مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مشهد گفت: در سال ۱۴۰۴ سهم صنعت پتروشیمی ایران از کل تولید محصولات پتروشیمی دنیا به ۶.۲ درصد خواهد رسید.

سهم ۶.۲ درصدی صنعت پتروشیمی ایران از تولید جهانی

به گزارش قدس آنلاین، بهزاد محمدی  در سی و یکمین اجلاس مدیران مجتمع‌های تولیدی صنعت پتروشیمی که با شعار«رونق تولید، همگرایی و بالندگی» در هتل همای مشهد برگزار شد، اظهار کرد: هم‌اکنون ۵۶ مجتمع پتروشیمی فعال در کشور، سالانه ۳۳ میلیون تن معادل ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز خوراک دریافت می‌کنند.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: تعداد مجتمع‌های پتروشیمی کشور به ۸۳ مجتمع و خوراک دریافتی آن‌ها به ۶۲ میلیون تن در سال معادل یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز در سال ۱۴۰۰ می‌رسد.

وی بیان کرد: افزایش مجتمع‌های پتروشیمی به ۱۰۹ مجتمع و خوراک دریافتی ۷۴ میلیون تن در سال معادل یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز در سال ۱۴۰۴ نیز خود نشانگر گذر از خام‌فروشی است.

محمدی یادآور شد: ظرفیت این صنعت تا پیش از انقلاب اسلامی ۳ میلیون تن بوده که با تحقق جهش نخست صنعت به ۴۴ میلیون تن و امروز به ۶۶ میلیون تن رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ظرفیت صنایع پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد، تصریح کرد: این میزان تا پایان سال ۱۴۰۴ به بیش از ۱۳۰ میلیون تن در سال می‌رسد.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۴ سهم صنعت پتروشیمی ایران از کل تولید محصولات پتروشیمی دنیا، به ۶.۲ درصد می‌رسد.

محمدی ادامه داد: افزایش ۲۴۵ درصدی متانول، ۶۵ درصدی آمونیاک، ۷۳ درصدی اتیلن و ۱۴۵ درصدی پروپیلن تا سال ۱۴۰۴ در کشور محقق می‌شود.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: درآمد صنعت پتروشیمی از ۲۰۰ هزار دلار در سال ۵۷ به ۱۷ میلیارد دلار رسیده است، درآمد این صنعت تا پایان سال ۱۴۰۴ و تحقق جهش سوم صنعت پتروشیمی به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد.

وی به تولید هشت محصول پایه در صنایع پتروشیمی اشاره کرد و افزود: ظرفیت تولید این محصولات در سال ۲۰۱۸ در دنیا ۶۴۲ میلیون تن است که این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۸۱۰ میلیون تن می‌رسد.

محمدی اظهار کرد: امروز ایران با تولید ۲۳ میلیون تن محصولات پایه قابل‌فروش ۳.۶ درصد از تولید این محصولات در دنیا را تولید می‌کند.

معاون وزیر نفت، چین را بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده محصولات پتروشیمی دنیا خواند و تصریح کرد: چین در بازارش بیشتر به سمت تنوع‌بخشی و ارزشمندتر کردن آن حرکت کرده است.

وی بیان کرد: تولید سه محصول متانول، آمونیاک و اتیلن در کشور از سالانه ۱۹ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ با ۱۳۰ درصد رشد به ۴۴ میلیون تن در سال ۲۰۲۵ می‌رسد.

محمدی با بیان اینکه تولید بی.تی.ایکس‌ها در کشور از سالانه ۲.۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ با ۸ درصد رشد به ۲.۷ میلیون تن در سال می‌رسد، گفت: تولید پروپیلن نیز از سالانه ۱.۱ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ با ۱۴۵ درصد افزایش به ۲.۷ میلیون تن تا سال ۲۰۲۵ می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تجمیع بنگاه‌های کوچک و بزرگ را عاملی در جهت تبدیل‌ شدن این صنعت به یک بنگاه اقتصادی قدرتمند دانست که نقش آن در اقتصاد کشور بی‌بدیل است.

وی کارنامه یک سال گذشته این صنعت را با وجود همه سختی‌ها کارنامه‌ای پررنگ ارزیابی کرد و افزود: مهم‌ترین الزام یک اقتصاد پویا، توسعه، مهم‌ترین رکن توسعه، هوشمندی و مهم‌ترین ارکان هوشمندی، سرمایه و سرمایه‌گذار هوشمند و یافتن هدفی متعالی مبتنی بر شرایط روز دنیاست.

معاون وزیر نفت بر اهمیت انتخاب طرح‌ها در توسعه صنعت پتروشیمی تأکید و تصریح کرد: انتخاب و تشخیص صحیح  طرح‌ها بسیار مهم‌تر از اجرای آن است، چرا که می‌تواند ما را به نقاط مؤثر و مناسبی برساند.

محمدی تأکید کرد: مجتمع‌های پتروشیمی باید به صنایع پایین‌دست خود نیز بیشتر توجه کنند تا حضورشان در بازارهای جهانی ماندگار باشد.

منبع: فارس 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.