سمنان-بیش از ۶۰۰ کیلومتر از مسیر۹۰۰ کیلومتری محور تهران - مشهد از استان سمنان عبور می‌کند و به دلیل تردد سالانه بیش از ۲۲ میلیون نفر از جاده های سمنان، یکی از محورهای پرترافیک کشور به شمار می روداما با وجود این ظرفیت روستاهای این استان سهم چندانی از گردشگری ندارند.

جاده های خاکی راه توسعه روستاهای سمنان را سد کرده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: روستاهای سمنان علاوه بر نقش تاثیرگذار بر اقتصاد شهر، بخشی قابل توجه ای از نیازمندی های استان را تولید می کنند که بازسازی راههای روستایی با هدف رونق کسب و کار و حمل و نقل آسان کالاها نیازمند اعتبار است.

مقصد گردشگری بدون راه

یک فعال گردشگری در این رابطه به ما می گوید: استان سمنان با برخورداری از ۲۸۰ روستا دارای ظرفیت های قابل توجهی برای گردشگری و رونق ملی است.

علی شاهرودی بیان می کند: به طور نمونه روستای «ابر» یکی از همین ظرفیت هاست که سالانه تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود کشانده و در حال حاضر موجب افزایش درآمد افراد محلی شده است

وی با بیان اینکه  توجه ویژه به روستاها و برنامه ریزی برای توسعه روستایی علاوه بر افزایش تولید ناخالص ملی، موجب ماندگاری جمعیت مولد به ویژه جوانان و نوجوانان در این مناطق می شود می افزاید: اگر نسبت به روستاها و آبادانی و توسعه آن ها بی تفاوت باشیم نتیجه ای به جز مهاجرت و حاشیه نشینی، مشاغل کاذب، فقر و آسیب های اجتماعی در حاشیه شهر های بزرگ نخواهیم بود.

وی عنوان می کند: گردشگری روستایی می‌تواند منبع جدید درآمدی برای روستاییان و به‌ویژه روستاییان کشورهای در حال توسعه باشد و تا اندازه‌ای مشکلات آن‌ها را حل کند یا تقلیل دهد.

لازمه این امر این است که گردشگران علاوه بر دیدن مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی آن نقاط، با آداب و رسوم و فرهنگ آن روستا نیز آشنا شوند.

بدین ترتیب گردشگران به خرید محصولات روستا از قبیل صنایع دستی، محصولات محلی، غذاهای سنتی و... علاقه‌مند می‌شوند و این به معنی افزایش درآمد روستاییانی است که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در این صنعت فعالیت می‌کنند اما تمام این مزیت ها همگی در گرو توجه و ایجاد حداقل زیر ساخت ها مانند راه است.

شاهرودی عنوان می کند: در حال حاضر بسیاری از راه های روستایی خاکی و یا راه های دارای آسفالت به دلیل تخریب نیازمند بازسازی است و لذا بسیاری از گردشگرانی که وضعیت مالی خوبی داشته و یا دارای خودرو های گران قیمت هستند حاضر نیستند که سختی راه های خاکی را به جان بخرند و این موضوع به ضرر روستائیان تمام می شود.

وی ابراز می کند: با وجود اینکه مسئولان اداره کل راه و ترابری استان سال گذشته از اجرای عملیات آسفالت در یک هزار کیلومتر راه روستایی خبر دادند اما نبود اعتبارات و کمبود قیر این وعده ها را بر روی زمین گذاشته است.

راه مطالبه اصلی روستائیان سمنان

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان از سکونت و زندگی ۴۶ هزار خانوار با جمعیت ۱۴۲ هزار تن در بیش از ۲۸۰ روستای استان سمنان خبر داده و می گوید: وجود ۷۰۰ کیلومتر راه خاکی در حریم روستاهای استان سمنان معضلی جدی است که در فصل‌های سرد سال با بارش برف و باران انسداد این راه‌های ارتباطی محتمل است.

مهدی صمیمیان اظهار می کند: بر اساس آمار دستکم ۶۰ درصد از راه‌های ارتباطی استان در مناطق روستایی آسفالت و شوسه است که در سال‌های آینده ترمیم این جاده‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

وی با اشاره به این موضوع که ۴۰ درصد از راه‌های روستایی استان سمنان برای تردد آسان وسایل نقلیه نیازمند بازسازی است وی ابراز می کند:  ۲ هزار و ۱۲۸ کیلومتر راه روستایی در استان سمنان وجود دارد که از این میزان یک‌هزار و ۲۵۰ کیلومتر آسفالت و ۱۹۰ کیلومتر راه شوسه است.

وی با اشاره به این موضوع که بسیاری از جاده‌های روستایی در استان سمنان فاقد تابلوهای راهنمایی و رانندگی است عنوان می کند: این امر در ایجاد سوانح رانندگی و خسارت‌های مادی و جانی در این راه‌های ارتباطی تاثیرگذار است.

صمیمیان با بیان اینکه رفع مشکلات زیرساختی از مطالبه‌های اصلی روستاییان در استان سمنان است یادآور می شود: باید با اجرای طرح‌های عمرانی برای توسعه و آبادانی این مناطق اقدام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.