۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
کد خبر: 677911

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در کنفرانس بین‌المللی رحمه للعالمین پاکستان گفت: پیامبر اکرم(ص) الگوی بزرگ بشریت است.

پیامبر اکرم(ص) الگوی بزرگ بشریت است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین گنابادی‌نژاد، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در افتتاحیه کنفرانس رحمه للعالمین که در کشور پاکستان و با حضور عمران خان، نخست‌وزیر این کشور برگزار شد، با موضوع «معرفی پیامبر اکرم(ص) و تعالیم ایشان از دیدگاه امام رضا(ع)» سخنرانی کرد.
وی گفت: آنچه در زندگی پیامبر گرامی اسلام(ص) بیش از همه جلوه‌گر است و عقول را مبهوت خود ساخته؛ وجه اخلاقی، رحمانی و کرامات نفسانی رسول اعظم(ص) است. اما عجیب آنکه امروز همین چهره رحمانی و انسانی پیامبر(ص) کانون تبلیغات مسموم، ضد اسلام و ضد پیامبر(ص) است.
گنابادی‌نژاد ادامه داد: خداوند رسالت جهانی پیامبر(ص) را رحمت برای عالمیان می‌داند. چنین پیامبری که رسالتش رحمت، کتابش رحمت و خودش هم رحمه للعالمین است، ابتدا توسط خداوند مفتخر به مدال خُلق عظیم شد تا توانست مظهر رحمت الهی باشد. پرواضح است وقتی خداوندی که عظیم است اخلاق پیامبرش را عظیم بداند درک آن عظمت از عهده کسی برنمی‌آید.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: پیامبر اسلام(ص) طبیبانه و دلسوزانه به دنبال مداوای درد و رنج‌های مردم بود و به قول امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب(ع) طبیبٌ دوّارٌ بطبه بود. او با داروهای خویش بیماران غفلت‌زده و سرگشته را رسیدگی و درمان می‏کند، همان‌هایی که از فروغ حکمت بهره نگرفته و اندیشه خود را به نور دانش‌هایی که اعماق جان را روشنی بخشد، تابان و فروزان نکرده‏اند. رنج و محنت پیامبر(ص) در هدایت انسان‌ها تا جایی بود که جان شریفش را شدیداً به‌زحمت می‌انداخت تا آنکه خداوند ایشان را از تحمل این‌ همه سختی و رنج بر حذر داشت و فرمود: «ما قرآن را بر تو نازل نکردیم که خود را به‌زحمت بیفکنی!
نماینده آستان قدس رضوی در کنفرانس رحمه‌للعالمین در ادامه اضافه کرد: اقبال لاهوری تعبیر لطیفی در این مورد دارد، می‏گوید: پیامبر آن‌ کسی است که از حقایق لبریز و سرشار می‏شود و بعد برای سامان دادن زمانه و عوض کردن مسیر تاریخ، آنچه را که به ‌او رسیده است بیان می‏کند.
حجت الاسلام گنابادی‌نژاد ادامه داد: وجود پیامبر(ص) برای کفار هم رحمت بود تا جایی که چون آنان بر اثر لجاجت حق را نپذیرفته و درخواست عذاب کردند خداوند فرمود: «ولی(ای پیامبر!) تا تو در میان آن‌ها هستی، خداوند آن‌ها را مجازات نخواهد کرد.» سایه رحمت او بر سر منافقان هم بود. منافقان به‌ طعنه می‌گفتند خوب پیامبری است هر چه می‌گوییم گوش می‌کند! خداوند طعنه آنان را پاسخ داد که بگو: «خوش‏ باور بودن او به نفع شماست! (ولی بدانید) او به خدا ایمان دارد؛ و (تنها) مؤمنان را تصدیق می‏کند؛ و رحمت است برای کسانی از شما که ایمان آورده‏اند!...» از جناب عایشه همسر پیامبر(ص) نقل‌ شده است که: «من هیچ‌گاه ندیدم - مادامی‌که حرمت‌های الهی شکسته نشده- پیامبر خدا به‌ خاطر ظلمی که بر خودش رفته؛ از خود دفاع کرده باشد».
وی ادامه داد: چنین پیامبری که خلق عظیم دارد و رحمت خدا بر عالمیان است، به‌تصریح قرآن اسوه و الگویی بزرگ برای بشریت است. امام رضا(ع) دراین‌باره می‌فرمایند: اما خصلتی که مؤمن باید از پیامبر(ص) یاد بگیرد آن است که با مردم مدارا کند، زیرا خداوند پیامبر خود را به مدارا کردن با مردم و درگذشتن از آنان امر کرد، و فرمود: خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِین. و در جایی دیگر امام رضا(ع) از پدرش و او از پدرانش(ع) روایت می‏کند که رسول خدا صلی‌الله علیه و آله فرمود: هر کس خشم خود را نگه دارد خداوند عذاب خود را از او نگه می‏دارد، و هر کس خلقش نیکو باشد خداوند پاداش روزه‏گیر و نمازگزار را به او می‏دهد. و سخن آخر آنکه: امام رضا(ع) به نقل از پدرانشان و ایشان هم به نقل از پیامبر خدا(ص) فرموده است: سرآغاز نامه اعمال انسان مؤمن، نیکویی اخلاق اوست.

منبع: آستان نیوز 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.