام واحد های صنعتی جهت کاهش میزان کلراید نیاز به اخذ مجوز ازشرکت شهرک های خراسان رضوی است.

معاون استاندار و فرماندار شهرستان نیشابور نیز با تأکید بر حل هر چه سریعتر معضل آبیاری مزارع کشاورزی با پساب غیر استاندارد توسط دستگاه های اجرایی مسئول؛ گفت: باید کشاورزانی که از پساب با آلودگی بالا در کشت محصولات کشاورزی استفاده می نمایند توسط جهاد کشاورزی، محیط زیست و معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی شناسایی و به دادگاه معرفی گردند تا از آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب آلوده جلوگیری گردد. 

سعید شیبانی افزود: شرکت آب و فاضلاب می بایست طی مدت دوماه نسبت به ایجاد و بهره برداری از سامانه مناسب گندزدایی و کاهش بار میکروبی از پساب خروجی اقدام نماید. 

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذار بخش خصوصی برای تصفیه استاندارد فاضلاب تصفیه خانه شهری نیشابور اعلام آمادگی نموده، اظهار داشت: انتقال فاضلاب شمال شهر به مجتمع فولاد خراسان به منظور استفاده از پساب تصفیه شده استاندارد در تولید محصولات این مجتمع نیز یکی از گزینه های دیگر است. 

امیدواریم در کوتاه مدت نیز مشکل تصفیه فاضلاب شهری نیشابور با پیگیری توسط شرکت آب و فاضلاب مرتفع شود.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: با تأکید بر اینکه ٣۶٨ مورد نمونه گیری از آب مزارع شهرستان انجام شده که در ٣٧٧ مورد آب سالم بوده و در ٣١ مورد آلودگی میکروبی در آبیاری مزارع ثبت گردیده است. 

جواد مسیح آبادی افزود: بر اساس ماده ۶٨٨ قانون مجازات اسلامی کشاورزان و بهره بردارانی که از پساب آلوده در مزارع کشاورزی استفاده می نمایند به جرم تهدید علیه بهداشت و سلامت عمومی شناسایی و به دادگاه معرفی خواهند شد.

منبع: ایلنا 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.