هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان تهدید کرد، ممکن است تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه ایران باز گردند.

حکایت این روزهای اروپا؛ بدهکاری که طلبکار شده است!

قدس آنلاین: در حالی که با عدم پایبندی اروپا و آمریکا به برجام، شدیدترین تحریم ها اعمال می شود و تقریبا هیچ شرکت های اروپایی حاضر به تجارت با ایران نیست، وزیر خارجه آلمان، ایرانی ها را به بازگشت تحریم ها تهدید کرد!

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز دوشنبه ۲۰ آبان (۱۱ نوامبر) در حاشیه نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: «ما می‌خواهیم برجام را حفظ کنیم، اما ایران هم باید آن را حفظ کند و به سر تعهدات خود در قبال برجام بازگردد. در غیر این صورت اتحادیه اروپا این حق را به خود می‌دهد که در صورت صلاحدید تمامی مکانیسم‌های وضع‌شده در برنامه جامع اقدام مشترک را به کار بندد.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، منظور ماس از مکانیسم‌های ممکن ظاهرا بند ۳۶ در برجام است. این بند بر "ساز و کار حل و فصل اختلافات" میان طرفین نظارت دارد. در صورتی که این اختلافات رفع نشود و نتیجه‌بخش نباشد، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران از سر گرفته خواهند شد.

وزیر خارجه آلمان در حاشیه نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا همچنین گفت که طی روز دوشنبه ۲۰ آبان (۱۱ نوامبر) با همتایان فرانسوی و بریتانیایی خود دیدار و درباره مواضع و اقدامات آتی در این راستا رایزنی خواهد کرد.

منظور ماس از اقدامات ایران، کاهش گام به گام تعهدات ایران در قبال برجام است.

ایران بارها اعلام کرده که اروپا به رغم توافق هسته‌ای و پایبندی ایران به برجام، تاکنون هیچ اقدام مثبتی برای رفع تحریم ها انجام نداده و وضعیت ایران در مبادلات تجاری، به مراتب بدتر از دوران پیش از برجام است.

اروپا تاکنون فقط از تمایل به حفظ برجام سخن گفته ولی در عمل صرفا سیاست های آمریکا را اجرا نموده و جرات مقابله با اقدامات دولت ترامپ علیه ایران را نداشته است.

منبع: جام نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.