در یکی از روزهای نسبتاً سرد پاییزی به دعوت روزنامه قدس، مسئول و اعضای انجمن نانیسم (کوتاه قامت) خراسان رضوی در دفتر مدیرعامل این مؤسسه فرهنگی گرد هم آمدند تا در نشست مشترک با خیران و نیک‌اندیشان شهرمان و اعضای هیئت تحریریه قدس به طرح مشکلات معیشتی، تحصیلی، مسکن، اشتغال خود بپردازند.

گره‌گشایی مشکلات کوتاه‌قامتان به دست خیران خراسانی

پروین محمدی/

در یکی از روزهای نسبتاً سرد پاییزی به دعوت روزنامه قدس، مسئول و اعضای انجمن نانیسم (کوتاه قامت) خراسان رضوی در دفتر مدیرعامل این مؤسسه فرهنگی گرد هم آمدند تا در نشست مشترک با خیران و نیک‌اندیشان شهرمان و اعضای هیئت تحریریه قدس به طرح مشکلات معیشتی، تحصیلی، مسکن، اشتغال خود بپردازند.

کوتاه‌قامتان شهرمان با این امید در این گردهمایی حضور یافتند که مانند همه اقشار در جامعه دیده شوند و مسئولان برای حل مشکلات آن‌ها چاره‌ای بیندیشند.

می‌خواهیم دیده شویم

خانم جوادی مقدم، مسئول انجمن کوتاه‌قامتان خراسان رضوی که لیسانس روان‌شناسی و متأهل است ابتدا به تشریح وضعیت و مشکلات کوتاه‌قامتان پرداخت و گفت: من و اعضای این انجمن قامتمان کوتاه است اما توانایی‌هایمان مانند سایر افراد جامعه است در حالیکه مردم و مسئولان ما را نمی‌بینند و آن‌هایی هم که می‌بینند نگاهشان متفاوت است، چراکه فکر می‌کنند ما توانایی انجام هیچ کاری را نداریم.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی نانیسم‌ها (کوتاه قامتان) هویت ناشناخته آن‌ها در جامعه است، خاطرنشان کرد: وقتی به بهزیستی مراجعه می‌کنیم به ما می‌گویند سالم هستید و جزو معلولان حساب نمی‌شوید؛ بنابراین در قبال شما مسئولیتی نداریم. وقتی وارد اجتماع و بازار کار می‌شویم می‌گویند از شما کاری برنمی‌آید چون فیزیک بدن شما کوچک است.

او می‌افزاید: فرزندان ما نیز کارت بهزیستی ندارند. از این رو عده زیادی از کوتاه‌قامتان از حقوق اجتماعی برخوردار نیستند و خانه‌نشین و منزوی شده‌اند به همین دلیل آمار درستی از تعداد آن‌ها در استان نداریم، چون به انجمن مراجعه نکرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه نانیسم‌ها مانند بقیه افراد جامعه عضو این خانواده بزرگ هستند و حقوق اجتماعی یکسان دارند، یادآور شد: ما انتظار زیادی از مسئولان نداریم، بلکه می‌خواهیم ما را هم به عنوان عضوی از جامعه که حق زندگی و بهره‌مندی از امکانات اجتماعی دارند، بپذیرند و جوانانی که به سختی درس خواندند، به دانشگاه رفتند، هوش و استعداد بالایی دارند یا نانیسم‌هایی که ازدواج کردند، بچه‌دار شدند و باید مخارج همسر و فرزند و زندگی مشترک را تأمین کنند، در بخش‌های مختلف به‌کار گیرند و اجازه ندهند با فقر دست و پنجه نرم کنند.

تعطیلی کارگاه تولیدی

محمود عبدالهی که 32 ساله و دارای همسر و دو فرزند است هم می‌گوید: 17 سال به خاطر کوتاهی قدم از خانه بیرون نیامدم، تصمیم گرفتم وارد اجتماع شوم و با ایجاد کارگاه تولیدی لوازم برقی سروسامانی به زندگی‌ام دادم.

او می‌افزاید: امروز به خاطر شرایط گرانی لوازم و وضع اقتصادی موجود و نداشتن نقدینگی مجبور به تعطیلی کارگاه شدم و الان بیکارم و نمی‌دانم چرخ زندگی را چگونه بچرخانم در حالی که اگر جایی باشد 40تا50 میلیون به من وام بدهد می‌توانم دوباره کارگاه را راه بیندازم و علاوه بر خودم برای چند نفر اشتغال‌زایی کنم.

