دومین دوره انتخابات نماینده احزاب ملی برای عضویت در کمیسیون ماده۱۰ احزاب و گروه‌های سیاسی عصر امروز- سه شنبه- در حالی در وزارت کشور برگزار شد که این جلسه نیز مانند دوره قبل با حاشیه‌هایی پرنگ تر از متن همراه شد.

انتخابات دبیران کل احزاب؛ حاشیه پررنگ‌تر از متن/ حشمتیان پیروز شد

قدس آنلاین: حمید ملانوری دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در این جلسه گفت: ابتدا ۱۷ دبیرکل نامزد این انتخابات شده بودند و تا روز انتخابات ۱۳ دبیرکل انصراف خود را به صورت کتبی اعلام کردند و حسن غفوری فرد، قدرتعلی حشمتیان، حسین کمالی و حجت ملکی دوم آبان ماه به رقابت پرداختند.

ملانوری ادامه داد:‌ از آنجا که نفر اول حدنصاب رای را کسب نکرده بود و از طرفی هم هیات رئیسه وقت تنفس یک هفته ای اعلام کرده بود، این موضوع در کمیسیون بررسی شد و نظر کمیسیون براین بود که انتخابات دور دیگر حداکثر ظرف ۲۰ روز بعد از آن، با حضور هر ۴ نامزد برگزار شود که امروز این انتخابات درحال برگزاری است.

حشمتیان: حق من ضایع شد

قدرتعلی حشمتیان دبیرکل حزب مستقل و اعتدال ایران در این نشست حین صحبتهای ملانوری عنوان کرد: آقای اسدالله بادامچیان [دبیرکل حزب موتلفه اسلامی]  جلسه گذشته که در جلسه گذشته عضو هیات رئیسه بود حق من را ضایع کرد. من جلسه گذشته رای آورده بودم اما به دلیل اینکه تعدادی از اصولگرایان در جلسه حضور نداشتند این رای نادیده گرفته شد.

وی تاکید کرد: اگر انتخابات باطل شده است باید مجدد ثبت نام کنیم. اگر باطل نشده است، انتخابات باید فقط میان من و حسن غفوری فرد برگزار شود.

همچنین محمد زارع فومنی دبیر کل حزب مردمی اصلاحات گفت: هم شما و هم هیات رئیسه اعلام کردید حضور دو نفر از آقایان در دور اول غیرقانونی بوده است. اینکه وسط رای دادن عده ای قهر کردند و رفتند درست نیست. شما رای قانونی ما را باطل کردید. آقای غفوری فرد باید در دور دوم مجدد شرکت کند.

ملانوری با بیان اینکه ما مجری قانون هستیم، در پاسخ گفت: ما انتخابات را باطل نکردیم. کمیسیون اعلام کرده است این انتخابات باید در دور دوم ظرف مدت ۲۰ روز برگزار شود.

همین حین مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری از زارع فومنی خواست بر سرجایش بنشیند که با پاسخ تند فومنی مواجه شد و تا چند دقیقه جو جلسه متنشج شد.

فومنی با صدای بلند گفت: امروز جنازه ما از اینجا بیرون می‌رود اما این انتخابات باطل خواهد شد. جلسه قبل مرا تهدید کردید. تکلیف شما و آقای احمدی‌فر مشخص خواهد شد. پرونده شما را به دادگاه منتقل خواهیم کرد.

علی فائزی دبیرکل حزب کانون همبستگی فرهنگیان ایران با استناد به قانون مدنی گفت: این قانون می گوید هرکس برگه سفید را امضا کند بعدها علیه او محسوب می شود و دوستان در دور قبل صورتجلسه را امضا کردند.
ملانوری هم در پاسخ گفت: هیات رئیسه را خود شما انتخاب کرده اید و وقت تنفس یک هفته ای هم نظر هیات رئیسه بود، ‌ پس به وزارت کشور مربوط نمی شود.

کواکبیان که موضوع جلسه قبل و بحث حضور دو قائم مقام به دعوت از وزارت کشور را یادآوری کرد، گفت:‌ وزارت کشور نباید قائم مقام احزاب را دعوت می کرد.
وی ادامه داد: بحث ما این است اگر یکی از اعضای ما، حسین کمالی است به دلیل خواهش ما برای ماندن وی است. یا باید به قول آقایان بگوییم از ابتدا ثبت نام شود یا اینکه این انتخابات ادامه گذشته باشد.
زارع فومنی هم پاسخ داد که اگر قرار است آقای کمالی انتخاب شود چرا اینطور رفتار می کنید. چون طبق قانون فقط آقایان غفوری فرد و حشمتیان که در دور قبل رای اول و دوم را کسب کرده بودند باید باهم رقابت کنند.  
اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی پس از اظهارات این دبیران کل گفت: عضو هستم نه نامزد. دلیلی ندارم که حق آقای حشمتیان را ضایع کنم. هر کدام از شما انتخاب شد فرقی برای من ندارد.  اگر می خواهیم طبق موازین عمل کنیم موازین این است که انتخابات دور اول به خوبی انجام شده و به انتها رسید و عده ای از دوستان آبستراکسیون (نصاب شکنی) کردند و بیرون رفتند دو نفر هم قائم مقام بودند.
مصطفی کواکبیان در این میان بیان کرد: وزارت کشور خوب کاری نکرد که آنها را دعوت کرد.
بادامچیان صحبت های خود را اینگونه ادامه داد: در کل ۸۳ حزب هستیم. حالا این ها می خواهند برخورد کنند و دعوا کنند و عصبانی شوند. مگر فرقی می کند. باید طوری عمل کنیم که فردا نه گیر عدالت اداری بیافتیم نه این دعواها ادامه یابد. بیایید محبت ایجاد کنیم.
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: شما می خواهید به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بروید و با نماینده وزارت کشور و نماینده مجلس جلسه داشته باشید؛ پس نامزد موردنظر شما باید نماینده درخوری داشته باشد.  باید به وحدت برسید که طرفی که به نمایندگی از شما به جلسات احزاب می رود حرف شما را بزند.
بادامچیان خاطرنشان کرد: اگر می گویید نظر کمیسیون نظارت ملاک است، این کمیسیون هم باید قانونی عمل کند. هیات رئیسه با احساس مسئولیت گفته است میان دو نفر تنفس انجام شود اگر تنفس را باطل می دانید باید مستند مطالب خود را بیان کنید وگرنه انتخاب باید بین غفوری فرد و حشمتیان برگزار شود.
دبیران کل سپس هیات رئیسه سنی و بعد از آن هیات رئیسه را انتخاب کردند و رای گیری آغاز شد و حسین کمالی با ۲۷ رای، قدرتعلی حشمتیان ۱۶ رای، حسن غفوری فرد۱۴ رای و حجت ملکی ۲ رای کسب کرد که با این حساب نفر اول به حدنصاب یعنی نصف به علاوه یک نرسید. لذا انتخابات به مرحله دوم کشیده شد.
در مرحله دوم انتخابات قدرتعلی حشمتیان با کسب بیشترین رای به عنوان نماینده احزاب ملی در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب انتخاب و معرفی شد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.