رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: بانک مرکزی باید راه بازگرداندن ارز حاصل از صادرات محصولات را به صادرکننده نشان بدهد.

بانک مرکزی برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات راه‌حل بدهد

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا میری در خصوص موانع صادرات زعفران، اظهار کرد: صادرکنندگان سال‌ها این محصول را صادر می‌کردند و ارز خود را هم به کشور بر می‌گرداندند. اکنون تحریم‌هایی وجود دارد که ما نمی‌توانیم از طریق سیستم بانکی ارز را وارد کشور کنیم و حتی خود دولت هم این توانایی را ندارد، اما صادر کننده را موظف و اجبار می‌کنند که ارز را وارد کشور کند.

وی با اشاره به اینکه بازگرداندن ارز وظیفه صادرکننده است و به آن افتخار هم می‌کند، ادامه داد: ما دو پیشنهاد برای بازگرداندن ارز به کشور داریم، یکی اینکه بانک مرکزی صرافی یا فردی را در کشور مقصد به ما معرفی کند تا ما بتوانیم ارز را به وی تسلیم کنیم یا اینکه یک وارد کننده را در آن کشور به ما معرفی کنند تا  ارز را به وی بدهیم تا وارد کننده با استفاده از این ارز کالا وارد کشور کند. هر راه حل بهتری هم که بانک مرکزی ارائه دهد، ما تبعیت می‌کنیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی، اضافه کرد: حتی ارزی هم که توسط صادر کننده وارد می‌شود باید به سامانه نیما داده شود و هر دلار را ۳۵۰، ۴۰۰ تومان زیر قیمت بازار از صادرکننده می‌گیرند تا بتواند تسویه حساب بگیرد. این محصول آن‌قدر حاشیه سود ندارد که به عنوان مثال برای ۱۰۰۰ دلار، تا ۴۰۰، ۵۰۰ هزار تومان خسارت بدهد، اگر ارز تک نرخی شود صادر کننده می‌تواند ارز را از بازار تهیه کند و به بانک مرکزی تحویل دهد، اما این تفاوت نرخ ارز مشکل ایجاد می‌کند.

میری با بیان اینکه تاجر ها و صادرکننده‌ها نمی‌خواهند با قوه قهریه و قضائیه و تهدیدهای بانک مرکزی مبنی بر ابطال کارت بازرگانی مواجه شوند، افزود: صادر کنندگان دلسرد شده‌اند و صادرات انجام نمی‌شود، از طرفی هم نیاز جهانی به این محصول وجود دارد؛ چراکه زعفران تنها محصولی است که انحصارش هنوز در دست ایران است و به همین منظور افراد سودجو و سواستفاده‌گر از این موقعیت سوءاستفاده می‌کنند و این زعفران را در نبود صادرکننده به صورت قاچاق از کشور خارج می‌کنند و حتی در دنیا به عنوان زعفران کشور دیگری با برند خودشان عرضه می‌کنند.

وی با اشاره به زیان‌آور بودن قاچاق زعفران، اضافه کرد: محصولی که برای تولیدش زحمت کشیده شده است تا از طریق صادرات آن ارز وارد کشور شود از طریق قاچاق و بدون هیچ ضابطه‌ای از کشور خارج می‌شود و ارزی را هم وارد کشور نمی‌کند، علاوه بر آن با فروش محصولات دارای کیفیت پائین در بازارهای جهانی به عنوان زعفران ایران، باعث ایجاد بدبینی نسبت به این محصول استراتژیک و ملی ایران می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی در خصوص پدیده صادرات چمدانی، تصریح کرد: صادر کننده برای اینکه بتواند بازار و مشتری‌اش را در کشورهای مختلف از اروپا تا آمریکا حفظ کند؛ زعفرانش را به فردی که کارت بازرگانی دارد، می‌دهد تا زعفران را در کشور دیگری به مشتری تحویل دهد در واقع شخصی این کالا را منتقل می‌کند و به نوعی کار واسطه‌گری را انجام می‌دهد. علت  آن است که این مشتری ها به راحتی و بدون هزینه به دست نیامده‌اند و برای به دست آوردن این بازارها سرمایه‌گذاری انجام شده است.

میری اضافه کرد: از این راه واسطه‌گری افرادی که تا سال ۹۶ کارت بازرگانی نداشتند و صادرکننده نبودند اکنون رقم صادراتشان به ۸۰ میلیون دلار رسیده‌ است.

