رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه با تاکید بر اینکه شیطنت‌های دلالان نسبت به سال گذشته کمتر شده و درصورتی که کشاورزان به حق خود قانع باشند قیمت‌ها پایین نمی‌آید، گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار و ۶۰۰ زعفران‌کار در تربت حیدریه به‌صورت خرده مالکی و عمده مالکی فعالیت می‌کنند.

جولان دلالان و عدم ثبات قیمت در زعفرانی‌ترین شهر ایران

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با اوایل آبان ماه با سرد شدن هوا، فصل برداشت طلای سرخ از مزارع شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه به‌عنوان قطب تولید زعفران ایران و جهان آغاز شده است، اما این پایان ماجرا نیست، داستان از این قرار است که در حالی تربت ‌حیدریه با ۸ هزار و ۹۰۰ هکتار اراضی زیر کشت محصول زعفران عنوان زعفرانی‌ترین شهر ایران را به خود اختصاص داده که در این منطقه با وجود فعالیت ۱۵ هزار خانوار این شهرستان در زمینهٔ تولید زعفران، شاهد جولان دلالان و عدم ثبات قیمت در محصول زعفران هستیم.

کمبود آب وعدم ثبات قیمت دو مشکل اصلی زعفرانکاران

یکی از کشاورزان  با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما کمبود آب شدید است، اظهار کرد: به دلیل اینکه زمان برداشت محصول زعفران در یک بازه زمانی حدود ۴۵ روزه اتقاق می‌افتد، تقاضای کشاورزان برای آب به‌شدت می‌یابد.

حسن کوهجانی با انتقاد از کمبود کود، افزود: مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه و مشکل در بحث قیمت این محصول است، همچنین، نوسانات شدید قیمت زعفران را می‌توان علت مهم نارضایتی کشاورزان عنوان کرد.

یکی دیگر از کشاورزان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه قیمت محصول زعفران در فصل برداشت به‌شدت پایین می‌آید، یادآور شد: با توجه به هزینه‌هایی که برای تولید این محصول انجام می‌شود، کشاورزان توان نگهداری محصول تولیدی خود را ندارند و مجبور می‌شوند در فصل برداشت نسبت به خام‌فروشی محصولشان اقدام کنند.

عباس محمدی با اشاره به اینکه قیمت محصول در فصل برداشت و زمانی که کشاورزان محصولشان را می‌فروشند بسیار پایین است و به محض پایان فصل برداشت شاهد بالا رفتن قیمت زعفران هستیم، تاکید کرد: به دلیل عدم ثبات قیمت در بازار و نبود نظارت همواره زعفران‌کاران از این حیث متضرر می‌شوند.

فعالیت دلالان در بازاهای محلی

مدیر سازمان حمل‌ونقل شهرداری تربت حیدریه  با بیان اینکه بزرگ‌ترین بازار فروش گل زعفران شرق کشور در محل ترمینال مسافربری تربت حیدریه راه‌اندازی شد، گفت: بازارهای اقماری این شهر بدون رعایت هیچ‌گونه ضابطه‌ای فعالیت می‌کنند.

محسن قندهاری افزود: با توجه به  اینکه زعفران یکی از مهم‌ترین محصولات استراتژیک بخش کشاورزی تربت حیدریه است برای تسهیل در امر خرید و فروش این محصول، بازار گل زعفران از مورخه ۲۳ مهر ماه سال جاری در این شهرستان شروع به‌کار کرده است.

وی با تاکید بر اینکه از جمله مشکلات اصلی غرفه‌داران وجود بازارهای متعدد و بدون نظارت در اطراف  تربت حیدریه و حاشیه راه‌ها است، متذکر شد: متأسفانه دلالان در بازارهای محلی بدون هیچ امکانات در اطراف شهر اقدام به خرید و فروش زعفران می‌کنند.

عدم ثبات قیمت؛ دغدغه اصلی کشاورزان

رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به‌وجود ۸ هزار و ۹۰۰ هکتار اراضی زیرکشت زعفران در این شهرستان، اظهار کرد: میانگین تولید سال گذشته زعفران ۴.۶ کیلوگرم در هکتار بوده است، همچنین، در سال جاری پیش‌بینی می‌شود حدود ۳۵ تا ۴۰ تن گل خشک زعفران در این شهرستان برداشت شود.

محمدرضا عباسپور افزود: قیمت زعفران در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش داشته، به‌طوری که از هر یک کیلو نگین ۱۲ میلیون به ۸.۵ میلیون رسیده است، البته با ابلاغ طرح خرید حمایتی روند افزایشی در قیمت‌ها را شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: عوامل متعددی از جمله مشکلات ناشی از تحریم‌ها، کاهش قیمت ارزهای خارجی نسبت به سال گذشته و مقداری هم خروج بدون ضابطه زعفران از مسیرهای نامتعارف و پیش‌بینی افزایش ۲۰ درصدی تولید محصول در سال جاری سبب کاهش قیمت شده است.

رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه ادامه داد: در سال جاری به علت بارندگی‌های خوب پاییز و زمستان گذشت، بهار ۹۸ و نیز هوای خنک و طولانی در بهار و زمستان متعادل گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش تولید را پیش‌بینی می‌کنیم، به شرطی که حوادث غیرمترقبه جوی نظیر یخبندان در فصل برداشت نداشته باشیم.

عباسپور با بیان اینکه تربت حیدریه با دارا بودن حدود ۹ هزار هکتار سطح زیرکشت و تولید حدود ۳۵ تن زعفران خشک در سال حدود ۱۲ درصد تولید خراسان رضوی را دارد، اضافه کرد: سطح زیرکشت زعفران در خراسان رضوی ۸۹ هزار هکتار است، همچنین این میان در کشور به ۱۱ هزار و ۴۰۰ هکتار می‌رسد.

وی تولید زعفران در مزارع خراسان رضوی را حدود ۳۵۰ تن زعفران دانست و تصریح کرد: از مجموع حدود ۴۵۰ تن تولید کل زعفران کشور حدود ۷۰ تن در داخل کشور مصرف و مابقی صادر می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه با اشاره به فعالیت ۱۰ واحد بسته‌بندی زعفران در این شهرستان، اظهار کرد: ظرفیت اسمی این واحدها بیش از میزان تولید زعفران است.

عباسپور با تاکید بر اینکه شیطنت‌های دلالان نسبت به سال گذشته کمتر شده و در صورتی که کشاورزان به حق خود قانع باشند قیمت‌ها پایین نمی‌آید، افزود: در حال حاضر ۱۲ هزار و ۶۰۰ زعفران‌کار در تربت حیدریه به‌صورت خرده مالکی و عمده مالکی فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۷۹ درصد نیروی کار تربت حیدریه در گستره ۹۰ هزار هکتاری زمین‌های کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.

رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه افزود: بخش کشاورزی تربت حیدریه با تولید ۳۷ نوع محصول زراعی و ۳۱ نوع محصول باغی به ترتیب رتبه‌های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی دارد.

عباسپور اضافه کرد: از مجموع ۷۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت زعفران خراسان رضوی، ۸ هزار و ۷۶۵ هکتار آن به تربت حیدریه اختصاص دارد و بر این اساس میانگین تولید ما ۴ کیلوگرم در هر هکتار و در مجموع میزان تولید زعفران تربت حیدریه در سال حدود ۳۶ تن است.

وی یادآور شد: هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می‌آید.

برداشت و فرآوری زعفران از سال آینده مکانیزه و ماشینی می‌شود

نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از سال آینده دستگاه‌های مکانیزه در برداشت و فرآوری زعفران که ساخت صنعتگران این خطه است به کمک زعفران‌کاران می‌آید.

سعید باستانی افزود: در حال حاضر سطح زیرکشت زعفران در کشور به ۱۱۴ هزار هکتار رسیده که تنها ۲۳ هزار هکتار آن سهم تربت حیدریه است.

وی با اشاره به اینکه برداشت این حجم از زعفران را دیگر نمی‌توان با دست انجام داد، افزود: دستگاه‌های جمع‌آوری و گل پاک‌کنی ساخته شده در مرحله آزمایش بوده که با ورود به بازار قادر است در روز معادل یک تن گل زعفران را پاک کند.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نحوه خرید ضمانتی به دو صورت است که در گام نخست به‌صورت فیزیکی توسط مراکز سازمان تعاون روستایی از کشاورز انجام می‌شود و در گام بعد از طریق سپرده کالای بورس نیز صورت می‌گیرد و کشاورز مختار است، می‌تواند بورس یا سازمان تعاون روستایی را نیز انتخاب کند.

زعفران گرانبهاترین ادویه جهان است

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  گفت: این استان سالانه با برداشت ۲۹۰ تن زعفران بزرگ‌ترین تولیدکننده طلای سرخ در ایران و جهان است.

سید هاشم نقیبی ادامه داد: ۲ میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد که ۳۶۳ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی این استان و ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری فعالیت می‌کنند و فعالیت در حوزه تولید زعفران  در خراسان رضوی به‌صورت مستقیم برای ۱۳۱ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی افزود: زعفران گران‌بهاترین ادویه جهان است و در حال حاضر ایران بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران در جهان محسوب می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در رابطه با زعفران یکی از اقدامات خوب راه‌اندازی بورس است که مهم‌ترین شاخص بورس شفاف‌سازی قیمت‌ها بوده، همچنین، بورس یک بستر مناسب برای عرضه فروش کالا است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.