شیراز-خسارت های ناشی از سیل فروردین در استان‌های گلستان و لرستان به‌قدری بود که خبر سیل در استان فارس و میزان خسارت‌های وارده به مردم شهر شیراز زیر سایه خسارات دیگر استان‌ها کمرنگ شد.

بازسازی خانه‌های سیل‌زدگان فارس تا پایان سال زمان می‌برد

قدس آنلاین-گروه استان ها:  حجم زیاد بارش‌ها در ماه نخست سال ۹۸ مناطق مختلفی از کشور را درگیر سیل کرد و سیل دروازه قرآن و شهرک سعدی شیراز هرچند به گفته کارشناسان، حدود یک درصد حجم آب در سیل گلستان و یا خوزستان را روانه شهرکرد اما باجان سپردن ۲۱ نفر از هم‌وطنان، غم‌انگیزترین رخداد سیل در کشور لقب گرفت.

سیل روزهای پنجم و ششم فروردین‌ماه امسال در شیراز و برخی از شهرستان‌های فارس ، جامعه ما  را باجان باختن ۲۱ نفر از هم‌وطنان سوگوار کرد هرچند که متعاقب آن جلوه‌های مهربانی و میهمان‌نوازی باسیل زدگان شد، درس‌های بسیاری را با خود به همراه داشت.

سیل در شیراز نه‌تنها  یک‌صد نفر را مصدوم کرد و موجب انباشته شدن ۳۰۰ خودروبر روی یکدیگر و خسارات مالی بسیار شد بلکه در برخی دیگر از شهرستان‌های فارس نیز زیان‌هایی بر جای گذاشت.

این سیل علاوه بر شیراز شهرستان‌های رستم ، ممسنی ، اقلید ، بوانات ، فسا و  داراب و زرین‌دشت نیز در جریان سیل سال جاری شیراز دچار خسارت و زیان شدند  تا آنجا که آمار خسارت به واحدهای مسکونی به تعداد ۵ هزار و ۷۸۳ واحد رسید که از این تعداد  ۳۸۰۰ واحد تعمیری و ۱۹۸۳ واحد احداثی هستند.

بازسازی ادامه دارد

باوجوداینکه دولت با پرداخت تسهیلات و هم‌چنین توزیع برخی اقلام مصرفی نظیر سیمان برای احداث واحدهای مسکونی امتیازاتی را در نظر گرفته است اما هنوز بسیاری از واحدهای آسیب‌دیده به سرانجام نرسیده و بنا بر گفته  معاون بنیاد مسکن استان فارس بازسازی تا پایان سال زمان‌بر است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان فارس بابیان اینکه بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده ۳۸۰۰ واحد در شیراز و سایر شهرستان‌های فارس در قالب واحدهای تعمیری و  ۱۹۸۳ واحد در این مناطق در قالب واحدهای نیازمند احداث مجدد مورد ارزیابی و شناسایی قرار گرفت .

فرج‌الله نصیری بابیان اینکه کار تعمیرات واحدهای تعمیری تا پایان شهریورماه به پایان رسید می‌گوید:  بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال برای اتمام عملیات تعمیر ۳ هزار و ۸۰۰ واحد شهری و روستایی آسیب‌دیده از سیل در شهرستان‌های مختلف استان فارس در قالب تسهیلات و وام پرداخت‌شده است .

وی ادامه می‌دهد: از مجموع واحدهایی که نیاز به احداث مجدد دارند تاکنون یک هزار و ۸۴۴ واحد برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی‌شده‌اند .

وی عنوان می‌کند:  بانک با یک هزار و ۲۱۳ واحد عقد قرارداد کرده ، برای  یک هزار و ۴۰۹ واحد عملیات احداث آغازشده و ۴۷۰ واحد در مرحله دیوارچینی و ۲۴۲ واحد در مرحله سقف زنی است .

وی با اشاره به این موضوع که بازسازی تا پایان سال طول می‌کشد می‌افزاید: برای اجرای عملیات احداث واحدهایی که نیازمند ساخت مجدد بوده‌اند نیز تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات و وام پرداخت‌شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال عملیات ساخت این واحدها به اتمام برسد .

نرخ تسهیلات

وی عنوان می‌کند: بنیاد مسکن با مشارکت بانک‌های عامل در قالب  تسهیلات بازسازی تعمیرات تا سقف ۱۵ میلیون تومان وام تعمیرات برای واحدهای شهری و روستایی ، ۴۰ میلیون تومان وام احداث واحدهای روستایی ، ۵۰ میلیون تومان وام احداث واحدهای شهری ، تا سقف ۱۵ میلیون تومان وام تأمین وسایل و مایحتاج زندگی در قالب وام معیشتی برای هر واحد پرداخت کرده است.

نصیری همچنین از اعطای سیمان رایگان برای واحدهای احداثی و تعمیری در شهرستان‌های استان فارس در قالب هدیه مقام معظم رهبری با عاملیت بنیاد مستضعفان و با مشارکت بنیاد مسکن خبر داده و می‌گوید: برای واحدهایی که نیاز به احداث مجدد دارند ۱۶ کیسه سیمان ۵۰ کیلوگرمی رایگان و برای واحدهای تعمیری نیز به میزان لازم سیمان رایگان تأمین و توزیع‌شده است.

وی عنوان می‌کند: تاکنون ۱۲۵ محموله سیمان در قالب ۶۸ هزار پاکت به افراد تحویل داده‌شده است و خط تولید سیمان نهاوند به‌صورت اختصاصی برای واحدهای آسیب‌دیده از سیل استان فارس سیمان تولید می‌کند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.