۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
کد خبر: 678041

تجارت جوان‌گرایی زیر سایه قدرت طلبی

شاهین سپهری- فعال فرهنگی و احتماعی

قدس آنلاین: شاهین سپهری، فعال فرهنگی و اجتماعی در یادداشتی درباره لزوم جوانگرایی در کشور نوشت:

مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر تاکید زیادی بر موضوع جوانگرایی داشته اند که بیانگر این است اولویت آینده ی کشور، نوسازی و جوان سازی در بدنه مدیریتی و اجرائی آن است. در واقع این روزها و سال‌ها همانند سالهای ابتدایی انقلاب تعیین کننده‌ تحولات و سرنوشت چهل ساله پیش‌رو است.
 دایره ی تنگ قدرت در ایران پس از ورود تعداد مشخصی از افراد برای سال‌ها بسته می شود و تنها همان افراد در موقعیت های مدیریتی مختلف جابجا می شوند و امور کشور و ملت را برای سالهای طولانی در دست می گیرند، جابجایی هایی که حتی به بهای تغییر حزب و تغییرات اساسی در رویکردها برای خریدن زمان بیشتر برای نگه داشتن صندلی قدرت صورت می گیرد.
در برهه ی کنونی که قرار است به نام جوانگرایی، نوسازی و تحول بزرگی در بدنه ی مدیریتی رخ دهد، در واقع دوره ی کوتاه ِ بازگشایی دایره ی قدرت برای ورود افراد جدید رخ می دهد. این موضوع اهمیت و حساسیت بهره مندی درست از ظرفیت و امکانات جوانگرایی و گزینش افراد متخصص و نخبه را بیش از پیش مشخص می کند؛ زیرا اگر خشت اول کج گذاشته شود این بنا تا دهه های بعد سامان نخواهد یافت.
 بسیاری از جریان ها زیر سایه ی شعار جوانگرایی به دنبال تحمیل نزدیکان و وابستگان کم سن و سال و بعضاً بی تجربه خود به بدنه نظام هستند و از سوی دیگر هر فرد ِ خارج شده از قدرت که دست خود را از دایره قدرت دور می بیند، به نوعی تلاش دارد با توسل به شعار جوانگرایی  افراد غیر متخصص و بدون تجربه را برای ورود به مجلس و دیگر نهادهای مدیریتی تحمیل کند، حال باید پرسید چه معیاری برای شناخت و انتخاب صحیح جوان متعهد انقلابی که به گفته رهبری شایسته مدیریت کشور و خدمت به مردم است، وجود دارد؟
اهمیت این مساله زمانی مشخص می شود که به تاریخ نگاه می کنید و در می یابید بسیاری از عاملان مشکلات کنونی کشور در واقع در دوره جوانی خود و همزمان با حضور در برهه های انقلاب و جنگ از آزمون های سخت سربلند بیرون آمده اند اما در ادامه راه با اقدامات و عملکردشان هزینه هایی را به نظام جمهوری اسلامی تحمیل کرده اند.
همچنین سوالی که ذهن ها را به خود مشغول می کند، این است که اگر جریان هایی که در ظاهر نام جوانگرایی را با خود به همراه دارند اما در باطن علیه ماهیت جوانگرایی هستند و در آن سرنوشت بازیگران جوان هنوز در دستان لرزان مدیران سالخورده قرار دارد چه بر سر آینده ی ایران و ملت خواهد آمد؟
مقام معظم رهبری، جوان ِمتعهد انقلابی را که دارای روحیه نشاط، اخلاص، آرمان خواهی و توانمندی است را در برابر نیروهای بی انگیزه و کم کار تعریف می کند. همچنین ایشان صفت انقلابی را برای کسانی به کار می برند که در چارچوب های خشک و رسمی جا نمی‌گیرند و با روحیه جهادی و انقلابی به دنبال راه ها و مسیرهای نو برای رسیدن به اهداف هستند، انسان های تحول گرایی که هم هدف را می شناسند و هم متعهد به آرمان ها هستند اما آمادگی دارند که قالب های منسوخ و بی کاربرد را بشکنند وطرح های نو ایجاد کنند. در نتیجه نیروی جوان نمی تواند تنها در نقش صورتکی برای پنهان کردن سایه های فرسوده ی پشت سرش ظاهر شود بلکه باید دارای استقلال، بینش و برنامه بلند مدت باشد تا اگر با عملکرد مغایر آرمان های انقلاب و تمدن بزرگ اسلامی روبرو شد بود، برای منافع عده ای مجبور به سکوت، تسلیم شدن و توجیه نباشد و بتواند با تعهد و توانمندی، تحولی بزرگ را در سیستم مدیریتی کشور به ظهور برساند.
لازمه ی تمامی اینها، نه شعارها و سخنرانی های کلیشه ای و انتزاعی است بلکه لازمه آن داشتن نمود بیرونی و عملی است. جوانان می توانند با استعداد و توانایی های شخصی، مسئولیت پذیری و جسارت بالا بتوانند راه را باز کنند و برای مسائل مختلف راه حل های کاربردی داشته باشند. جوانان نباید منتظر دعوت به کار و پشت میز نشینی بمانند یا اینکه منتقدان خارج از گود و ترسویی نباشند که در انتظار سامان گرفتن کارها به دست دیگرانند، بلکه با گام هایی هر چند کوچک در مسئولیت هایی که برعهده گرفته اند راهگشای مشکلات باشند. جوانانی که ایران را خانه خویش می دانند و غیرتمندانه به دنبال برعهده گرفتن مسئولیت ها برای سامان بخشی کشورند، نه حریصانه در طمع کسب ثروت و قرار گرفتن در بازی قدرت.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.