داستان پدیده و حاشیه‌های آن را کمتر کسی است که نشنیده باشد. در این ۷-۶ سال کم یا زیاد همه اخبارش را شنیدیم یا درگیر جریان‌های پس از آن بودیم؛ خودمان یا بستگان و آشنایانمان. حرف پدیده که می‌شد شاخک‌های همه می‌جنبید که آخرین اخبار و تحولات را دریافت کنند.

تدبیر پدیده

هاشم رسائی‌فر/ 

 داستان پدیده و حاشیه‌های آن را کمتر کسی است که نشنیده باشد. در این ۷-۶ سال کم یا زیاد همه اخبارش را شنیدیم یا درگیر جریان‌های پس از آن بودیم؛ خودمان یا بستگان و آشنایانمان. حرف پدیده که می‌شد شاخک‌های همه می‌جنبید که آخرین اخبار و تحولات را دریافت کنند. چه اتفاقی قرار است بعد از این بر سر بزرگ‌ترین پدیده اقتصادی بخش خصوصی در خراسان یا حتی کشور بیاید؟ سرنوشت سرمایه‌ای که مردم، ریال به ریال جور کردند تا روزی به آن پشت گرم باشند چه می‌شد؟ و پرسش‌هایی از این دست که بعضاً ابهامات موجود در این داستان نگرانی‌ها را هر روز بیشتر می‌کرد.

جز همان اوایل که داستان پدیده بلند شد و قدری اوضاع بهم ریخت در بقیه راه با نظارتی که دستگاه قضا و همراهی استانداری خراسان رضوی در موضوع پدیده داشتند و با اقدامات خوبی که صورت پذیرفت تا حدود زیادی نگرانی‌های مردم از نظر حراست از سرمایه‌هایشان برطرف شد. طولی نکشید که ستاد تدبیر استان پای کار آمد و جلساتی درباره ساماندهی شرکت پدیده با حضور مقامات استانی و حتی کشوری یکی پس از دیگری شکل گرفت. حجم تخلفات آن قدر زیاد و درهم بود که ناگزیر باید با احتیاط و وسواس به داستان شرکت پدیده رسیدگی می‌شد. با وجود این مردم تشنه شنیدن خبری امیدوارکننده بودند. دادگستری روال قانونی کار رسیدگی به پرونده را دنبال می‌کرد و ستاد تدبیر هم در پی تدابیری بود که ابتدا حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران در آن حفظ شود. با وجود این و اینکه هر بار جسته و گریخته اقداماتی صورت می‌گرفت و گاهاً مدیران پدیده خبر از روزهای خوب پیش رو می‌دادند اما کمتر پیش می‌آمد از مرجعی رسمی آنچه را که انجام شده با در نظر گرفتن افق پیش رو برای مردم بیان شود.

اما این اتفاق دیروز افتاد و ستاد تدبیر با حضور استاندار خراسان رضوی، رئیس کل دادگستری استان و سرپرست شرکت پدیده دور یک میز نشستند و رودررو با خبرنگاران آنچه را که برای پدیده اتفاق افتاده و نیز قرار است بیفتد را بیان کردند. برآیند این نشست ترسیم روزهای پرامید برای شرکت و سهامدارانی بود که همه تأکیدشان حفظ حقوق آن‌ها بود از ابتدا تاکنون.

 *تلاش برای حفظ حقوق مردم و سهامداران

علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی به عنوان مسئول اول ستاد تدبیر استان در خصوص مسائل پیش آمده برای شرکت پدیده گفت: پدیده در خصوص مسائل گردشگری و ساختمانی فعالیت داشته و بر اساس اقداماتی که انجام داد و مشکلاتی که پدید آورد دستگاه قضا ورود کرد و با توجه به اقداماتی که در دوره سابق استانداری انجام شد، ستاد تدبیر برای رسیدگی به وضعیت این شرکت ایجاد می‌شود.

استاندار خراسان رضوی به همکاری همه دستگاه‌های مربوط در استان اشاره و تصریح کرد: ایجاد کنسرسیوم بانکی با منبعی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان، حل مشکلات مالیاتی، دریافت مجوزهای قانونی برای پروژه‌هایی که وجود داشت، مجوزهای پایان کار، مجوزهای مربوط به اماکن مسکونی، راه‌اندازی اتاق مبادله سهام او.تی.سی و حسابرسی از جمله اقدامات انجام ‌شده بود.

وی ادامه داد: در ستاد تدبیر جلسات منظم داشتیم و در نخستین جمع‌بندی از دستگاه قضا خواستیم وضعیت سهام و حکم دادگاه را رسیدگی کند.

