عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه مردم ۳۸ هزار میلیارد تومان به آموزش و پرورش پول دادند، گفت: هیچ کشور صنعتی به این شکل به آموزش خود پول نداده است که ما می دهیم.

فاصله ۱۷ برابری دانش آموزان برخوردار و محروم/تبعیض آشکار بین پزشکان و معلمان

به گزارش قدس آنلاین، دکتر سیدمجید حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ظهر امروز در همایش عدالت آموزشی در جمع دانشجو معلمان در پردیس شهید بهشتی مشهد اظهار کرد: در دوره ای می شد با هیچ به اوج رسید، دانش آموزان مدارس دولتی، بدون کلاس کنکور و کتاب کنکور، بدون یک ریال هزینه می توانستند بهترین رتبه های کنکور را کسب کنند، اما اکنون وضعیت کاملا برعکس شده است.

حسینی افزود: رتبه یک کنکور امسال فردی است که در مدرسه غیرانتفاعی با هزینه ۳۵ میلیون تومانی تحصیل کرده و ۶۰ میلیون تومان خرج کرده تا بتواند رتبه یک کنکور شود.

وی تاکید کرد: هزار نفر اول کنکور امسال یا دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی بودند یا مدارس سمپاد. این یعنی فرزند کارگر و معلم و ... راهی برای رسیدن به بالا ندارد. امسال ۷ نفر المپیاد ریاضی داشتیم که همه دانش آموز تهران بودند. این یعنی دانش آموزان بقیه استان ها در این المپیادها دیده نمی شوند.

وی گفت: در شیرآباد شیراز معلمان خرید خدمتی داریم که ماهانه ۵۸۰ هزار تومان حقوق دریافت می کنند و اجاره خانه ۶۰۰ هزار تومانی پرداخت می کنند. جالب است که از این معلمان تعهد گرفته اند که شکایت نکنند. تفاوت این معلمان با بردگی در این است که به برده ها مکان زندگی و غذا را رایگان می دهند، اما حقوق این معلمان تنها هزینه اجاره خانه شان می شود.

تبعیض بین پزشکان و معلمان

حسینی با مقایسه تبعیض بین پزشکان و معلمان گفت: سال گذشته دولت ۵۰ میلیارد تومان به ۹۰ هزار پزشک اختصاص داد در حالی که این رقم برای یک میلیون معلم ۳۰ میلیارد تومان بود.

وی با اشاره به اینکه اگر فاصله حقوق ملعمان و پزشکان برداشته شود، خود به خود کنکور نیز کنار گذاشته می شود، تاکید کرد: وقتی پزشک در بیمارستان دولتی ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد و پزشک بیمارستان تخصصی یک میلیارد و ۸۰۰ هزار تومان، معلوم است که رقابت برای رسیدن به این جایگاه زیاد می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: وقتی در این زمینه اعتراض می کنیم می گویند در همه کشورها حقوق پزشکان از معلمان بیشتر است. در آمریکا حقوق معلمان یک چهارم پزشکان و در ایران حقوق آن ها یک صدم پزشکان است.

فاصله ۱۷ برابری دانش آموزان برخوردار و محروم

وی با طرح این پرسش که این چه عدالت آموزشی است که هزینه دانش آموزان در سیستان و بلوچستان یک پنجاه و هفتم دانش آموزان سجاد و احمدآباد مشهد است و در مدت ۶ سال این فاصله ۱۷ برابر شده است، گفت: یک دانش آموز ۱۲۰ میلیون خرج می کند که به دانشگاه برسد، یکی هم ۶۰۰ میلیون هزینه می کند که صندلی پزشکی را بخرد؛ یک دانش آموز هم آتش سوزی خود را در فاضلاب خاموش می کند.

وی با بیان اینکه نابرابری آموزشی تا جایی پیش می رود که کودکان کار را از دیگر دانش آموزان جدا می کند، تاکید کرد: مدرسه ای در تهران برای کودکان کار وجود دارد، یعنی بچه های آفتاب سوخته و ناتوان کار در کنار بچه های دیگر بخصوص بچه های پولدار نباشند. جالب است اگر بدانید مدرسه ای مختلط مخصوص طبقه بالا هم در منطقه سجاد مشهد فعالیت دارد.

