۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳
کد خبر: 677901

یادداشت

ترامپ و دولتی از درون پوسیده!

مرتضی مکی، تحلیلگر مسائل آمریکا

افشاگری تازه «نیکی هیلی» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در مورد اینکه دو مقام سابق کاخ سفید قصد ترغیب وی با هدف نافرمانی و تضعیف ترامپ را داشته‌اند، عمق دودستگی، تزلزل و پوسیدگی درونی دولت کنونی ایالات متحده را بر همگان آشکار می‌کند.

افشاگری تازه «نیکی هیلی» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در مورد اینکه دو مقام سابق کاخ سفید قصد ترغیب وی با هدف نافرمانی و تضعیف ترامپ را داشته‌اند، عمق دودستگی، تزلزل و پوسیدگی درونی دولت کنونی ایالات متحده را بر همگان آشکار می‌کند. هیلی در کتابی که به تازگی از سوی وی منتشر شده، آورده است که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه و «جان کلی» رئیس دفتر کارکنان کاخ سفید که هر دو مجبور به کناره‌گیری شدند؛ از وی خواسته بودند برای نجات آمریکا در برابر برخی اوامر ترامپ مقاومت کند.

این اظهارات هیلی در مورد اینکه از او خواسته شده به سخنان رئیس جمهور توجه نکرده و منافع ملی آمریکا را مد نظر قرار دارد، نشان دهنده شکافی عمیق در حلقه پیرامونی ترامپ است. در سه سال گذشته ترامپ بیش از ۴۰ تن از مقامات کاخ سفید و دولت فدرال را برکنار یا مجبور به کناره گیری کرده است، با این حال مخالفت با اقدامات یکجانبه او همچنان وجود دارد. حال افشاگری هیلی صحه و اذعانی بر این گفته است که دونالد ترامپ در اداره امور دولتش به کار کارشناسانه و گروهی هیچ اعتقادی نداشته و تصمیماتش تنها بر مبنای رویکرد شخصی اتخاذ می‌شود. نیکی هیلی که یکی از وفادارترین اشخاص به دولت بوده و هنوز هم ترامپ از وی به نیکی یاد می‌کند، با این سخنان به طور غیر مستقیم پیام داده که رئیس جمهور به فکر منافع ملی آمریکا نیست و بیشتر منافع خود را دنبال می‌کند. قطعاً این‌گونه افشاگری‌ها بر کمپین های انتخاباتی تنها یک سال مانده به کارزار ۲۰۲۰ تأثیرگذار است و به‌ویژه در جبهه جمهوری خواهان به‌عنوان حامی ترامپ شکاف و تزلزل ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر در حالی که روند استیضاح ترامپ در یکی دو هفته اخیر با شدت بیشتری از سوی دموکرات‌های حاکم بر مجلس نمایندگان دنبال می‌شود، هر ابعادی که از سوی محافل شخصی و رسانه ای مطرح شود، می‌تواند بر این روند تأثیرگذار بوده و مؤثر باشد. این اتهامات هم می‌تواند در این پرونده مؤثر بوده و بر مقبولیت و یا آرای دونالد ترامپ افزوده یا از آن بکاهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.