سنندج- سال گذشته انتشار عکس‌هایی از یک بانوی کرد ۴۰ ساله به نام وجیهه در فضای مجازی فعالیت بانوان را در شغل سخت کولبری بر سر زبان‌ها انداخت.

کولبری بانوان شایعه یا واقعیت؟رونق بازارچه‌های مرزی حلال مشکلات اقتصادی

قدس انلاین-گروه استان ها: هرچند که برخی رسانه‌ها از مشکلات کول بری از قول این بانوی کرد نقل‌قول کردند اما شاید به دلیل اینکه تعداد کولران زن در طی سال‌های گذشته به تعداد انگشتان دست در رسانه‌ها نرسید شاید از همین رو توجهی به آن نشد تا اینکه هفته گذشته هلاله امینی، نماینده مردم کردستان در شورای عالی استان‌ها درباره کولبری زنان بالباس مردانه اعتراض خود را بیان داشت که حال موجب شده تا باری دیگر این موضوع بر سر زبان‌ها بیفتد.

امینی در جریان بیست و سومین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها اذعان کرد: بسی مایه تأسف است که بگویم با دختران وزنانی مواجه هستیم که مجبورند در نقش یک مرد یا یک پسر ظاهر شوند تا به‌صف طولانی کولبران بپیوندند.

پیش از سخنان نماینده مردم کردستان در شورای عالی استان‌ها نیز مستندهایی در زمینه زنان کولبر در این استان ساخته شد که مستند «خانم» یکی از همین فیلم‌ها بود  که در این مستند خانم بانوی ۵۰ ساله کرد به همراه دختردایی‌اش با پخت نان و بردن به آن‌طرف مرز درازای آن کیسه‌ای چای برای فروش به خاک ایران می‌آورد تا زندگی خود را بگذراند.

زنان کول برنداریم

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی  در این رابطه می‌گوید: در این منطقه تعداد زیادی از جوانان تحصیل‌کرده و حتی پیرمردانی وجود دارند که کولبری می‌کردند، اما به‌هیچ‌وجه زنان و دختران کولبر وجود ندارند.

همان‌طور که بانوان در شمال کشور در مزارع برنج کمک‌حال همسرانشان هستند، زنان این منطقه نیز بالباس مردانه به جابه‌جایی بارهای سنگین می‌پردازندمحسن بیگلری می‌افزاید:  هم‌اکنون زنان و دختران کُرد در زمینه کشاورزی و دامداری فعالیت دارند، اما گردها در هیچ شرایطی زنان و دختران خود را برای کولبری به کوه‌ها نمی‌برند که ناچار باشند مسافت زیادی را بیش از ۱۰۰ کیلو بار حمل کنند.

وی تأکید می‌کند: خبر وجود زنان و دختران کُرد توسط خانمی که در شورای عالی استان‌ها فعالیت دارد، منتشرشده است که لازم است دلیل انتشار این خبر موردبررسی قرار گیرد.

عضو مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی اذعان می‌کند: لازم است در شرایط کنونی که کولبری حتی برای مردان نیز تعطیل‌شده است، هیئتی برای بررسی موضوع کول بری زنان و دختران به این منطقه فرستاده شود.

بازارچه‌های مرزی راه‌حل رفع بیکاری

وی با اشاره به تعطیلی بازارچه‌های مرزی ازجمله بانه و سقز بیان می‌کند: هر بار شاهد تعطیلی بازارچه‌های مرزی هستیم که به نظر من این اقدام غیر کارشناسی است.

وی ادامه می‌دهد: امیدواریم دولت سر این موضوع وقت بگذارد و با راهکارهای منطقی بازارچه‌های مرزی را در جهت رفع مشکلات مردم و دور زدن تحریم‌ها بازگشایی کنند.

وی بابیان اینکه شرکت‌هایی همچون خودروسازان و دیگر شرکت‌ها که شامل تحریم‌ می‌شوند، به‌وسیله این بازارچه‌ها می‌توانند کالای موردنیازشان را به کشور وارد کنند می‌افزاید: از سوی دیگر نقش قابل‌توجهی در کاهش آمار بیکاری در میان جوانان مناطق کردنشین داشته باشند.

همراهی بانوان با همسران 

در این میان هژیر علوی، نماینده استان کردستان در تشکیلات خانه کارگر با اشاره به اینکه صحبت‌های خانم هلاله امینی در مورد کولبری زنان مصداق بارز شرایط سخت و آمار بالای بیکاری در استان کردستان می‌گوید: وقتی در روستاها کشاورزی و دامداری جوابگوی نیاز مردم برای گذران زندگی‌ نیست، زنان کرد هم نمی‌توانند دست روی دست بگذارند و مجبور هستند وارد شغل کول بری شوند.

وی اظهار می کند: همان‌طور که بانوان در شمال کشور در مزارع برنج کمک‌حال همسرانشان هستند، زنان این منطقه نیز بالباس مردانه به جابه‌جایی بارهای سنگین می‌پردازند، کما اینکه آن‌ها بالباس مردانه در دامداری و کشاورزی همواره حضوری پررنگ داشته‌اند و تعجبی ندارد آن‌ها کول بر هم باشند.

وی در ادامه افزود: من به عینه می‌بینم که کولبری در میان خانم‌ها افزایش داشته و آن‌ها نمی‌خواهند در برابر بار سنگین مشکلات و بیکاری شانه خالی کنند و این وضعیت در سردشت، پیرانشهر و مریوان قابل‌مشاهده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.