زندگی در شرایط سخت

سجاد حسینی 24 ساله و لیسانس فقه و مبانی حقوق نیز از بیکاری شکایت دارد، او درخصوص مشکلات ناشی از وضعیت جسمانی‌اش می‌گوید: به دلیل وضعیت پاهایم نمی‌توانم کفش معمولی بپوشم و نیاز به کفش مخصوص دارم به همین خاطر حتی در زمستان و یخبندان هم با دمپایی به دانشگاه رفتم و...

با این حال حاضرم کار کنم تا کمک خرج پدرم باشم و تشکیل زندگی بدهم، با اینکه در دبیرستان نمونه درس خواندم و استعداد خوبی دارم، زبان انگلیسی می‌دانم و می‌توانم در دبستان تدریس کنم، کار با کامپیوتر را بلدم، تئاتر کار کردم و بازیگری می‌دانم، اما بیکارم.

وی که ساکن شهر بار نیشابور است می‌خواهد به مشهد بیاید شاید شغلی پیدا کند، اما جایی برای خواب ندارد.

زهرا سادات حسینی که خواهر سجاد و لیسانس علوم قرآنی است به هزینه‌های سنگین درمانشان اشاره کرده و می‌گوید: پدر و مادرمان با هفت فرزند باید مخارج زندگی و درمان پر هزینه ما را تأمین کنند در حالی که ما باید کمک خرجشان باشیم، اما چون کار و شغلی نداریم نمی‌توانیم.

 بی‌تفاوتی تأمین اجتماعی

عبدالله شکاری دیپلمه و 33 ساله که دارای همسر و دو فرزند است از مشکلات بیمه و تأمین اجتماعی و مخارج سنگین عمل جراحی آب مروارید چشم دخترش می‌گوید که 8 میلیون و 300 هزار تومان هزینه داشته و بیمه آن را متقبل نشده و نیز مشکلات دیگری که زندگی را برای او و خانواده‌اش خیلی سخت کرده است. او نگران سلامت و آینده فرزندانش است. می‌خواهد کار کند اما کسی او را به کار نمی‌گیرد.

استفاده از لباس بچگانه

زهرا عبدی لیسانس حسابداری با بیان مشکلات مختلف کوتاه قامتان، به ساده‌ترین نیاز انسانی که پوشاک است اشاره کرده و می‌گوید: ما مجبوریم لباس بچگانه بپوشیم و مورد تمسخر مردم قرار بگیریم چون تولیدی‌ها سایز ما را ندارند.

آلیس رحیم پور 48 ساله نیز از نگاه غریب و سرد مردم به نانیسم‌ها می‌گوید و امیدوار است فرهنگ جامعه تغییر کند.

می خواهم ازدواج کنم

مرتضی براتی 30 ساله و سیکل دارد. او که به گفته خودش در یک ساندویچ‌فروشی کار می‌کند، می‌گوید: شکر خدا من کار دارم اما زن ندارم. می‌خواهم ازدواج کنم ولی به خاطر شرایط اقتصادی نمی‌توانم تشکیل خانواده بدهم.

 قول مساعدت و ارائه راهکار

دکتر عبدالله بهرامی که سال‌ها معاون وزیر بهداشت، رئیس و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، رئیس بیمارستان امام رضا(ع)، پیشکسوت و فعال در جلب مشارکت خیران سلامت و دوستدار دانشگاه، مؤسس و مدیرعامل خیریه «میزبانان خورشید» و... بوده و تا کنون خدمات ارزشمندی برای محرومان و بیماران نیازمند انجام داده است با تأکید به حضور خیران در حوزه کمک به نانیسم‌ها به عنوان یک وظیفه انسانی، می‌گوید: جمع‌آوری اطلاعات دقیق در خصوص تعداد، وضعیت معیشتی و خانوادگی، سن، تحصیلات، محل زندگی، سلامت و بیماری، تجرد و تأهل، فرزند و... کوتاه‌قامتان استان ضروری است، زیرا برای برنامه‌ریزی و کمک به این قشر ابتدا باید اطلاعات دقیق از زندگی‌شان داشته باشیم تا بتوانیم با کمک سازمان‌های ذی‌ربط مانند آستان قدس رضوی که همیشه در امور خیر پیشقدم بوده و با مشارکت خیران برای ساخت شهرکی متناسب با نیازهای اولیه و استانداردهایی با شرایط جسمانی نانیسم‌ها اقدام کنیم.

