گرگان- افزون بر ۸ ماه از سیل ویرانگر در استا گلستان می گذرد و در حال حاضر پس از این مدت وقتی خبر دار می شویم که تعداد ۲۰ خانواده هنوز در این سرما و بارندگی در چادر زندگی می کنند و سقفی بالای سر ندارند کمی متعجب می شویم.

 زمستان از راه رسید؛ ساخت خانه های سیل زده به پایان نرسید

قدس آنلاین-گروه استان ها: با وقوع هر حادثه در کشور تمامی گروه های مردمی برای کمک به حادثه دیدگان بسیج می شوند اما بعد از مدتی بنا بر گفته یکی از سیلزدگان آن ها می مانند و پرونده های کاغذی که برای جبران خسارت ها صد ها مهر و تائیدیه لازم دارد.

با وجود گذشت ۸ ماه از سیل ویرانگر اما تا هفته گذشته ۲۳ خانوار در شهرستان آق‎قلا در چادر زندگی می‌کردند که حالا بنا بر گفته استاندار این تعداد خانوار به ۱۰ خانواده رسیده است.

بسیاری از سیلزدگان در شهرستان آق قلا که از وضعیت بهتری برخوردار بودند توانستند تا منازل جدید خود را به مرحله سقف و دیوار کشی برسانند اما هنوز چند خانواده ای در چادر زندگی می کنند که از سرمای هما و هم چنین بارندگی ها بیم دارند.

هر چند که مسئولان بر این تلاش هستند تا قبل از کاهش دما پرونده بازسازی سیل گلستان را ببندند اما به نظر می رسد این اقدام اعتبارات و البته تسریع بیشتری را در امور اجرایی می طلبد.

آخرین وضعیت بازسازی

برای آشنایی با آخرین وضعیت و اقدامات انجام پذیرفته در جریان بازسازی و پاسخ این سوال که تا چه زمانی می توان به سیلزدگان اطمینان خاطر داد که کابوس خانه دار شدن آن ها تمام می شود به سراغ مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان

باید رفت.

تاکنون بیش از ۱۳ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده در مناطق سیل‌زده گلستان تعمیر و تحویل مردم شده استمحمدتقی زمانی‌نژاد درباره ساخت‌وساز خانه‌ها در استان توضیح‌ می‌دهد: کار خانه‌های تعمیری به پایان رسیده و ۱۳ هزار و ۷۰۰خانه تحویل داده شده است.

وی ابراز می کند: تعداد  ۷۴۰۰ واحد در سیل امسال به صورت کامل آسیب دیدند که نیازمند بازسازی بود لذا از این آمار تعداد ۸۰ درصد تا پایان آذر و بقیه تا پایان سال تحویل داده خواهد شد.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان با اشاره به تعداد ۲۱ هزار و ۱۱۲ واحد مسکونی خسارت‌دیده از سیل و رانش زمین در ۵۰۰ نقطه روستایی و ۴ شهر آق‌قلا، گُمیشان، سیمین‌شهر و گنبدکاووس اظهار می کند: تعداد  ۱۳ هزار و ۷۰۵ واحد تعمیری و بقیه ساختنی است و عملیات بازسازی دیگر خانه‌های تخریب‌شده از سیل همچنان ادامه دارد.

وی وعده می دهد: تعداد ۲ هزار واحد مسکونی شهروندان استان که در جریان سیل ابتدای امسال تخریب شده بود تا پایان آبان ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

زمانی نژاد اظهار می کند: علاوه بر اهتمام به ساخت خانه های تخریب شده از سیل، تاکنون بیش از ۱۳ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده در مناطق سیل‌زده گلستان تعمیر و تحویل مردم شد.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۷ هزار و ۴۰۰ واحد تخریبی در سیل فروردین ماه شناسایی شد و نیازمند نوسازی بود اعلام می کند: در این راستا احداث ۶ هزار و ۵۰۰ خانه آغاز شد که در مراحل گوناگون ساخت قرار دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان ادامه می دهد: خوشبختانه تاکنون ۵۰۰ واحد مسکونی تخریب شده، پس از نوسازی کامل مورد بهره برداری قرار گرفته است.

زمانی نژاد به اعطای یک هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به حدود ۲۳ هزار مالک خسارت دیده سیل شهرهای استان اشاره کرده و می افزاید: هم چنین به منظور کمک به سیلزدگان برای بازسازی واحد های مسکونی ۳۲ هزار تن سیمان رایگان در اختیار متقاضیان قرار داده شده است.

آذر ماه پایان انتظار

استاندار گلستان نیز با اشاره به تعداد ۲۳ خانوار که در شهرستان های گمیشان و آق قلا در چادر زندگی می کردند در جمع رسانه ها اظهار امیدواری کرد: تا نیمه اول آذرماه دیگر هیچ چادری در این استان برپا نباشد.

هادی حق شناس خاطر نشان کرد:  واحدهای مسکونی تعدادی از این خانوارها تحویل داده شده و اکنون تعداد چادرها به ۱۰ عدد رسیده که امیدواریم تا نیمه اول آذرماه خانه های خود را تحویل گرفته و چادرها جمع خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت تمام تلاش خود را برای بازسازی و هم چنین سایر نیاز های اولویت دار مانند لاروبی رودخانه ها و هم چنین تکمیل سد نرماب برای مهر سیلاب های در پیش رو به کار گرفته است ادامه داد: دولت منابع مورد نیاز برای جبران خسارت زیرساخت‌های گلستان را تامین کرده است.

وی افزود: ۲ کار برای پیشگیری از بروز سیل مشابه فروردین در دستور کار قرار گرفته است که نخستین اقدام لایروبی رودخانه‌ها و تکمیل سد نرماب است.

حق شناس می گوید: برای تکمیل این سد که مخزن آن معادل ۳ سد موجود در استان است، علاوه بر ۸۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده برای امسال نیز ۱۳۰ میلیارد تومان دیگر هم اختصاص داده شد.

وی اظهار امیدواری می‌کند سد نرماب تا پایان سال آب‌گیری شود و کمک بزرگی برای پیشگیری از وقوع سیل باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.