معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: شناسایی داوطلبان احتمالی برای انتخابات مجلس سال جاری انجام شده و تاکنون ۵۷۰ نفر کاندیدای احتمالی در سطح استان داریم.

احتمال حضور ۵۷۰ نامزد احتمالی مجلس در انتخابات خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، حسن جعفری امروز در گرهمایی ائمه جمعه استان خراسان رضوی در دفتر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، اظهار کرد: آنچه ما در حوزه سیاسی دنبال می‌کنیم، مشی سیاسی کاملا اعتدالی است که در قالب شعار ولایت و توسعه پیگیری می‌شود و در تمام ابعاد حوزه سیاسی استان نمود دارد.

وی با بیان اینکه نکته اساسی در حوزه سیاسی توجه ویژه به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری در حوزه سیاسی مخصوصا بینش سیاسی مردم است، عنوان کرد: این امر در دستور کار حوزه سیاسی استانداری قرار دارد. ۳۷ انتخابات برگزار شده که مبین این است که مردم حضور پررنگ داشتند و انتخاباتشان بر اساس بینش بالا بوده است. نکته بسیار مهم در حوزه سیاسی و انتخابات حرکت در مسیر قانون، مباحث و اختیاراتی بوده که قانون به حوزه سیاسی استان داده است.

جعفری گفت: ارتباطات بسیار خوبی با همه احزاب سیاسی قانونمند داریم، از ۱۳۲ حزب موجود ۵۵ حزب مجوزهای قانونی گرفتند. هم ارتباطات رسمی و هم تعاملات دو طرفه سیاسی با احزاب داریم. در این ارتباطات، ارتباطات دوطرفه توام با تکریم و احترام با همه جریانات احزاب، گروه‌ها و دسته‌هایی است که فعالیت می‌کنند تا رقابت سالمی را در حوزه‌های حزبی خود داشته باشند و مباحث خود را برای مردم تشریح کنند. با سایر دستگاه‌های مرتبط نیز ارتباط نزدیکی داریم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: با هیات نظارت بر انتخابات و شورای نگهبان جلسات تعاملی دوطرفه و گفتمان‌های تک‌نفره را پیگیری می‌کنیم. امیدواریم شاهد انتخابات استان به صورت پرشور و با حضور حداکثری مردم و حضور همه احزاب باشیم. هر کسی را که مردم انتخاب کنند، آرایشان مورد احترام است.

وی در خصوص آخرین وضعیت انتخابات، تصریح کرد: ستاد انتخابات استان در اردیبهشت سال جاری ایجاد شد. هفت کمیته زیرمجموعه دارد، در حوزه استان ۱۸ کرسی نمایندگی داریم، ۱۲ حوزه ثابت بوده و ۱۲ فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه اصلی و ۱۷ فرمانداری بدون احتساب فاروج و ۴۴ بخشداری مستقل حوزه‌های فرعی انتخابات هستند و کار اجرایی انتخابات را بر عهده خواهند داشت.  در این دوره بانوان را نیز به عنوان کمیته مجزا در نظر گرفتیم. ۷ کمیته ما ۶۳ عضو دارند که نسبت به گذشته از لحاظ اعضا ۱۰ درصد رشد داشتیم، بانوان نیز با رشد ۱۰۰ درصدی در حوزه ستاد روبه‌رو هستند.

جعفری ادامه داد: در دوره قبل در سال ۹۴، ۳۵۰۸ شعبه انتخاباتی در استان داشتیم که این دوره ۱۰ درصد افزایش پیش‌بینی کردیم. طبق ماده ۷ قانون انتخابات، انتخابات باید به صورت مستقیم، عمومی و رای‌گیری مخفی باشد. حوزه استانداری دو وظیفه عمده دارد که یکی مامور اجرای قانون و دوم مسئول حسن جریان انتخابات است، بر اساس این وظایف ۷ اقدام را برای خود پیش‌بینی کردیم که در حوزه اجرا تشکیل ستاد انتخابات اولین گام بوده‌ و رقم خورده است. صدور احکام اعضا و تشکیل کمیته‌های ذیل آن نیز صورت گرفته و تاکنون ۴۰ جلسه در سطح کمیته‌های مختلف داشتیم و ۱۴۰ مصوبه را پیگیری کردیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: نکته مهم در اجرا، آسیب‌شناسی ادوار گذشته انتخابات بود. با هیات نظارت و افراد با تجربه دور قبل، جلسه گذاشته، آسیب‌ها را احصا کرده و برای هر آسیب راهکارهایی در نظر گرفتیم. به طور مثال هر شعبه ۱۵۰۰ تعرفه دارد اما در دور قبل در برخی شعبه‌ها ۲۷۰۰ رای نیز اخذ شد که این دوره قرار است برای شعب بالای ۱۵۰۰ تعرفه، دو صندوق پیش‌بینی کنیم.

