بیش از هزار و ۴۰۰ سال پیش در چنین ایامی، صدای قدم مبارک مولودی آمد که بهانه خلقت است. کسی که اهل آسمان او را «احمد» و زمینیان به «محمد» می‌شناسند.


فروغ طاهری/

 بیش از هزار و ۴۰۰ سال پیش در چنین ایامی، صدای قدم مبارک مولودی آمد که بهانه خلقت است. کسی که اهل آسمان او را «احمد» و زمینیان به «محمد» می‌شناسند. نامی مبارک که هر چند در میان اعراب معروف بود، اما تا آن زمان کمتر کسی به آن نامیده شده بود. بی‌شک وقتی عبدالمطلب این اسم را برای فرزند خود انتخاب می‌کرد الهام غیبی در برگزیدن آن بی‌دخالت نبود و نامی را بر او گذاشت که مشتق از اسم خدا و به معنای ستوده است.

پیامبر بزرگی که ابوالقاسم و ابوابراهیم کنیه و رسول‌الله، نبی الله، مصطفی، محمود، امین، خاتم، مزمل، مدثر، نذیر، بشیر، مبین، کریم، نور، رحمت، نعمت، شاهد، مبشر، منذر، مذکر، یس، طه‌ و... همه از القاب او هستند. نامی که تمام مسلمانان عالم آن را بزرگ و محترم شمرده و بر نامیدن فرزندان خود به آن مباهات می‌کنند.

«محمد» نامی است که پس از این همه سال، هنوز هم جزو نخستین انتخاب‌های خانواده‌ها برای نامیدن فرزندان است تا از خیر و برکت آن بهره‌مند شوند؛ آن هم در زمانه‌ای که انتخاب اسم برای کودکان دستخوش تغییرات بسیاری شده و برخی خانواده‌ها تلاش می‌کنند خاص‌ترین اسم ممکن را بر فرزند تازه متولد شده خود بگذارند. آن هم نام‌هایی که با شنیدن برخی از آن‌ها باید جنسیت کودک را حدس زد. اما «محمد» در صدر نام‌های اعلام شده توسط سازمان ثبت احوال است. انتخابی که شناسنامه فرهنگی اعتقادی پدر و مادر است و از سلامت و حُسن انتخاب آن‌ها حکایت می‌کند.

البته صدرنشینی نام «محمد» مربوط به امسال و پارسال نیست. دقیقاً از چهارمین روز زمستان ۱۲۹۷ هجری شمسی که نخستین شناسنامه ایرانی توسط اداره کل سجل احوال دارالخلافه مستقر در بلدیه تهران صادر شد تا به امروز و براساس آخرین آمار سازمان ثبت احوال کشور، این نام در بالاترین جایگاه فهرست اسامی انتخابی خانوارهای ایرانی قرار دارد.

ستودن، راضی شدن، شکر کردن، به غایت ستوده، ستایش شده، دارای خصال پسندیده بسیار از معانی اسم «محمد» است. این نام در کشورهای مسلمان فراوانی بسیاری دارد. اهمیت و رواج آن با نام پیامبر اسلام(ص)، یکی از سوره‌های قرآن و سه تن از امامان و نیز چندین تن از بزرگان دین مرتبط است. نامی که با عنوان محمد چهار بار و با عنوان احمد یک بار در قرآن آمده است. البته عباراتی مانند رسول الله، الرسول، امی و غیره نیز در قرآن آمده‌است. شاید به همین دلیل است که این اسم در صدر نام‌های پسران کشورمان می‌درخشد.

اما جالب اینجاست که بدانید این نام نه تنها در کشورمان که در تمام دنیا صدرنشین است. طبق آماری که چندی پیش روزنامه اسپانیایی ای‌بی‌سی منتشر کرده بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در جهان نام «محمد» دارند. این نام که برگرفته شده از اسم پیامبر اسلام(ص) است هم اکنون بیشترین فراوانی را در میان اسامی مورد استفاده در جهان دارد.

براساس آخرین بررسی‌های این روزنامه، محمد در پاکستان، هند و بنگلادش بیشترین فراوانی را دارد؛ در ترکیه به شکل Mehmet، در بوسنی Meho، در آفریقا Mamadou، در آلبانی به سه شکل Mahommed، Mehmed و Mahomet در زبان لاتین Mahometus و در زبان اسپانیولی Mahoma نوشته و تلفظ می‌شود. همه این اسامی از نام محمد برگرفته شده‌اند.

ضمن اینکه بر اساس گزارش رسمی دفتر آمار ملی انگلستان «محمد» نام پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، در صدر نام‌های محبوب برای نوزادان پسر در انگلیس و کلانشهر لندن بوده است. روزنامه دیلی‌تلگراف چاپ لندن در گزارشی «محمد» را رایج‌ترین و محبوب‌ترین نام در میان مسلمانان انگلستان معرفی کرد. همچنین پیش از این منابع دولتی انگلیس اعلام کردند این اسم در بررسی‌های اولیه در رتبه ۲۳ فهرست اسامی گذاشته ‌شده بر نوزادان قرارگرفته، اما پس از جمع‌آوری ۱۴ نوع نوشتن آن، در رتبه ۲ قرار گرفت.

«محمد» بیشترین فراوانی را در جهان دارد و علاوه بر کشورهای پرجمعیت مسلمان، شماری زیادی از کشورهای غیرمسلمان هم از این نام استقبال کرده و آن را روی فرزندان خود می‌گذارند.

به عنوان مثال «محمد» در برخی مناطق فرانسه پرطرفدارترین نام است و در انگلیس و اسپانیا هم در رتبه ششم پرطرفدارترین اسامی قرار دارد. «محمد» بیشترین و پرطرفدارترین نام در میان مسلمانان و تمام مردم جهان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Setayesh ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    0 0
    بهترین اسمه