زنجان- رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت:در بحث آنتی بیوتیکها نباید نقش مردم فراموش شود.

وزنه سنگین آنتی بیوتیکها در بودجه سلامت

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین:پرویزقزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، روز دوشنبه در همایش دو روزه پزشکان و داروسازان بمناسبت هفته جهانی آنتی بیوتیک، با اعلام اینکه آنتی بیوتیکها جزو دارو های پرمصرف در کشورها  هستند و میزان مصرف این دارو ها بین ۲۰ تا ۵۰ درصد به تناسب کشورهای مختلف در سبد داروئی خانواده ها قرار دارد گفت: درسطح ملی، منطقه ای و استانی بخشی از هزینه و بودجه سلامت هدایت به مصرف و تجویز آنتی بیوتیکها می شود.

قزلباش با تاکید بر نگاه تیمی درفرهنگ سازی، تجویز و مصرف منطقی آنتی بیوتیکها  افزود:  اگر بخواهیم این تلاشها به نتیجه برسدنبایدنقش مردم را فراموش کنیم. 
وی افزود: در مصرف آنتی بیوتیکها واکنشهای حساسیتی و  داروئی نقش اساسی دارند حدودا  ۲۵ درصد واکنشهای حساسیتی به آنتی بیوتیکها هستند که منجر به مرگ و میر و اتفاقهای ناگوار میشوند و هزینه های مادی و انسانی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
رئیس دانشگاه تاثیرگذاری اصلاح الگوی مصرف را در ارتباط قوی تر پزشکان و داروسازان و بروز رسانی اطلاعات دانست و افزود:  وزارت بهداشت تلاش جدی در هدایتجامعه به  سمت تجویز منطقی دارو ها از جمله آنتی بیوتیکها بلحاظ وزن سنگین مالی دربودجه سلامت دارد. 
قزلباش  با اشاره به  تجویز و مصرف منطقی آنتی بیوتیکها در شرایط فعلی کشور گفت: با وجود محدودیت های جدی مالی، مصرف این داروها  چندین برابر شده ‌است.

جواد تاج کی معاون غذا و داروی دانشگاه نیز، پیوستن به برنامه بین المللی پایش مصرف آنتی بیوتیکها، زمینه سازی برای تهیه استواردشیپ کارامد و بررسی پایش مقاومت آنتی بیوتیکهارا از جمله اهداف اصلی دانشگاه در راستای تجویز و مصرف آنتی بیوتیکها برشمرد و افزود: مصرف و تجویز آنتی بیوتیکها در کشور زیاد است .
وی میانگین تعداد اقلام داروئی در هرنسخه و درصد نسخ حاوی داروی آنتی میکروبیال را در کشور پایین تر از میانگین کشوری اعلام نمود و افزود: بر طبق آمار از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ مصرف و تجویز آنتی بیوتیکها در کشور کاهش پیدا کرده است .تاج کی  تصریح کرد : اگر چه آمار ها کاهش مصرف و تجویز آنتی بیوتیکها را نشان می دهد ولی این کاهش شامل دارو های قدیمی است و دارو های نسل جدید از جمله ازیترومایسین و سفیکیم افزایش پبدا کرده است 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.