اراک- باوجوداینکه در طی امسال و هم‌چنین سال گذشته بارش‌های قابل‌توجهی را شاهد بودیم اما اگر تصور کنیم که دیگر مشکل کم‌آبی حل‌شده و یا سفره‌های زیرزمینی‌ترمیم شده‌اند خیالی باطل است.

مصرف آب با «سند سازگاری» سر ناسازگاری دارد/ضرورت بازنگری در مصرف

قدس آنلاین-گروه استان ها: سدهای بزرگ استان مرکزی ازجمله سد ساوه امسال بعد از ۲۵ سال سرریز کرد، هرچند این خبر بسیار مسرت‌بخش بود اما بنا بر گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی بارش‌های اخیر کمبود و خسارت‌های درازمدت در سال‌های گذشته را جبران نکرده است.

عزت اله آمره‌ای می‌گوید: وضعیت ذخایر آبی در دشت‌های این استان رو به بهبود است اما کسری سفره‌های زیرزمینی همچنان باقی است.

حوزه کشاورزی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی بابیان اینکه ۹۲ درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و پنج‌دهم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می‌شود می‌افزاید: تعدیل سهمیه مصارف آبی در حوزه کشاورزی اجتناب‌ناپذیر است و در گام نخست تغییر الگوی کشت و مقابله با برداشت‌های غیرمجاز باید برجسته شود.

آمره ای بیان می‌کند: ۹۰درصد آب‌وخاک در اختیار بخش کشاورزی است و این در شرایطی است که تنها  ۱۷ درصد اشتغال و ۱۵ درصد درآمد ناخالص ملی از این بخش حاصل می‌شود و نیاز است که اقتصاد زیستی و تغییر مسیرهای لازم در این بخش به شکل علمی پی گرفته شود.

سند سازگاری

وی بابیان اینکه برای سازگاری با کم‌آبی وزارت نیرو در شورای عالی آب مصوبه‌ای را گذرانده که برنامه عملیاتی آن برای استان‌ها تدوین‌شده است می‌افزاید: در مصوبه وزارت نیرو سهم برداشت هر استان بنا به توان سفره‌های آب زیرزمینی آن طراحی و تعریف‌شده و برای استان مرکزی که همه دشت‌های آن به دلیل مصرف بی‌رویه و افت شدید منابع ممنوعه اعلام‌شده اجرای هدفمند و اثربخش این برنامه اهمیت زیادی دارد.

وی می‌گوید: بر اساس راهبردهای تعیین‌شده در سند ملی شورای عالی آب  باید در طول هفت سال آینده (افق سال۱۴۰۵ ) کاهش ۶۵۰ میلیون مترمکعبی مصارف منابع آب زیرزمینی در استان مرکزی محقق شود.

آمره‌ای تأکید می‌کند: یکی از مسائل مهم تغییر الگو تولید مواد غذایی  در استان است که باید منطبق با شرایط کم‌آب باشد و در راستای امنیت مواد خوراکی نیز نیاز است اصلاحاتی در سند سازگاری با کم‌آبی لحاظ شود.

آب هدر می‌رود

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی نیز بابیان اینکه  ۲ هزار و ۵۱۴ کیلومتر از شبکه آب‌رسانی این شرکت فرسوده است اظهار می‌کند: اصلاح و نوسازی این شبکه فرسوده حدود ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

سید صدرالدین حسینی با اشاره به اینکه ۹۵درصد منابع آبی که در بخش روستایی استان مصرف می‌شود از ذخایر آبی زیرزمینی است اعلام می‌کند: هرروز اخبار نگران‌کننده افت آب این ذخایر ابعاد جدی‌تری به خود می‌گیرد.

وی اظهار می‌کند: برای کاهش مصرف آب اقدامات فرهنگی ازجمله آموزش  چهار هزار دانش‌آموز مدارس به‌عنوان «حامیان آب» کلید خورده و این افراد راه‌های صرفه‌جویی را فرامی‌گیرند وزنان روستایی نیز با روش‌های مدیریتی مصرف آموزش می‌بینند.

بی‌توجهی به آب‌های تجدید پذیر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی نیز بابیان اینکه باید در مصرف آب در حوزه‌های مختلف بازنگری جدی داشته باشیم اظهار می‌کند: متأسفانه نگاه صنایع کمتر در راستای بازچرخانی آب و استفاده از پساب در جریان تولید است و تمام توان در استخراج آب از عمق ۲ هزار متری گذاشته می‌شود.

متأسفانه نگاه صنایع کمتر در راستای بازچرخانی آب و استفاده از پساب در جریان تولید است و تمام توان در استخراج آب از عمق ۲ هزار متری گذاشته می‌شودرضا میرزایی بابیان اینکه ۸۵ میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر وجود دارد اظهار می‌کند: این در حالی است که در مقابل ۹۳ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود و اگر این روال ادامه یابد پدیده فرونشست زمین خسارت غیرقابل جبرانی بر جای خواهد گذاشت.

وی بابیان اینکه با پیگیری و مقاومت‌هایی که در دو سال اخیر انجام دادیم  اجازه استقرار صنایع آب‌بر در استان داده نشده است می‌افزاید: اما هنوز هیچ برنامه‌ای برای استفاده پساب در استان وجود ندارد درحالی‌که صنایع تولیدکننده پساب هستند.

میرزایی اظهار می‌کند: سازمان صمت به متقاضی سرمایه‌گذاری مجوز استقرار صنایع می‌دهد که نمونه آن در کمیجان متقاضی خواهان استقرار گندله‌سازی و در دلیجان متقاضی فولاد است درحالی‌که این منطقه منابع آبی محدود دارد و باید تفکر کاری در این راستا تغییر اساسی پیدا کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی می‌گوید: راهبردهای جدیدی برای مدیریت بخش کشاورزی کشور نیاز است و باید به‌سرعت اصلاحات در تغییر الگوی کشت، سرعت بخشی در تکمیل شبکه آبیاری نوین، دانش نو در کشاورزی کم آب ‌بر صورت بگیرد و به هدر رفت کنونی منابع خاتمه داد.

وی تأکید می‌کند: حوزه صنعت باید نگاهش را با ظرفیت‌های زیست‌محیطی استان منطبق کند و گفتمان شفافی در این راستا بین صمت و محیط‌زیست ایجاد شود و نمی‌توان به درآمد و توسعه اقتصادی اندیشید درحالی‌که رفتار تولید نابودکننده محیط‌زیست باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.