مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی اعلام کرد:امسال هر چه خسارت به علت سیلاب‎های فروردین‎ماه در بخش کشاورزی وارد شد مطابق با دستورالعمل پرداخت می‎شود.

۱۱۷ میلیارد تومان کمک بلاعوض به کشاورزان پرداخت می شود

 علی شایان فر در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین،با بیان این مطلب گفت:  سال آینده  خسارت‎ها فقط باید از طریق بیمه پرداخت شود.وی افزود: امسال ۱۱۷ میلیارد تومان کمک بلاعوض کشاورزان و ۱۱۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی پرداخت می‎شود.

وی همچنین در خصوص بخش مسکن گفت: در پی خسارت‎های سیلاب سه هزار و ۱۸۰ واحد را خواهیم ساخت که ۵۴۱ واحد ساخت و ۲۰۰ واحد تعمیری با اعتبار حدود ۳۰ میلیارد تومان مربوط به شهرستان بردسکن است. وی بیان کرد: علاوه بر کمک بلاعوض بنیاد مسکن با پی گیری های انجام شده استاندار موفق شدیم از طریق وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران به ازای هر واحد خسارت دیده بین ۱۶ تا ۲۵ میلیون ریال  کمک بلاعوض برای تکمیل واحدهای مسکونی خسارت دیده ناشی از سیل در استان  بگیریم که مقدمات کار آن در حال انجام است و تاپایان بازسازی ها  به حساب خسارت دیدگان سیلاب واریز می‎شود تا بتوانند در جهت خرید برخی اقلام ضروری اقدام کنند. وی  اظهارداشت: علاوه براین کمک های بلاعوض با دستور مقام معظم رهبری توسط بنیاد مستضعفان  به ازای هر واحد مسکونی خسارت دیده ۱۶۰  پاکت سیمان  بین خسارت دیدگان بدون هیچ گونه  هزینه ای به صورت رایگان  توزیع شد.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی  به وضعیت بارندگی ها اشاره کرد و گفت: نسبت به سال زراعی گذشته بیشترین درصد بارش را نسبت به سال قبل‎تر در استان با ۳۹۰ درصد مربوط به تایباد و از نظر افزایش بارش نسبت به مدت بلند مدت با ۱۶۳ درصد مربوط به شهرستان بردسکن است و بارندگی در سال زراعی گذشته در شهرستان بردسکن به ۲.۵ برابر افزایش یافته است. وی همچنین  گفت: به رغم همه بارش‎ها فقط ۵۰ درصد ظرفیت سدها پر شد در حالی که سال قبل این میزان ۱۶ درصد بوده است.

شایان فر اعتبارات تخصیصی به استان را تاکنون ۵۰ درصد  اعلام کرد و گفت:تاکنون ۳۴ درصد واحدهای مسکونی استان  نوسازی و بهسازی شده اند و هنوز ۶۶ درصد دیگر منازل مسکونی درسطح استان غیر مقاوم می باشند که می طلبد مردم با توجه به تسهیلاتی که دولت  دراین زمینه اختصاص داده است نسبت به مقاوم سازی منازل خود اقدام کنند.

 وی افزود: تجربیات نشان داده است که باید در همه حال آمادگی کامل را در مقابل حوادث غیر مترقبه داشته باشیم و خوشبختانه تاکنون توسط آب منطقه ای استان  ۱۰۰ کیلومتر از  حریم و بستر رودخانه ها لایروبی شده است و۲۰۰ کیلومتر دیگر در دست اقدام است و ۹۵ دهنه پل نیز که در مسیر رودخانه ها و مسیل ها بوده است تخریب شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی با توجه به وقوع زلزله اخیر در استان آذربایجان شرقی گفت: استان خراسان رضوی به لحاظ وقوع سیل و زلزله  یکی از استان های دارای مستعد است و باید مردم در حریم  رودخانه ها و مسیل ها از هر گونه ساخت ساز جدا پرهیز کنند و به آموزش ها توجه ویژه ای داشته باشند که دراین راستا جمعیت هلال احمر به عنوان  رئیس کارگروه آموزش همگانی در استان آموزش های لازم را فرابگیرند.

شایان فر از اجرای مطالعات طرح مخاطره  در مناطق روستایی استان خبرداد و گفت: این طرح بسیار جامع و کاملی است که توسط بنیاد مسکن انجام شده است که هرساله با توجه به میزان اعتباراتی که به استان اختصاص داده می شود بخشی از آن انجام می شود ولی در مجموع برای رفع مناطق پرمخاطره روستایی اعتبارات زیادی را می طلبد که با توجه به میزان اعتباراتی که تخصیص داده می شود  نسبت به رفع  آن اقدام می شود.

وی اظهارداشت: با توجه به تغییرات اقلیمی باید آمادگی کامل را در حوزه مقابله با بحران ها داشته باشیم که دراین رابطه  براساس دستورالعمل ابلاغی اقدامات احتیاطی برای فصل پاییز و زمستان برای تمامی دستگاههای بحران مدار استان ارسال شده است  و براساس وظایف محول شده  باید آمادگی کامل را در مواقع بحران داشته باشند. ۵ میلیون تومان به صورت بلاعوض در حال پرداخت است که در مجموع ۲۴ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده و ۹ میلیارد و ۶۵۶ میلیون تومان نیزکمک‎های بلاعوض در حال پرداخت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.