فرزاد جهان بین گفت: ترویج گفت و گو بین آحاد جامعه اسلامی در راستای تقویت حوزه های مختلف زندگی مسلمانان اعم از سیاسی، اقتصای ؛نظامی؛ فرهنگی و اجتماعی از اهم واجبات امروز به شمار می رود؛ افزایش قدرت جهان اسلام باید از طریق گفت و گوی موثر بین نخبگان وموثرین شیعه و سنی دنبال شود تا عرصه بر تاثیر گذاران و دشمنانی که به دنبال ضربه زدن به جهان اسلام هستند تنگ شود.

گفت و گوی بین شیعه و سنی نیاز عبور از تنش های جهان اسلام است

فرزاد جهان بین استاد دانشگاه شاهد و پژوهشگر دینی در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص اهمیت وحدت اسلامی از منظر قرآن و معصومین گفت: وحدت جامعه اسلامی یکی از اصول اصلی قرآن است که خداوند متعال تاکید ویژه ای بر آن داشته و پیامبر و ائمه معصومین را نیز به حفظ وحدت و یکپارچگی جامعه اسلامی مامور ساخته است. سیره زندگی پیامبر اکرم و ائمه معصومین علیهم السلام نشان می دهد وحدت از اصول قطعی بوده که در تمام عمر اهتمام ویژه ای به آن داشته اند. در تاریخ آمده معاویه برای اختلاف افکنی بین امام علی علیه السلام و خلفای اول و دوم تلاش می کند تا آنجایی که در نامه ای از حضرت لعن و نفرین به خلفا را می طلبد و با این پاسخ امام علی علیه السلام رو به رو می شود که اساسا آنچه بین ما بوده مربوط به انصار و مهاجرین است و تو شایسته آن نیستی درباره انصار و مهاجرین سخن بگویی؛ یعنی امام علی علیه السلام با توجه به حفظ وحدت جامعه اسلامی بین معاویه وخلفا مرز تعیین می کند.

وی دراین باره افزود: حفظ وحدت آنقدر مهم است که  امام صادق علیه السلام بر خواندن نماز پشت سر اهل سنت تاکید کرده  فضائلی برای این موضوع متذکر شده اند؛ وحدت یا اتحاد جامعه اسلامی به معنای عدم اختلاف نیست اما اصول مشترک و تاکید اهل بیت علیهم السلام بر اصول مشترک می تواند مبنای از بین بردن تنش های بسیاری و انسجام جامعه اسلامی باشد.

استاد دانشگاه شاهد خاطر نشان کرد: تنها راه نجات جامعه اسلامی در همه دوران ها و حال حاضر بازگشت به قرآن؛ سنت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام است. به نظر می رسد برای اتجاد بین مسلمانان باید از برخی  مسائل تاریخی عبور کنیم و تمرکز خود را بر مفهوم زندگی بهتر مسلمانان قرار دهیم تا هر کس از مذاهب اسلامی هر آنچه دارد با سایر مسلمانان به اشتراک گذارد و با گفت و گو و استفاده از معارف قوی تر مسیر امت اسلامی به سوی خیر و راستی مشخص ومعلوم شود. قطعا ما به عنوان مسلمانان جهان باید با توسل به دو رکن ثقلین قرآن و عترت پیامر تلاش کنیم زندگی قرآنی و در شان مسلمان واقعی داشته باشیم تا با خلق زندگی بهتر معنای سبک زندگی اسلامی را در معرض دید عموم قرار دهیم.

فرزاد جهان بین گفت: وحدت به معنای یکی شدن شیعه و سنی نیست؛ اختلاف نظرهایی وجود دارد اما اصل باید بر تقویت اشتراکات دینی قرار داده شود. برخی مباحث تاریخی هویت شیعی یا اهل تسنن است اما نباید عامل فتنه و تنش در جهان اسلام شود. ترویج گفت و گو بین آحاد جامعه اسلامی در راستای تقویت حوزه های مختلف زندگی مسلمانان اعم از سیاسی، اقتصای ؛نظامی؛ فرهنگی و اجتماعی از اهم واجبات امروز به شمار می رود؛ افزایش قدرت جهان اسلام باید از طریق گفت و گوی موثر بین نخبگان وموثرین شیعه و سنی دنبال شود تا عرصه  بر تاثیر گذاران و دشمنانی که به دنبال ضربه زدن به جهان اسلام هستند تنگ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.