نسبت به لحظه آغاز تبعیض غفلت کردیم

وی با بیان اینکه ما نسبت به لحظه آغاز تبعیض در نظام آموزش و پرورش کشور غفلت کردیم، تاکید کرد: آیت الله رفسنجانی در دوران ریاست جمهوری خود اعلام کرد که اگر مدرسه غیرانتفاعی تاسیس نشود دانش آموز پولدار در خانه معلم خصوصی می گیرد، پس بهتر است که این پول ها به آموزش و پرورش وارد شود.

حسینی خاطرنشان کرد: لحظه ای که آیت الله رفسنجانی حاضر به فروش آموزش و پرورش شد لحظه آغاز تبعیض بود در حالی که تصور می کردیم لحظه آغاز رفاه است.

وی تصریح کرد: مدارس غیرانتفاعی که خود آیت الله رفسنجانی تاکید داشت تا در مناطق کم برخوردار ساخته شود اما می بینیم که نخستین مدرسه غیر انتفاعی را برادر ایشان در محله سعادت آباد تهران تاسیس می کند.

وی با اشاره به اینکه برخی از آقایان رویایی برای جامعه ساختند که قرار است این کشور تبدیل به کره جنوبی و آلمان شود اما در مقابل باید این سیاست های لیبرالی اجرا شود، اما حالا متوجه می شویم که این رویا دروغی بیش نیست، تاکید کرد: این تفکر یک جامعه فردگرا می سازد یعنی هر کسی تنها برای رسیدن به رویاهای خود تلاش کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: ۶۴۰ هزار نفر پشت کنکور پزشکی هستند و تنها ۳۰ هزار نفر شانس قبولی دارند. احتمال برنده شدن در لاتاری بیشتر است چرا که لاتاری ۵۰ هزار نفر را پذیرش می کند و کنکور پزشکی ۳۰ هزار نفر.

۳۸هزار میلیارد تومان پولی که مردم به آموزش و پرورش دادند

وی با بیان اینکه مردم ۳۸ هزار میلیارد تومان به آموزش و پرورش پول دادند، گفت: هیچ کشور صنعتی به این شکل به آموزش خود پول نداده است که ما می دهیم. آمریکا اگر آموزشش را بفروشد دیگر پیشرفتی نخواهد کرد چرا که پولدارهای تنبل وارد آموزش آن می شوند.

حسینی با اشاره به اینکه در کانادا ۱۰ درصد بالای جامعه ۸۰ درصد مالیات کشور را می پردازند، تصریح کرد: در ایران یک درصد بالا صرفا ۷ درصد مالیات می دهند.

وی با بیان اینکه از نظر دولت آموزش و پرورش وزارتی هزینه ساز و وزارت بهداشت و علوم پزشکی درآمدساز است، گفت: رئیس جمهور اخیرا اعلام کرد که برای هر دانش‌آموز به طور متوسط ۴ میلیون تومان از خزانه مردم و بیت‌المال هزینه می‌کنیم و اگر مدارس را خصوصی کنیم این هزینه برای ما کاهش می یابد.  

این استاد دانشگاه تاکید کرد: با این توصیفات حالا بحث های مهم کشور که حتی در مجلس و رده های بالای کشور به آن پرداخته می شود در استادیوم رفتن یا نرفتن بانوان، دوچرخه سواری دختران، خودسوزی دختر آبی و چند همسری می شود.

وی ادامه داد: وقتی تمام طبقه بالا سنگ خودسوزی دختر آبی را به سینه می زدند، کدام یک از آن ها حرفی از خودسوزی ۱۱ زن دیشموکی به دلیل فقر و نداری را زد؟

وی با تاکید بر اینکه تنها راه نجات معلمان به دست خود آن هاست، گفت: راهکار حل مشکلات معلمان قدرت یافتن جامعه و نظام معلمی است. همانطور که پزشکان نظام پزشکی قدرتمندی دارند.

گفتنی است این نشست به همت جامعه اسلامی و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.