وی اضافه کرد: نکته بعدی اعلام شاخصه‌های ارزیابی انتخابات به فرمانداران است. فرماندارن از الان این شاخصه‌ها را در دستور کار قرار دادند. بازدید از سطح فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها نیز اتفاق افتاده و آمادگی برگزاری انتخابات به صورت کامل در حوزه های مختلف استان را داریم. نکته مهم در اجرا تهیه منشور اخلاق انتخاباتی است که احزاب و گروه‌های سیاسی استان به این منشور صحه گذاشتند و در حال امضا هستند، همه به این رسیدند که در این حوزه اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند.

جعفری خاطرنشان کرد: مورد بعدی، اقدامات حوزه حقوقی و آموزشی است. کارهای بسیار مهمی صورت گرفته، مهم‌ترین جرایم و تخلفات انتخاباتی با دستگاه قضا احصا و راه‌های پیشگیری و آگاه‌سازی مشخص شد که در قالب کتابچه چاپ خواهد شد تا این تخلفات را کاهش دهیم. حوزه قانون جدید انتخابات بارگذاری شده و آماده است طی برنامه زمان‌بندی در سایت استانداری و در اختیار افراد قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه استان میزبان برگزاری دوره‌های آموزشی برای سراسر کشور است، عنوان کرد: ۱۰ هفته فرمانداران و بخشداران در مشهد حضور داشته و آموزش می‌بینند. اختتامیه پایان این هفته خواهد بود. در حوزه آموزشی دغدغه‌ای نداریم. گام دوم آموزش عوامل اجرایی در حوزه صندوق‌ها است.

وی بیان کرد: اقدامات حوزه امنیتی و انتظامی اولین نکته آسیب‌های امنیتی انتخابات بوده که احصا شده است. ۳۰۰ آسیبی که احتمال می‌دهیم وجود داشته باشد، جمع‌بندی و راهکارهای مقابله و کنترل در حوزه امنیتی پیش‌بینی و برآوردهای لازم اتخاذ شده است. برآورد اولیه نیروهای محافظ صندوق‌ها هستند که امر بسیار مهمی است. آموزش‌ها در این زمینه صورت گرفته است. در دور قبل صندوق‌ها با تاخیر می‌رفت اما در این دوره طراحی شده که اصلاح شود.

جعفری خاطرنشان کرد: در زمینه پشتیبانی برآورد اولیه شعب اخذ رای، تعرفه‌ها و همه ملزومات انجام شده است. شورای نگهبان در این دوره برای تمام الکترونیک شدن قول ندادند اما ۷ تا ۸ شهرستان تمام الکترونیک خواهد بود و در حوزه احراز صلاحیت نیز تمام الکترونیک است، بنابراین در حوزه فناوری اطلاعات دغدغه‌ای نداریم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: در حوزه سیاسی اقداماتی صورت گرفته که نکته اصلی استعفای مدیریتی بود. ۱۹ نفر در اردیبهشت ماه استعفا دادند که ۱۵ نفر در استان و ۴ نفر خارج استان بودند. شناسایی داوطلبان احتمالی انجام شده و تاکنون ۵۷۰ نفر کاندیدای احتمالی در سطح استان داریم. هیات‌های بازرسی استان و شهرستان‌ها تشکیل و احکام مربوطه صادر شده که در حوزه انتخابات مجلس و میان‌دوره‌ای خبرگان دغدغه‌ای نخواهیم داشت.

منبع: برنا 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.