تبریز- یک هفته از زلزله ناگوار ۵.۹ دهم ریشتری آذربایجان شرقی می‌گذرد و باوجود برودت هوا بسیاری از هم‌وطنان ما در چادرهای پلاستیکی و دمای زیر صفر درجه شب را به صبح می‌رسانند که همین موضوع موجب نگرانی بسیاری از خانواده‌ها شده است.

سوز سرما بر داغ زلزله افزدوه است/زلزله زدگان چشم انتظار اسکان مطمئن

قدس آنلاین-گروه استان ها:نمی‌دانم که تاکنون به کوه رفته‌اید و در ارتفاعات کوهستانی آن‌هم در دل پائیز اقامت داشتید یا خیر اما آن‌هایی که شبی را در کوه گذرانده باشند می‌توانند با زلزله‌زدگان روستای «ورنکش» که در ارتفاع بالای ۲ هزار متری این محل در دامنه جنوبی ارتفاعات سر به فلک کشیده «بزقوش» شب را در چادربه‌سر می‌رسانند احساس هم دردی کنند.

بسیاری از خانواده‌ها هنوز در شوک از دست دادن یک‌عمر زندگی خود در زیر تلی خاک و یا از دست دادن عزیزانشان هستند و حال سوز سرما بیش از هر چیزی بر این داغ افزوده است.

ترس از زمستان

محمدحسین زاده یکی از اهالی روستای «تیرشاب» که تمام زندگی‌اش در زیر آوار مانده است به خبرنگار ما می‌گوید: « یک هفته است که در چادر زندگی می‌کنیم اما این چادرها ضخامتی نداشته و شب‌ها سرما را از خود عبور می‌دهد.

وی با اشاره به حضور معاون رئیس‌جمهور در این منطقه ابراز می‌کند: آقای جهانگیری به چشم خود دیدند که زن‌ها و بچه‌ها حتی در داخل چادر و طی روز هم با پتو نشسته بودند و سرما خواب را از چشمان خانواده ربوده است.

وی بابیان اینکه تمام زندگی‌اش در زیر آوار مانده است بیان می‌کند: تمامی ملزومات زندگی را از دست دادیم و حتی تعداد دام‌های زنده مانده سرپناهی برای نگهداری ندارند.

وی با مقایسه کمک‌های دولت در زلزله کرمانشاه و آذربایجان اظهار می‌کند: دولت حتی یک کانکس به این منطقه ارسال نکرده است.

وی با اشاره به اینکه روشن گذاشتن چراغ‌نفتی در داخل چادر به قیمت گازگرفتگی و مرگ خانواده ممکن است تمام شود ابراز می‌کند: نیازهای تمامی خانواده‌های زلزله‌زده یک سرپناه مطمئن‌تر است.

وی ابراز می‌کند: اگر بارندگی و یا بارش برف شروع شود در این چادرها نمی‌توان ادامه حیات داد.

وی با گلایه از روند کند آواربرداری و احداث سرپناه موقت می‌گوید: زمانی که معاون رئیس‌جمهور به منطقه آمد مسئولان با آب‌پاشی توسط خودروی آتش‌نشانی سعی می‌کردند تا ذره‌ای خاک به آسمان بلند نشود تا موجب ناراحتی مسئولان در این بازدید نشود و کاش این‌همه حساسیت برای ما هم وجود داشت که از سرما نمی‌توانیم شب را به صبح برسانیم.

اسکان زلزله‌زدگان

نحوه اسکان موقت زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی متأسفانه همچنان محل مناقشه است و درحالی‌که بنیاد مسکن و ستاد مدیریت بحران کشور، تهیه کانکس را برای این منظور بی‌فایده می‌دانند، مردم و مسئولان محلی بر لزوم تهیه آن به‌عنوان تنها جایگزین محافظت از زلزله‌زدگان در مقابل سوز سرما تأکیددارند.

تناقض در وعده‌ها و سخنان مسئولانی که برای بازدید به مناطق زلزله‌زده می‌آیند نیز خود به‌جای ایجاد روزنه امید به اضطراب زلزله‌زدگان دامن زده است.

نحوه اسکان موقت زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی متأسفانه همچنان محل مناقشه استرقیه ترابی یکی از همین زلزله‌زدگان به خبرنگار به قدس آنلاین می‌گوید: مسئولان هفته گذشته به ما گفتند که کانکس برای اسکان شما اعطا می‌کنیم اما دو روز بعد از زلزله حرفشان را پس گرفتند.

وی ابراز می‌کند: حالا زمزمه‌هایی مبنی بر این است که اجاره بهاء را می‌خواهند پرداخت کنند اما در این روستا خانه اضافی یا آپارتمانی ندارد که ما آن را اجاره کنیم و از طرفی نمی‌توانیم که وسایل و دام‌هایمان را رها کرده و به شهر مهاجرت کنیم.

وی ابراز می‌کند حالا دوباره به ما می‌گویند که قرار است کانکس تهیه شود برخی از این افرادی هم که برای کمک : به ما می‌گویند برای شما خانه‌های کوچک موقتی ساخته می‌شود!

وی عنوان می‌کند در میان این‌همه وعده و حرف‌های ضدونقیض ما هم بلاتکلیف ماندیم!

وعده مسئولان

سفر معاون اول رئیس‌جمهوری و قول‌های وی در میان زلزله‌زدگان هرچند روزنه‌ای از امید در دل آن‌ها پدیدار کرده است اما ترس از اینکه شاید این وعده‌ها به نوشدارو پس از مرگ سهراب تبدیل شود وجود دارد.

اسحاق جهانگیری با اشاره به این‌که آذربایجان شرقی استانی سردسیر، است، خطاب به زلزله‌زدگان در دیدار روز چهارشنبه ۲۲ آبان ماه از روستای «تیرشاب» گفت: اطمینان داشته باشید که دولت راهکارها و روش‌هایی را به کار خواهد گرفت تا هیچ دغدغه‌ای برای آغاز فصل سرما وجود نداشته باشد.

جهانگیری  ادامه داد: اگر هم افرادی بخواهند در منطقه مسکونی خود حضورداشته باشند، بنیاد مسکن واحدهایی را به‌صورت ضربتی ظرف دو سه روز مستقر خواهد کرد تا این افراد بتوانند در این واحدها اسکان پیدا کنند.

وی از اعطای وام معیشتی و تسهیلات ارزان‌قیمت با نرخ سود ۳- ۴ درصد به آسیب دیدگان زلزله خبر داد و گفت: برای دوره ساخت‌وساز و بازسازی نیز دولت رقمی را به‌عنوان بلاعوض ورقمی را نیز به‌عنوان تسهیلات به مردم آسیب‌دیده در مناطق زلزله‌زده پرداخت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.