وی در خصوص عواقب این وضعیت، افزود: در ۲۰، ۳۰ سال پیش یک نهال پسته در آمریکا وجود نداشت، اما الان تولید پسته آمریکا در جهان اول است و جایگاه ایران را در تولید پسته گرفته است، اکنون نیز در کشورهای مختلف از جمله آمریکا کشت زعفران را شروع کرده‌اند و ما خودمان بازارها را به رقبایمان تقدیم می‌کنیم و این فقط به خاطر یک سخت گیری است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی، اضافه کرد: ما ظرفیت ۱۰۰۰ تن بسته بندی را داریم و سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه شده است و از هر مقدار تولیدی که داریم ۸۰ تا ۸۵ درصد آن صادر می شود و باقی آن مصرف داخل است.  تا پایان مرداد ماه سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش صادرات زعفران داشته ایم.

میری خاطر نشان کرد: اکنون اگر افغانستان، چین، یونان، مراکش و یا کشورهای دیگر شروع به کشت زعفران می‌کنند ناشی از این است که ما تأمین کننده خوبی برای آنها نیستیم؛ چراکه کشور ما نمی‌تواند سرویس مرتب و منظمی به کشورهای خریدار زعفران ارائه بدهد به همین دلیل خریدران به دنبال فرد تامین‌کننده و تولیدکننده دیگری می‌روند.

وی در خصوص کشت زعفرانی در برخی مناطق و کشورها و رقابت این محصول با محصول کشت سنتی، بیان کرد: کشت گلخانه‌ای مقرون به صرفه نیست و از طرفی محصول این کشت نسبت به محصولی که به صورت سنتی کشت می‌شود کیفیت بسیار پائین‌تری دارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی با بیان اینکه زعفران در ابتدای راه بورس است، گفت: انتظاری که ما از بورس داشتیم بیشتر از این بوده است و ما امیدواریم که بورس به یک مرحله‌ای برسد که یک منبع اعتماد و اطمینانی برای صادرکننده تبدیل شود که در زمان نیاز بتواند به بورس مراجعه کند و کالای مورد نظرش را تحویل بگیرد، اما تا کنون به این صورت نبوده است.

میری بیان کرد: نوساناتی که در بازار بورس وجود دارد به روند صادرات روتینی که ما داریم ضربه می‌زند به عنوان مثال ما دو ماه پیش زعفران را از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از کشاورز می‌خریدیم و خریداران خارجی هم رضایت داشتند، اما بدون هیچ دلیل نه آنکه زعفرانی به کشور وارد شود یا صادرکننده از صادرات امتناع کند و نه حتی اینکه خریدار، زعفران را با قیمت موجود نخریده باشد ولی دست اندر کاران بورس و به نوعی بورس بازها در یک مقطع ۴۸ ساعته قیمت هر کیلوگرم زعفران را یک میلیون و ۵۰۰ تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پائین آوردند.

وی با اشاره به اینکه این چنین پائین آوردن قیمت زعفران آسیب به کشاورزان و صادرکنندگان است، خاطر نشان کرد: خریدار خارجی از پرداخت هزینه محصولی که ۱۰ روز پیش صادر شده است با قیمت زمان صدور امتناع می‌کند؛ چراکه حدود ۲ میلیون تومان با زمان حال اختلاف قیمت وجود دارد و خریدار نمی‌تواند این محصول را با قیمت ۱۰ روز پیش در بازار خود بفروشد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی در خصوص اخباری مبنی بر پوسیدگی پیاز زعفران در برخی مناطق استان، تاکید کرد: این موارد از زمانی که زعفران در ایران کشت می‌شده هر سال اتفاق می‌افتاده است، اما امسال با توجه به اینکه زعفران از مسیر کشاورز، واحد بسته بندی و صادرکننده خارج شده است و دلال‌ها، واسطه‌ها و بورس‌بازها به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند؛ این مسائل را عنوان می‌کنند تا از این طریق برای خود درآمد ایجاد کنند.

میری اعلام کرد: آمار مستندی از اراضی زیر کشت زعفران وجود ندارد، اما برآورد می‌شود که ۸۵ هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت پیاز زعفران است.

وی اضافه کرد: ۱۵۷ هزار خانوار کشاورز در استان خراسان رضوی و جنوبی مشغول تولید زعفران هستند و حدودا در بخش تولید، فراوری، بسته بندی، توزیع و صادرات ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر فعالیت دارند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.