مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه توسعه نظام انبارداری به عنوان یکی از الزامات بازار محصولات کشاورزی در برنامه های بورس قرار دارد، گفت: با تلاش های صورت گرفته طی چند سال اخیر هم اکنون خراسان رضوی به عنوان قطب محصولات کشاورزی قابل عرضه در بورس کالا تبدیل شده است.

خراسان رضوی قطب محصولات کشاورزی بورس کالا/تعداد انبارهای پذیرفته شده زعفران افزایش می یابد

به گزارش قدس آنلاین، حامد سلطانی نژاد در مراسم افتتاح کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران ‌و انبار سپرده کالایی بورس زعفران اظهار کرد: به زودی تعداد انبارهای پذیرفته شده زعفران در بورس کالا افزایش می یابد تا با رونق معاملات گواهی سپرده زعفران شاهد کشف قیمت بهینه تر و توسعه تجارت این محصول باشیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران به راهبردهای این بورس در حوزه محصولات کشاورزی اشاره کرد و ‌گفت: اقداماتی همچون اوراق بهادار سازی محصولات، توسعه ابزارهای مشتقه، ایجاد و بکارگیری ابزارهای تأمین مالی و معاملات متناسب با نیاز مشتریان به گسترش اندازه و عمق بازار محصولات کشاورزی در بورس کالا کمک می‌کند که در نتیجه کشف قیمت بهینه تر و تبدیل شدن به مرجع قیمتی و توسعه تجارت این محصول حاصل می‌شود.

وی افزود: هم اکنون در حوزه اوراق بهادار سازی و توسعه ابزارهای مشتقه امکان استفاده از ابزارهایی همچون گواهی سپرده کالایی، قراردادهای آتی و اختیار معامله زعفران در بورس فراهم شده است.

سلطانی نژاد با بیان اینکه توسعه نظام انبارداری به عنوان یکی از الزامات بازار محصولات کشاورزی در برنامه های بورس قرار دارد، عنوان کرد: با تلاش های صورت گرفته طی چند سال اخیر هم اکنون خراسان رضوی به عنوان قطب محصولات کشاورزی قابل عرضه در بورس کالا تبدیل شده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: به زودی اولین انبار پسته خراسان رضوی راه اندازی می‌شود، باتوجه به اینکه ما در حوزه زیره، زعفران و پسته انبار داریم تلاش می‌کنیم انبار ابریشم هم راه اندازی شود.

وی گفت: حدود پنج انبار در کشور حجم معاملات را انجام می‌دهند و در حوزه پسته دو انبار پذیرفته شده است با توجه به اینکه حدود یکصد انبار در حوزه زعفران و زیره در کشور پذیرفته می‌شود.

تولید بالغ بر یک میلیون تن محصولات باغی در استان

در ادامه مراسم رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در خراسان رضوی بالغ بر ۸ میلیون انواع محصولات زراعی، باغی و دامی به ارزش ۲۴ هزار میلیارد تومان تولید می‌شود.

محمدرضا اورانی افزود: بر اساس آمار گمرک، میزان صادرات سال گذشته زعفران ۲۸۱ تن بود و در نیمه نخست سال جاری نیز ۷۸ تن صادرات زعفران داشتیم و اگر ما این دو رقم را کنار هم بگذاریم  و با میزان تولید زعفران مقایسه کنیم، در واقع زعفرانی نباید موجود باشد.

وی گفت: چنانچه سطح زیر کشت ۱۱۴ هزار هکتار زعفران در کشور را ملاک بگیریم، ۹۰ هزار هکتار به استان ما  اختصاص دارد و ۱۵ هزار هکتار هم به خراسان جنوبی اختصاص دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه ۳۳۰هزار هکتار سطح زیر کشت باغی با تولید بالغ بر یک میلیون تن در استان وجود دارد، افزود: این تولیدات ۹۱ درصد محصولات باغی استان را دربرمی گیرد و پسته و زعفران ۶۰ درصد محصولات باغی استان را تشکیل می دهد.

اورانی افزود: نتیجه این فرایند آن است که زعفرانکاران و به خصوص کل مالکان، در فصل برداشت گل زعفران تنها به اندازه نیاز خود زعفران را وارد بازار کنند و با کمک بورس جلوی افت قیمت را بگیرند.

وی بیان کرد: در استان ۹۰ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته است که بالغ بر ۶۰ هزار تن پسته در تربت حیدریه تولید می شود به همین دلیل امیدواریم  طی دوسال آینده خراسان رضوی مقام نخست پسته را به دست آورد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پیشنهاد می کنیم نخست شهرستان هایی که دست‌ اندرکار زعفران هستند، کشاورزان تحصیل کرده، زعفران کاران تحصیل کرده یا فرزندان تحصیلکرده آن ها را شناسایی و برای این افراد کارگاه های آموزشی آشنایی با ادبیات و الفبای بورس را دایر کنید زیرا با این شیوه قادر خواهیم بود زعفرانکاران را به سلاح علم روز تجهیز و در نتیجه قادر شویم از این ظرفیت جدید یعنی بورس کالایی زعفران به نحو مطلوب استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.