رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از زمان آغاز طرح خرید توافقی زعفران طی سال جاری تاکنون ۱۰ تن از این محصول از کشاورزان این استان خریداری شده است.

خرید ۱۰ تن زعفران از کشاورزان خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا اورانی در آیین افتتاح کارخانه نو آفرینی زنجیره ارزش زعفران و انبار سپرده کالایی بورس زعفران در تربت حیدریه افزود: با تمهیدات صورت گرفته، کار خرید توافقی زعفران در ۱۸ شهرستان خراسان رضوی که میزان آنها بیش از پنج تن است آغاز شده است. 

وی با بیان اینکه خرید زعفران به دو روش فیزیکی و سپرده کالایی از طریق بورس در حال انجام است ادامه داد: بر این اساس پوشال معمولی کیلویی ۸۲ میلیون ریال، پوشال مرغوب، کیلویی ۹۰ میلیون ریال، شبه نگین کیلویی ۹۵ میلیون ریال و نگین نیز کیلویی ۱۰۵ میلیون ریال خریداری می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سطح زیر کشت زعفران در کشور ۱۱۴ هزار هکتار است که از این میزان، ۸۷ هزار و ۷۵۰ هکتار به خراسان رضوی، ۱۶ هزار هکتار به خراسان جنوبی و سه هزار هکتار به خراسان شمالی اخصاص دارد و حدود هفت هزار هکتار دیگر نیز در ۲۷ استان کشور کشت می شود.

اورانی افزود: از مجموع ۲۲ شهرستان استان خراسان رضوی که در آنها زعفران کاشت می شود  ۸۳ درصد تولید زعفران مربوط به ۱۳ شهرستان است و از مجموع ۳۲۰ تن تولید زعفران این استان، ۸۸ درصد مربوط به شهرستان تربت حیدریه، زاوه و مه ولات است که معادل ۳۰ درصد تولید زعفران استان است.

وی ادامه داد: تولید کنونی ما حدود چهار کیلوگرم در هر هکتار است و اگر می‌خواهیم بازار جهانی را به دست بگیریم و تحت کنترل خودمان در آوریم، باید به سه چیز مهم که عبارتند از قیمت، کیفیت مناسب و پایداری در تولید توجه کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۱۲۹ هزار زعفران کار در سطح استان خراسان رضوی مشغول فعالیتند که از این تعداد تنها ۲۰ هزار کشاورز سطح زیر کشت زعفران آنها بیش از یک هکتار است و بقیه خرده مالک هستند و در حالی که خرده مالکان برداشت زعفران را با کمک خانواده انجام می دهند مالکان بزرگ نمی توانند برداشت محصول را به صورت دستی انجام دهند که این یک نقص است. 
اورانی افزود: مشکل بعدی ما در بخش بازار است زیرا بخش بازار به شیوه سنتی کار می کند و مطابق با تحولات روز رشد نکرده است یعنی تمام رشته ها دارای واسطه ‌گری مالی لازم هستند، اما در بخش کشاورزی با تکرار واسطه ها مواجهیم در حالی که تولیدکنندگان باید نگاهشان به بازارهای بیرون باشد و خود را محدود به مصرف داخلی نکنند.
وی ادامه داد: هم اکنون دراستان خراسان رضوی بالغ بر هفت و نیم میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی به ارزش ۲۳۴ هزار میلیارد ریال تولید می شود که ۴۳ درصد از این میزان در بخش محصولات باغی، ۳۵ درصد در بخش محصولات دامی و بقیه در بخش محصولات زراعی است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.