وی با اشاره به استفاده از تجارب موفق کشورهای دیگر، یادآور می‌شود: وسایل زندگی مثل اجاق گاز، تختخواب، میز و صندلی و دیگر لوازم و حتی نوع معماری ساختمان باید متناسب جثه این گروه باشد تا خطری آن‌ها را تهدید نکند.

دکتر بهرامی مشارکت همه سازمان‌ها چون استانداری، فرمانداری، شهرداری، راه و شهرسازی، صنعت، بهداشت و درمان، بهزیستی، کار و رفاه اجتماعی و... را برای حل مشکلات کوتاه‌قامتان ضروری می‌داند و می‌افزاید: همه سازمان‌ها باید به موضوع نانیسم‌ها نگاه جدی داشته باشند و وضعیت بیمه و تأمین اجتماعی آن‌ها باید پیگیری و مشخص شود.

وی برای پرداخت هزینه‌های درمانی نانیسم‌های استان اعلام آمادگی می‌کند و می‌گوید: بیماران این گروه می‌توانند به مددکاری بیمارستان امام رضا(ع) مراجعه کنند تا از طریق مؤسسه «میزبانان خورشید» هزینه درمانشان پرداخت شود.

ضرورت نیازسنجی نانیسم‌ها

حبیب الله عدالتیان که اورژانس عدالتیان نمونه‌ای از خدمات ارزنده این خیر و نیک‌اندیش بزرگ به شهر مشهد و زائران و مجاوران امام رضا(ع) و بیماران و نیازمندان است نیز می‌گوید: کمک به بهبود وضعیت کوتاه‌قامتان استان و کاهش مشکلات آنان وظیفه انسانی همه ماست و باید با نیازسنجی در ابعاد مختلف زندگی این عزیزان، بخشی از مشکلاتشان را رفع کنیم ضمن اینکه در کنار خیران، سازمان‌های مرتبط نیز باید احساس مسئولیت کنند و به میدان بیایند و با بررسی نیازهای نانیسم‌های استان، تسهیلات زندگی را برای آن‌ها فراهم سازند. وی برای کمک در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

شناسایی 15 هزار نانیسم در کشور

حسین رضایی عضو جمعیت خدمتگزار زائرین پیاده و کارشناس ارشد علوم اجتماعی که تحقیقات وسیعی در زمینه کوتاه‌قامتان داشته با اشاره به وجود 15 هزار نانیسم در کشور و ضرورت توجه به نیازهای کوتاه قامتان، مشکلات آن‌ها را برشمرده و می‌گوید: هماهنگی با انجمن کوتاه‌قامتان تهران و آشنایی با اقدامات انجام شده، ورود به حوزه خدمات رفاهی مثل صنایع دستی، دایر کردن رستوران توسط نانیسم‌ها، استفاده از توانمندی‌های هنری آنان، چگونگی فراهم کردن زمینه اشتغال برای آن‌ها، بررسی مسائل حوزه درمانشان، آشنایی با خدماتی که در حوزه مسکن نیاز دارند، ارائه خدمات روان‌شناسی برای این عزیزان، هماهنگی با میراث فرهنگی، ایرانگردی و حضور نانیسم‌ها در این حوزه‌ها و... از جمله اقداماتی است که برای بهبود وضعیت کوتاه‌قامتان بر اساس نیازسنجی باید صورت گیرد.

فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها

ابراهیم هدایی، مدیرعامل مجتمع نیکوکاری توان‌یابی مشهد با تأکید به ضرورت فرهنگ‌سازی برای آشنایی جامعه با نانیسم‌ها و شرایط و وضعیت ویژه و مشکلات اجتماعی آن‌ها، اضافه می‌کند: تغییر نگرش فرهنگی نسبت به کوتاه‌قامتان باید در اولویت قرار گیرد و رسانه‌ها به‌خصوص صدا و سیما نقش مهمی در این زمینه دارند.

وی یادآور می‌شود: افزون بر آن در بخش فرهنگی، اشتغال، آموزش و مسائل اجتماعی نیز باید به آن‌ها کمک شود تا بتوانند به طور تیمی و گروهی کار کنند و امید و تلاش برای بهبود زندگی در آن‌ها افزایش یابد.

هدایی با اعلام آمادگی برای ارائه هرگونه کمکی، اظهار کرد: همه خدمات آموزشی، فرهنگی، تردد، وسیله ایاب و ذهاب و... که در توان این مجتمع باشد به رایگان در اختیار کوتاه‌قامتان قرار خواهد گرفت تا شاید سهم کوچکی در رفع مشکلات این عزیزان داشته باشیم.

وی گفت: همه ما در قبال نانیسم‌ها وظیفه داریم تلاش کنیم تا آن‌ها مستقل بشوند و طعم زندگی واقعی را بچشند.

