اهواز- شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط‌زیست در سال ۱۳۸۱ به تصویب هیئت‌وزیران رسید. هدف آن هماهنگی در جلوگیری از آلودگی رودخانه کارون و بهبود کیفیت آب این رودخانه بوده، تا حدی که آب شرب مردم شهرهای آبادان و خرمشهر را باکیفیت مناسب تأمین کند.

شورای حفاظتی کارون ناتوان در برابر حفاظت از کارون

قدس آنلاین-گروه استان ها: همچنین این شورا در راستای ایجاد تعادل پایدار بین فعالیت‌های توسعه‌ای در بخش‌های کشاورزی، صنعت و اسکان جمعیت با حیات رودخانه کارون، شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون تشکیل‌شده است.

هرچند این رود تمدن ساز دارای شورایی به نام حفاظت کیفی را یدک می‌کشد و مدیران دخیلی در این جمع حفاظتی تلاش خود را برای حفظ و تندرستی آن  باید به کار بگیرند اما شنیده‌ها از وضعیت این رود بسیار نگران‌کننده است و اقدامات حفاظتی این شورا را زیر سؤال می‌برد.

در حال حاضر فاضلاب از ۲۳ نقطه به رودخانه کارون در اهواز تخلیه می‌شود  هرچند که قرار بود شرکت آبفا اهواز تا سال ۱۳۹۶ پنج نقطه بحرانی که حدود ۴۰ درصد از فاضلاب اهواز از طریق آن‌ها وارد رودخانه می‌شود را به‌عنوان اولویت اجرا کند  اما اقدامی انجام‌نشده تا آنجا که بناشده است تا این کم‌کاری به دستگاه قضایی باز شود.

زهر در کام کارون

دبیر شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون تخلیه فاضلاب شهری به رودخانه کارون به‌ویژه در مقطع اهواز را تائید می‌کند و می‌گوید: این رویه هم چنان ادامه دارد.

محمدجواد اشرفی عنوان می‌کند: هم‌اکنون حجم قابل‌توجهی از فاضلاب اهواز معادل ۴۰ درصد، از پنج خروجی اصلی به‌صورت مستقیم و بدون تصفیه وارد رودخانه کارون می‌شود که ازنظر زیست‌محیطی و اجتماعی مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

هم‌اکنون حجم قابل‌توجهی از فاضلاب اهواز معادل ۴۰ درصد، از پنج خروجی اصلی به‌صورت مستقیم و بدون تصفیه وارد رودخانه کارون می‌شود مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان وضعیت تصفیه فاضلاب ۱۳ بیمارستان را در این استان را نامناسب می‌داند و می‌گوید: از این تعداد ،فاضلاب عفونی ۶ بیمارستان به‌صورت تصفیه نشده و خام وارد رودخانه‌ها و منابع آبی استان می‌شود.

وی با انتقاد از سیستم ناکارآمد تصفیه فاضلاب‌های بیمارستانی در خوزستان بیان می‌کند: بیمارستان‌های حضرت زینب(س) ماهشهر و لالی به‌طورکلی فاقد تصفیه‌خانه فاضلاب هستند و تصفیه‌خانه فاضلاب بیمارستان‌های گلستان و منفرد نیاکی (۵۷۸ ارتش) و سینا در اهواز و بیمارستان امام رضا(ع) امیدیه بیش از یک سال است که غیرفعال شده و فاضلاب به‌صورت تصفیه نشده به رودخانه تخلیه می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که به دلیل تأمین نشدن اعتبار تصفیه‌خانه فاضلاب اهواز باعث شده که تصفیه‌خانه فاضلاب تکمیل نشود و حتی اقدامات کوتاه‌مدت برای چند نقطه بحرانی نیز به نتیجه نرسد می‌افزاید: شرکت آب و فاضلاب خوزستان متعهد شده بود که تا نیمه نخست سال ۹۸ ، پنج تصفیه‌خانه فاضلاب را در شهرهای این استان به بهره‌برداری برساند، اما این طرح‌ها هم‌اکنون ۸۰ درصد پیشرفت دارد و به اتمام نرسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با اشاره به حذف ردیف اعتباری مصوبه علاج بخشی و احیای کارون بیان می‌کند:  اگرچه در این زمینه با ریاست جمهوری نیز مکاتبه شده اما این اعتبار هنوز محقق نشده است.

تهدید سلامت

رئیس مرکز بهداشت خوزستان نیز تخلیه فاضلاب عفونی بیمارستان‌ها  و هم‌چنین فاضلاب‌های شهری و پساب‌های کشاورزی را به این رودخانه عامل تهدید سلامت و بهداشت شهروندان می‌داند.

مهدی حسینی زاده با اشاره به این نکته که بیش از ۷۰ درصد فاضلاب اهواز وارد رودخانه کارون می‌شود و رهبر معظم انقلاب به‌تازگی دستور ویژه برای مسئله فاضلاب اهواز صادر کرده‌اند ادامه می‌دهد:  بنابراین لازم است برنامه وسیع و استراتژی مشخصی برای جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه کارون تدوین شود.

اقدام عجیب

وضعیت دفع پساب در کارون به‌گونه‌ای است که ماه گذشته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت‌ کشور را به نشست تخصصی بررسی مشکلات آب و فاضلاب اهواز کشاند.

بابک دین‌پرست در این نشست گفت: در هیچ شهری این توجیه را از زبان مسئولان نشنیدم که برای جاری نشدن فاضلاب در خیابان، آن را در رودخانه بریزند اما این اتفاق در اهواز رخ می‌دهد.

وی با اشاره به لزوم اجرایی شدن طرح ساماندهی رودخانه کارون گفت: تمام دستگاه‌های متولی ازجمله شرکت آب و فاضلاب، سازمان آب و برق، محیط‌زیست و اداره کل گردشگری باید فکری به حال رودخانه کارون کنند.

دین‌پرست افزود: ۱۶ مردادماه امسال نامه‌ای مبنی بر وجود مشکل در فاضلاب اهواز به رهبری تقدیم شد و ایشان باوجود تمام دغدغه‌ها و مسئولیت‌ها، در تاریخ ۲۲ مرداد در فرمانی خطاب به رئیس‌جمهور بر لزوم حل مشکل فاضلاب اهواز تأکید کردند و ریاست‌جمهور نیز دستور لازم را به رئیس سازمان برنامه‌وبودجه ابلاغ کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.