از ابتدای جنگ تا یک سال بعد از آن در جبهه حضور دائم داشتم به جز یک سال و دو ماه که به دلیل مجروحیت در بیمارستان بستری بودم.

تأکید رهبر معظم انقلاب دستمایه نویسندگی‌ام شد

سرور هادیان/

 از ابتدای جنگ تا یک سال بعد از آن در جبهه حضور دائم داشتم به جز یک سال و دو ماه که به دلیل مجروحیت در بیمارستان بستری بودم. دنیای دفاع مقدس دنیای خاصی است که بعد از گذشت همه این سال‌ها هنوزهم با حال و هوای آن، روزگار را سر می‌کنم. این‌ها بخشی از گفت‌وگوی ما با مردی از دوران دفاع مقدس است که هنوز هم دغدغه آن روزها را دارد.

• از دیده‌بانی تا نویسندگی

علیرضا میری، جانباز و نویسنده دفاع مقدس، متولد1343 در تهران است که از سال 55 ساکن مشهدالرضا و بازنشسته نیروی مسلح است.

او در ادامه گفت‌وگو می‌گوید: با دوستان خوبی همرزم بودم، جنگ که تمام شد دنبال جمع‌آوری خاطرات و آثار به جا مانده از شهدا و خانواده‌های شهدا رفتم.

وی می‌افزاید: از سال 60 تا یک سال بعد قطعنامه هم در منطقه بودم. ابتدا از طرف جهاد سازندگی اعزام شدم و پس از آن به عنوان بسیجی خدمت می‌کردم و از سال 64 به عضویت سپاه درآمدم و تا آخر هم با همین عنوان در جبهه حضور داشتم. تخصص اصلی من در جنگ، دیده‌بانی ادوات بود که بالاخره در سال 75 بازنشسته شدم.

• کتاب خوانی در کودکی

وی درباره ورود به عرصه نویسندگی بیان می‌کند: همیشه در دوران مدرسه پای ثابت خواندن انشا و نفر اول بودم چون خوب می‌نوشتم. عمویی داشتم که اهل مطالعه بود و همیشه برای هرمناسبت به من کتاب هدیه می‌داد. همواره داستان‌هایی را در ذهن داشتم و خواندن کتاب موجب شده بود ذهنم خلاق باشد. به صورت تفریحی می‌نوشتم و تا چند سال پیش نویسندگی را به عنوان کار اصلی خودم نمی‌دانستم.

• تأکید رهبر معظم انقلاب

این نویسنده عرصه دفاع مقدس با اشاره به این نکته که زمان جنگ، نامه‌هایی که می‌نوشتم، همیشه طنزی داشت و فنون نویسندگی را در آن رعایت می‌کردم، اظهار می‌کند: به خاطر دارم در دوران دفاع مقدس دوستانم شهید می‌شدند و من برایشان متنی می‌نوشتم یا بعدها در یادواره‌های مختلف از من خواسته می‌شد، متنی بنویسم که در آنجا استفاده شود. اما تأکید حضرت آقا که فرمودند برای دفاع مقدس بنویسید مرا مصمم‌تر کرد که در جریان نگارش در این عرصه گام بردارم.

• خاطرات بیش از هزار و 500 شهید

وی درباره نخستین کار تألیف خود که در سال 89 آغاز شد، می‌گوید: نخستین کتابی را که براساس تحقیقات خودم شروع کردم کتاب «یکی از ما» بود. این کار بسیار سخت و وقت‌گیر بود، زیرا به خاطرات بیش از یک هزار و 500 شهید می‌پرداخت که در قالب 300 داستان مینی مال یا کوتاه آن را به نگارش درآوردم.

• کتاب صوتی «یکی از ما» و 300 داستان

وی که جانباز 40 درصد است در خصوص سایر فعالیت‌هایش می‌گوید: بعدها کار مصاحبه و مستندسازی و مولتی‌مدیا (چند رسانه‌ای) درباره 30شهید شاخص را انجام دادم. شهدایی چون امیرخانی، مهدی بیات و... بعد از آن کتاب «یکی از ما» را به صورت کتاب صوتی درآوردم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت، به‌خصوص سی دی آن در راهیان نور بسیار مورد توجه قرار گرفت.

وی درباره چند نمونه از کارهای رسانه‌ای که انجام داده است، بیان می‌کند: آثاری چون شاهد و شمع، فانوس، کبوتر امام رضا، خاطرات شهید حسینیان، شهید سادات شکوهی، شهید داداللهی، شهید سبزیکار، حشمت‌الله جلیلیان، شهید معتمدی، شهید محمدعلی میرزایی، شهید حیدر آرام‌جو، شهید ملک‌نژاد و... را در این سال‌ها انجام داده‌ام.