درمان رایگان با مشارکت خیران

دکتر مسعود خانی، مدیر بیمارستان شهید کامیاب که خدمات شایسته او در حوزه سلامت با جلب مشارکت خیران برای احیای بیمارستان‌های قائم، طالقانی و شهید کامیاب چشمگیر است برای کمک به کوتاه‌قامتان اعلام آمادگی کرد و گفت: با بهره‌گیری از مشارکت خیران می‌توانیم خدمات درمانی سرپایی و بستری را در این بیمارستان برایشان رایگان انجام دهیم.

پیشنهاد حضور بیشتر نانیسم‌ها در جامعه

مهندس فرزاد نیک بین، مدیرعامل انجمن دیابت مفتاح با تأیید نظرات خیران و اعلام آمادگی برای کمک‌های آموزشی به نانیسم‌ها پیشنهاد می‌کند: برای معرفی کوتاه‌قامتان به جامعه، سمن‌ها در مراسم و جشن‌هایی که برگزار می‌کنند از نانیسم‌ها دعوت کنند تا هم با شرکت در گروه‌های اجتماعی به مردم بیشتر معرفی شوند و هم در برنامه‌های شاد و مفرح حضور داشته باشند.

بسیج همه برای حل مشکل کوتاه‌قامتان

مهندس محمدرضا نصرالله زاده، مدیرعامل شورای مشارکت‌های بیمارستان طالقانی که ید طولایی در خدمت به محرومان و بیماران نیازمند و جلب مشارکت دیگر خیران در این زمینه دارد برای ارائه کمک‌های لازم به این انجمن در حوزه کاری خود اعلام آمادگی می‌کند و می‌گوید: همه باید با همتی بلند به میدان بیایند و با همکاری یکدیگر به این قشر صبور کمک کنند.

دکتر افسانه پیروز، عضو شورای مشارکت‌های بیمارستان شهید کامیاب نیز که در داروخانه شبانه‌روزی خود خدمت و تأمین داروهای بیماران را در اولویت قرار داده و برای بیماران سرطانی و نیازمندان کمک‌های زیادی انجام می‌دهد ضمن تأیید نظرات حاضرین، می‌گوید: کمک به تعداد قلیل نانیسم‌های استان کار زیاد سختی نیست و وظیفه همه افراد به‌خصوص کسانی که تمکن مالی یا قدرت اجرایی دارند، است و او نیز در حوزه تخصصی خود از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

پوشش درمانی کودکان زیر 16 سال

سمانه احمدی، نماینده مؤسسه مهر ماندگار نیز با توجه به نوع فعالیت این مؤسسه اظهار می‌دارد: کوتاه‌قامتان چنانچه کودک بیمار زیر 16 سال داشته باشند هزینه‌های درمانی بیمار را از طریق این مؤسسه پرداخت خواهند کرد.

حمایت نماینده خانواده کلاهان از کوتاه‌قامتان

فتانه کلاهان که عضویت اکثر شوراهای مشارکت بیمارستان‌های مشهد را دارد و تاکنون به اتفاق خوهرانش فهیمه و فریده کلاهان اقدام به ساخت آی‌سی‌یو بیمارستان قائم، همراه‌سرای بیمارستان طالقانی و اورژانس جاده‌ای سه‌راه فردوسی نموده و کمک به بیشتر مؤسسات خیریه، کودکان کار، کمک هزینه تحصیلی برای مؤسسه دارالاکرام و... داشته است، می‌گوید: ماهمه عضو یک خانواده بزرگ هستیم و موظفیم در صورت توانایی مالی به شکرانه داشته‌هایمان به نیازمندان و محرومان کمک کنیم.

وی نیز برای همکاری با این انجمن اعلام آمادگی کرد.

قول مساعد برای کمک به انجمن کوتاه‌قامتان استان

مهندس مهدی ملایی و مهندس رضا غنیان نمایندگان بنیاد نیکوکاری حاج حسن ملایی که تاکنون با ساخت مدرسه، مسجد و... و اهدای 40 میلیارد ریال برای ساخت بخش جدیدی در بیمارستان طالقانی خدمات ارزشمندی در مشهد برای زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) انجام داده‌اند نیز برای کمک به انجمن نانیسم استان قول مساعد می‌دهند.

تسهیلات ازدواج

عطایی، مدیر بنیاد کوثر نیز برای کمک به تهیه جهیزیه و تسهیلات ازدواج نانیسم‌ها اعلام آمادگی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.