عضو هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار کشور گفت: تقاضای جامعه کارگری از قوه قضائیه این است که نسبت به موضوع ایمنی و سلامت کارگران نیز ورود پیدا کرده و با بی انضباطی کارفرمایان در مورد عدم رعایت استانداردهای ایمنی ، برخورد کنند.

فوت ۵۷ کارگر خراسان رضوی به دلیل عدم رعایت استانداردهای ایمنی محیط کار/ ورود قوه قضائیه به بی انضباطی کارفرمایان

احسان سهرابی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: اولین خیانتی که در مورد ایمنی محیط کار در حق کارگران صورت می گیرد ازسوی شرکت های بیمه گر است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که نگاه این  شرکت ها، به سوی بیمه مسئولیت مدنی تغییر و اصلاح نشود و نگاه غرامتی را همچنان مدنظر داشته باشند، موضوع ایمنی در محیط کار برای کارگران از سوی کارفرمایان به طور جدی رعایت نمی شود و مواردی نظیر قطع عضو و مرگ  در محل کار، این قشر ضعیف  را تهدید خواهد کرد.

سهرابی با بیان اینکه در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری ۵۷ کارگر در خراسان رضوی جان خود را به دلیل عدم رعایت مسائل ایمنی در محیط کار از دست داده اند، افزود: استان خراسان رضوی بعد از تهران بیشترین آمار را درباره از کارافتادگی و فوت کارگران در محیط کار به دلیل عدم رعایت شرایط استاندارد و ایمنی را دارد.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی بیان داشت: شرکت های بیمه ای با برخی کارفرمایان بیمه مسئولیت بدون اسم منعقد می کنند و به آنها این قول را می دهند که هرکارگری که دچار ازکارافتادگی و یا فوت شود را از محل این بیمه جبران خواهند کرد که این موضوع باعث می شود کارفرما توجه جدی به رعایت شرایط ایمنی محیط کار نداشته باشد.

سهرابی با اشاره به اینکه سازمان های نظارتی نسبت به رعایت ایمنی محیط کار توسط کارفرمایان حساسیت داشته باشند،  افزود: در حالی که از ماده ۹۶قانون کار به بعد در مورد وظایف ذاتی بازرس از محیط کار و رعایت شرایط ایمنی و استاندارد در محیط کار است  اما این موضوع از سوی اداره کار نیز به دلایلی نظیر کمبود نیرو هر ۶ ماه یکبار صورت می گیرد و باعث می شود که کارفرما نسبت به ایمنی محیط کار توجه جدی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه نگاه کارفرما  به کارگر باید سرمایه ای و نه هزینه ای باشد، ادامه داد: اگرچه در شرایط اقتصادی فعلی ، تداوم و فعالیت یک شغل و کارگاه ضرورت دارد اما تقاضای جامعه کارگری از قوه قضائیه این است که نسبت به موضوع جان و سلامت کارگران نیز ورود پیدا کنند و با کارفرمایانی که ایمنی و استانداردهای لازم محیط کار را برای کارگران فراهم نمی کنند برخورد کنند.

سهرابی با بیان اینکه در مورد ایمنی محیط کار نیاز به فرهنگ سازی در جامعه کارفرمایی احساس می شود، افزود: بند۵اصل ۱۵۶قانون اساسی به صراحت در  مورد پیشگیری از جرم تاکید کرده است و کارفرمایی که تجهیزات استاندارد و ایمن رابرای کارگر فراهم نکرده است و این موضوع باعث از کارافتادگی و فوت کارگر شده است جزو جرائم شبه عمد تلقی می شود و طبق قانون مجازات هایی نظیر حبس نیز برای مجرم در نظر گرفته شده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.