سی و سومین برنامه «سه‎شنبه‎های فرهنگی» آستان قدس رضوی به مناسبت ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و هفته وحدت، با رونمایی و معرفی از «قدیمی‎ترین نسخه‎های خطی ایران با موضوع سیره پیامبر اکرم(ص) موجود در گنجینه رضوی» برگزار شد.

رونمایی از قدیمی‌ترین نسخ خطی موجود در گنجینه رضوی با محوریت سیره پیامبر (ص)

به گزارش قدس آنلاین، سیدرضا صداقت حسینی کارشناس کتب خطی در این برنامه فرهنگی که با حضور جمعی از هنرمندان عرصه خطاطی، مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن اشاره به برخی از نسخ خطی ارزشمند موجود در گنجینه رضوی، به سایر منابع خطی موجود در کتابخانه‌های معتبر جهان پیرامون سیره رضوی اشاره داشت.
وی در این برنامه گنجینه ارزشمند آستان قدس رضوی به عنوان یکی از غنی‌ترین و نفیس‌ترین مراکز کتابخانه‌ای، موزه‌ای و گنجینه اسناد در منطقه و جهان اسلام معرفی کرد که آثار و کتب خطی بسیار ارزشمندی به لحاظ قدمت، منحصر بودن، دستخط علما و مشاهیر، آرایه‌های هنری در موضوع‎های اخبار، ادعیه، ادبیات، تفسیر، تجوید، حکمت، کلام، تاریخ، جغرافیا، منطق، فقه، لغت، صرف و نحو و اخلاق در آن نگهداری می‌شود.
صداقت حسینی تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به ۲ هزار ۷۰۰ نسخه در موضوع تاریخ به زبان‎های فارسی و عربی در این گنجینه نگه‌داری می‌شود که به شرح و تبیین مباحث مختلف تاریخ اسلام و سیره و سرگذشت‌نامه پیامبر اکرم(ص) و سایر ائمه معصومین (ع) پرداخته است.
کارشناس کتب خطی در ادامه به معرفی نسخ خطی با موضوع سیره رضوی که در برنامه سه شنبه‌های فرهنگی مورد رونمایی قرار گرفت پرداخت.
وی کتاب «الرَّوضُ الاُنُف فی شرح السیرة النبویة» را یکی از نسخه‌های خطی بسیار نفیس و کهن گنجینه رضوی عنوان کرد که به مبحث سیره حضرت پیامبر(ص) پرداخته و توسط عبدالرحمن بن عبدالله سهیلی (۵۰۸-۵۸۱ق) به نگارش درآمده و در قرن ۸ هجری قمری در ۲۲۳ برگ کتابت شده است.
این کارشناس همچنین نسخه «عُیونُ الأَثَر فی فنونِ المَغازی والشَّمائِلِ والسِّیَر» تألیف محمد بن محمد؛ معروف به ابنِ سَیّدِالناس (۶۷۱-۷۳۴ق) را از دیگر نفایس این مجموعه برشمرد و گفت: در حال حاضر قدیمی‌ترین نسخه خطی عُیونُ الأَثَر موجود در ایران، در گنجینه رضوی نگه‌داری می‌شود که این نسخه ارزشمند به خط نسخ در سال ۸۰۴ هجری قمری در ۲۹۱ برگ کتابت شده است.
«انسانُ العُیُون فِی سیرَةِ الأمینِ المَأمون» تألیف علی بن ابراهیم حلبی(۹۷۵-۱۰۴۴ق) دیگر اثر رونمایی شده در این جلسه فرهنگی بود که وی در خصوص آن توضیحاتی را ارائه داد.
صداقت حسینی این نسخه را که قدیمی ترین نسخه خطی آن در ایران است مشتمل بر مطالب مربوط به سیره، نسب، اخبار و افعال حضرت پیامبر اکرم(ص) عنوان کرد که به خط نسخ در سال ۱۰۹۹ هجری قمری توسط اسماعیل قَصری مالکی کتابت شده است.

منبع: آستان نیوز 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.