وی درباره انگیزه نوشتن کتاب «خاطرات جاوید» نیز توضیح می‌دهد: روایت خاطرات یکی از همرزمان نزدیک شهید کاوه به نام «جواد نظام پور» انگیزه‌ای برای نوشتن کتاب بعدی من شد. او که اولین فرمانده ادوات ویژه شهداست در شناسنامه‌اش نام کوچک او «جاوید» است که نام کتاب هم «خاطرات جاوید» انتخاب شد.

• جلد دوم «خاطرات جاوید»

علیرضا میری تصریح می‌کند: جلد اول این کتاب را نوشتم و رونمایی شد که بسیار مورد تشویق قرار گرفتم. این کتاب شامل فصل‌هایی که بخشی از آن اطلاعاتی است مربوط به زمان تولد تا لحظه ورود به فضای جنگ «جواد نظام پور» که از مادر وی این اطلاعات را تهیه کردم. فصل‌های دیگر کتاب روایت سفر او به کردستان و جبهه‌های جنوب است. در ادامه به قضیه آشنایی او با شهید کاوه آغاز می‌شود که از اینجا به بعد شهید کاوه نقش بسیار پررنگی در این داستان دارد و به تدریج خواننده با شخصیت شهید کاوه آشنا می‌شود و تأثیر شخصیت او در جواد نظام پور را روایت کردم ، سپس شهادت کاوه در کردستان است که اکنون نیمی از جلد دوم «خاطرات جاوید» آماده شده و در حال حاضر مشغول نوشتن آن هستم و امیدوارم آن هم به زودی به مرحله چاپ وارد شود.

• آثار در دست تألیف و چاپ

این نویسنده دفاع مقدس درباره آثار در دست تألیف و مرحله چاپ، بیان می‌کند: تعدادی از کتاب‌هایم در دست نشر است و نیز درحال نوشتن کتابی درباره شهید جهانی هستم. کتاب دیگرم در قالب داستان و درباره شهدای حرم است کتابی دیگر درباره طنز جبهه دارم که آن هم در مرحله آماده چاپ است. از دیگر آثار آماده چاپ می‌توانم به کتاب «خاطرات کوتاه جبهه» اشاره کنم که آن هم در قالب داستانی است.

وی درباره ارزیابی حضور نویسندگان زن در عرصه ادبیات مقاومت می‌گوید: توانایی خانم‌ها درعرصه نویسندگی دفاع مقدس بسیار بالاست. گروهی داریم که تعدادی از آن‌ها نویسندگانی هستند که درباره موضوعات دفاع مقدسی، تربیتی و مذهبی می‌نویسند و قلم‌های بسیار زیبایی دارند و روز به روز در حال پیشرفت هستند. من این رشد، تلاش و دقت نظر را در خانم‌ها بسیار دیدم.

• قلم خوب نویسندگان زن

این جانباز دفاع مقدس ادامه می‌دهد: به اعتقاد من افرادی چون من که در جبهه حضور داشتیم، اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کنیم و براساس همین اطلاعات و دیده‌هایمان قلم می‌زنیم، اما استعداد خانم‌ها در این عرصه قابل احترام است و نه تنها مخالف نیستم، بلکه حضور آن‌ها را بسیار هم لازم می‌دانم تا دفاع مقدس را فراموش نکنیم و به نسل جدید انتقال دهیم. معتقدم ما نیاز به قلم‌های قوی داریم که خداوند به تعدادی از افراد این توانمندی و استعداد و علاقه را داده است.

 وی تأکید می‌کند: عموماً شاخص‌ترین کتاب‌های دفاع مقدس که منتقدین هم از آن استقبال کرده‌اند، کتاب‌هایی با قلم‌ نویسندگان زن است.

علیرضا میری می‌افزاید: نوشتن برای امثال ما یک دنیاست و برای آن که می‌خواند یک عالم دیگر. من با نوشته‌هایم روزگار را می‌گذرانم و زندگی می‌کنم.

• خاطرات پشت جبهه

وی درباره انتخاب سوژه‌هایش می‌گوید: ایده‌های برخی از داستان‌هایم زاییده ذهنم است، اما ته‌مایه آن برمی‌گردد به همان خاطرات و اتفاق‌هایی که برایم افتاده و در ذهنم بوده، است و امروز بروز پیدا می‌کند و برخی نیز تأثیر تبعات دفاع مقدس است که بخشی از آن به اتفاقات پشت جبهه برمی‌گردد و خیلی هم در آثار ادبی و هنری ما دیده نشده است. مانند اتفاقاتی که برای خانواده رزمنده‌ها، جانبازان، آزاده‌ها یا شهدا رخ داد.

• انتقال واقعیت‌ها

وی با بیان اینکه در داستان‌هایش تلاش دارد اتفاقات جبهه و پشت جبهه را نشان بدهد، تأکید می‌کند: دلم می‌خواهد همه این دیده‌ها را به نسل جدید منتقل کنم و باید بدانیم این اتفاقات به گونه‌ای بوده است که نه گل و بلبلی بوده که عده‌ای درباره آن اینچنین می‌گویند و نه آن قدر بد، خشن و بی‌رحم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.