«اوو مورالیس» رئیس جمهور بولیوی و «آوارو گارسیا» معاون او پس از چند هفته اعتراضات توسط طرفداران حزب رقیب ومعارض از سمت خود استعفا دادند.

جواد فراهانی/

  «اوو مورالیس» رئیس جمهور بولیوی و «آوارو گارسیا» معاون او پس از چند هفته اعتراضات توسط طرفداران حزب رقیب ومعارض از سمت خود استعفا دادند. مورالس در حالی استعفا داد که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی‌اش در این انتخابات برای بار چهارم، حزب رقیب پیروزی او را نپذیرفت و با این ادعا که در انتخابات تقلب صورت گرفته، طرفداران خود را به خیابان‌ها کشاند.

اوو مورالیس پس از استعفا در توییتر با تأکید براینکه برای جلوگیری از بحران در کشور استعفا داده و انتخابات ریاست جمهوری جدیدی برگزار خواهد شد، نوشت: می‌خواهم مردم بدانند که مجبور به فرار از کشور نیستند؛ کسانی که مرا به دیکتاتوری متهم کردند، کسانی هستند که در انتخابات شکست خوردند. رئیس جمهور بولیوی فاش کرد رقبای او قصد بازداشتش را داشتند و افزود: یکی از افسران پلیس می‌خواست با بازداشت من یک کار غیرقانونی را انجام دهد. همچنین گروهی از تبهکاران به خانه شخصی من حمله کردند. کودتا، نقض قانون است.

محکومیت‌های جهانی

پیش از این نیز وزیر بهداشت بولیوی اعلام کرده بود پلیس این کشور به دنبال بازداشت رئیس جمهور است و این موضوع را لوئیس فرناندو رهبر مخالفان تأیید کرد. پلیس پیش از این رئیس دادگاه عالی انتخابات و معاون او را به اتهام سرپوش گذاشتن بر نقض قانون انتخابات بازداشت کرده بود. از بیستم اکتبر گذشته پس از انتخابات گروهی از مردم در سه شهر بولیوی به خیابان آمدند و پلیس نیز به معترضان پیوست. اتفاقات اخیر بولیوی واکنش کشورهای مختلف در دنیا را به دنبال داشت و بیشتر کشورها از این اتفاقات با عنوان یک کودتای مدیریت شده با کمک آمریکا تعبیر کردند. کشور مکزیک با دعوت ازمورالیس برای پناهندگی در این کشور، کودتا علیه او را محکوم و تأکید کرد تاکنون تعدادی از مسئولان دولت مورالس به سفارت مکزیک در «لاباز» پناهنده شده‌اند. ونزوئلا این اتفاقات را یک حرکت فاشیستی و کودتا علیه دولت قانونی خواند و نیکلاس مادورو رئیس جمهور این کشور تأکید کرد استعفای مورالس ضربه‌ای بود که معارضان راست‌گرا وارد کردند. مادورو همچنین سازمان کشورهای آمریکایی را به کودتا علیه دولت قانونی بولیوی متهم و تأکید کرد تحقیق در مورد نتایج انتخابات هیچ مورد نقضی را به اثبات نرساند. جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس نیز تأکید کرد علیه ملت بولیوی کودتا و اوو مورالس مجبور به استعفا شد. وزارت خارجه کوبا نیز این کودتا علیه دولت قانونی بولیوی را محکوم و تأکید کرد از مورالس حمایت می‌کند. وزارت خارجه سوریه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: به شدت کودتا در بولیوی را محکوم و با رئیس جمهور منتخب و قانونی آن ابراز همبستگی می‌کنیم. در این شرایط سخت کنار ملت دوست بولیوی خواهیم ایستاد و از حمایت همیشگی آن‌ها از مسائل دنیای عرب و مبارزه ملت‌های آمریکای لاتین علیه امپریالیسم و سلطه جویی آمریکا و دخالت‌های آشکار آن در امور دیگر کشورها تشکر می‌کنیم.

روسیه: اتفاقات بولیوی کودتای مدیریت شده بود

وزارت خارجه روسیه نیز اتفاقات بولیوی را یک کودتای مدیریت شده توصیف و تأکید کرد: با نگرانی تحولات بولیوی را دنبال می‌کنیم؛ موجی از خشونت توسط معارضان اجازه نداد تا اوو مورالس دوره ریاست جمهوری خود را کامل کند. شورای فدراسیون روسیه هم تحولات بولیوی را کودتای نظامی با کمک آمریکا دانست و تأکید کرد آنچه در بولیوی رخ داد، کودتای نظامی با کمک آمریکا بود. روسیه برای گفت‌وگو با مقامات قانونی در بولیوی پس از برگزاری انتخابات سالم پارلمانی، آمادگی خواهد داشت.

در حالی ایالات متحده آمریکا به دست داشتن در کودتا علیه دولت قانونی بولیوی متهم می‌شود که اسناد درز یافته از نمایندگان کنگره و تماس‌های آن‌ها با سران معارضان در بولیوی با هدف تغییر نظام در این کشور مؤید موضوع است. «رادیو اربول» بولیوی فاش کرد «مارک روبیو»، «پاب ماندز» و «تد کروز» سناتورهای آمریکایی با سران معارضان بولیوی در تماس بوده اند. این رادیو تأکید کرده است که ۱۶ فایل صوتی درز یافته وجود دارد که سران معارضان از مسئولان آمریکایی خواسته اند تا در بولیوی کودتا صورت گیرد. این فایل‌های صوتی نشان می‌دهد استاندار یکی از استان‌های بولیوی که سال ۲۰۰۹ به فساد متهم بوده و از بولیوی به آمریکا گریخته در این کودتا نقش داشته است. همچنین تعدادی از افسران سابق ارتش نیز جزو طراحان کودتا هستند.

براساس این فایل‌های صوتی رهبران معارضان خواستار به آتش کشیدن دفاتر احزاب دولتی و اجرای اعتصاب عمومی در سراسر کشور شده اند. آن‌ها همچنین می‌خواستند به مانند کودتایی که سال ۲۰۰۲ علیه هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا انجام شد، در پایان کار به سفارت کوبا حمله کنند. تمام این اقدامات در پاسخ به پیروزی مورالیس در انتخابات ریاست جمهوری اخیر در دستور کار معارضان قرار داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.