رزم‌حسینی به جلساتی با وزیر اقتصاد در همین راستا در خراسان رضوی اشاره و خاطرنشان کرد: نگاه ستاد تدبیر این بود که حقوق مردم حفظ شود؛ به نظر من کسانی که در مشارکت، پیشرفت و آبادانی شرکت می‌کنند، ارزششان از افرادی که در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند بیشتر است.

*سهامداران پدیده عجله‌ای برای فروش نداشته باشند

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: ما اکنون اجرای حکم را پیگیری می‌کنیم، پیش از صدور رأی دادگاه با حضور اعضای ستاد تدبیر در استان و وزیران مربوط در مرکز کشور در راستای تأمین منافع طلبکاران و به خصوص سهامداران جلسات مختلف کارشناسی تشکیل شد. ما در قالب مصوبه ستاد تدبیر آنچه ممکن بود منافع سهامداران را بهتر تأمین کند به دادگاه پیشنهاد کردیم و آن مصوبات که در ستاد تدبیر در راستای تأمین منافع مردم بود دادگاه آن‌ها را لحاظ کرد و در رأی خود گنجاند.

غلامعلی صادقی عنوان کرد: برای سرپرست جدید شرکت پدیده برای اجرای حکم در این مقطع دوره گذار تعیین شد تا بتوانند مجمع عمومی را برگزار کنند و شرکت در مسیر قانونی قرار بگیرد. با صدور رأی دادگاه برای مدیران شرکت پدیده تعیین جرم شد.

• تبدیل طلبکاران به سهامدار

وی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که ما داشتیم و تعیین تکلیف نشده بود این بود که طلبکارها براساس رأی دادگاه همه به سهامدار تبدیل شدند، به هر حال عدد و رقم این‌ها باید مشخص می‌شد خیلی از طلبکاران از تبدیل شدن به سهامدار امتناع می‌کردند لذا با پیگیری آقای کریمی در جلسات فشرده و کارشناسی و بیان این مسئله که این رأی دادگاه است و راه دیگری وجود ندارد سرانجام آن‌ها قانع شدند و توافقات انجام و عددها و رقم‌ها مشخص شد و این قدم مؤثری هم در جهت اجرای حکم و هم تأمین منافع سهامداران است.

• توصیه قاضی القضات

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: نخستین توصیه‌ رئیس قوه قضائیه به من در زمان شروع به کار خود این بود که برای اینکه پرونده پدیده منجر به رأی دادگاه شود هر پرونده دیگری وجود دارد از ردیف خارج و به این پرونده رسیدگی کنیم. حمایت جدی ایشان موجب شد که رأی دادگاه صادر شود و آنچه ما در قالب ستاد تدبیر مصوب کردیم خدمت رئیس قوه قضائیه ارائه کردیم و ایشان هم همان مصوبات را تأیید کردند و در نهایت در قالب رأی دادگاه آمد.

وی در خصوص جذب سرمایه‌گذار جدید برای شرکت پدیده، خاطرنشان کرد: براساس تکلیفی که ستاد تدبیر داشت ما در راستای حفظ منافع سهامداران با افراد متعددی ملاقات داشتیم و صحبت‌هایی انجام شد اما مورد جدی نداشتیم که به مرحله واگذاری برسد مطمئناً اکنون که شرایط تشکیل مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره فراهم می‌شود از این به بعد ستاد تدبیر بنا ندارد در شرکت تصمیماتی را بگیرد که برخلاف خواسته مالکان و سهامداران باشد؛ پس از این خود سهامداران هستند که آنچه را که صلاح می‌دانند انجام می‌دهند.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: گزارشی که آقای کریمی و همکارانشان دادند گزارش خوبی بود و قدم‌های خوبی برداشته شده و آینده روشنی برای شرکت ترسیم شده و توصیه ما این است که سهامداران تحمل کنند و برای عرضه و فروش سهامشان به هیچ عنوان عجله نکنند.

غلامعلی صادقی در واکنش به این موضوع درخصوص همکاری پهلوان و سایر محکومان پرونده این شرکت با مدیریت جدید نیز گفت: ما پیش از اینکه محکومان مورد تعقیب هم قرار بگیرند از آن‌ها خواستیم که در جهت تداوم فعالیت شرکت و همچنین در این راستا که سرمایه مردم با مشکل مواجه نشود، همکاری کنند و گفتیم که ما این همکاری آنان را لحاظ می‌کنیم اما متأسفانه همکاری جدی نداشتند.

وی ادامه داد: حتی پیش از جلسه دادگاه من با آقای پهلوان در خصوص حرف و حدیث‌هایی که در مورد توان وی در ساماندهی شرکت گفته می‌شد، صحبت کردم و گفتم که من همین امروز حاضرم شما را آزاد کنم تا بروید و شرکت را ساماندهی کنید اما او گفت که نه پولی دارم و نه توانی دارم و من چنین ادعایی نیز نداشته‌ام.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.