او هنگامی که فرمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام را امضا می‌کرد این تصور را داشت که ایران یا در یک واکنش متقابل از این توافق خارج خواهد شد یا واکنشی نشان خواهد داد که به فروپاشی برجام منجر شود و یا آنکه دولت روحانی به هر قیمت در این توافق باقی خواهد ماند بی‌آنکه عایدی از آن حاصل ایران شود.

پس زدن و پیش کشیدن‌های ترامپ

قدس آنلاین، آرش خلیل‌خانه: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تلاش کرده تا خود را نسبت به گام چهارم ایران بر خلاف کشورهای اروپایی خونسردنشان داده و وانمود کند که نگران نیست ، اما همزمان روش‌های شناخته شده خود را برای ارسال پالس‌هایی به منظور کاهش تنش و تغییر مسیر مناقشه با تهران نیز بکار گرفته است.

اگر چه واکنش رسمی وزارت خارجه آمریکا به این گام تند و تخاصمی بود و  مورگان اورتیگاس، سخنگوی این وزارتخانه اقدام ایران را نقض آشکار تعهدات توافق هسته‌ای این کشور دانسته و آن را "گامی بزرگ در مسیری غلط" ارزیابی کرد بی آنکه اشاره کند کشورش اساسا از این توافق خارج شده، اما ترامپ در نخستین واکنش به از سرگیری غنی سازی در سایت فردو و این سوال که واکنش او چه خواهد بود گفت ببینیم چه خواهد شد! وی پس از آن در حساب توئیتری خود نوشت: « ایران در حال غنی‌سازی بوده و هست که این گامی بسیار بد خواهد بود!».

به نظر می‌رسد او هنگامی که فرمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام را امضا می‌کرد این تصور را داشت که ایران یا در یک واکنش متقابل از این توافق خارج خواهد شد یا واکنشی نشان خواهد داد که به فروپاشی برجام منجر شود و یا آنکه دولت روحانی به هر قیمت در این توافق باقی خواهد ماند بی‌آنکه عایدی از آن حاصل ایران شود.

تکاپوی اروپایی‌ها

فدریکا موگرینی مسئول هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست اخیر وزرای خارجه این اتحادیه در بروکسل ضمن ابراز نگرانی از گام چهارم ایران و غنی‌سازی در فردو و با اشاره به اینکه اروپایی‌ها در صورت نقض برجام از سوی ایران (به تعبیر آنها)، مکانیزم رسیدگی به اختلافات را بررسی خواهند کرد و ممکن است به سمت خروج از این توافق بروند، باز هم تاکید کرد که با وجود کاهش تعهدات ایران و حتی حرکت به سمت خروج از برجام، آنهابرای حفظ این توافق تلاش خواهند کرد زیرا این موضوعی مرتبط با امنیتشان است.

دیپلماسی توئیتری سردرگم ترامپ

در قطعه‌ای دیگر از پازل واکنشها در غرب به گام چهام ایران دونالد ترامپ اواسط هفته در توئیتی شبانه نوشت: اگر ایران بتواند "رابرت لوینسون" مأمور پیشین "اف بی آی" را که ۱۲ سال پیش در این کشور مفقود شده است، بازگرداند، گامی بسیار مثبت خواهد بود.

او چند روز قبل هم گفته بود آماده مذاکره با ایران است و ایران اگر پای میز مذاکره بیاید خوب است.

به باور کارشناسان ترامپ با این توئیت تلویحاً به دنبال آن است تا به تهران اعلام کند هنوز هم موضوعات و گزینه‌هایی برای باز شدن باب مذاکره و تماس و نوعی معامله بین دو کشور وجود دارد.

این در حالیست که سفیر جدید آمریکا در امارات، کشوری که در هفته‌های اخیر از ائتلاف سعودی تا حدی فاصله گرفته و به دنبال کاهش تنش با ایران و احیای روابطش با تهران بوده، گفته است ترامپ هم خواهان و متعهد به کاهش تنش‌ها با ایران است.

«جان راکولتا» سفیر آمریکا مدعی شد من با سران بسیاری از کشورها در اینجا دیدار کرده‌ام. آن‌ها به وضوح گفته‌اند که در وهله نخست 100 درصد موافق فشار حداکثری بر ایران هستند، دوم این که آن‌ها نمی‌خواهند با خشونت مشکلات را حل کند و سوم این‌که یک راه حل سیاسی، از طریق مذاکرات تنها راه پیشرفت در این ماجراست.

او یک روز بعد هم در گفتگو با آسوشیتد پرس گفت:درحال همکاری‌های نزدیک با امارات هستیم تا ایران را متقاعد کنیم که تنها راه، راه حل سیاسی است.

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات هم روز یکشنبه از ایران خواست تا به میز مذاکره با قدرتهای جهانی (1+5) و کشورهای منطقه باز گرد.

او تاکید کرد که افزایش تنش‌ها در این مرحله به هیچکس کمکی نمی‌کند و ما به جد بر این باوریم که امکان موفقیت دیپلماسی مشترک وجود دارد.

ترامپ به دنبال مذاکره واقعی نیست

یک نماینده مجلس می‌گوید: آمریکا اصلاً به دنبال حل مسائل از طریق دیپلماتیک و کاهش تنش نیست زیرا تنش برای آمریکا سودمند است. سیامک مره‌صدق با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر متفق‌القول بودن مسؤولان در عدم مذاکره با آمریکا، می‌گوید: نمایش قهرمانانه‌ای که ملت ایران در برجام نشان داد اوج نرمش بود اما متأسفانه آنچه که واقعیت دارد این است که آمریکا اصلاً به دنبال حل مسائل از طریق دیپلماتیک و کاهش تنش نیست و آنچه ترامپ و دیگر دیپلمات‌های آمریکایی در منطقه نمایش می‌دهند صرفا عملیات روانی و تبلیغاتی برای توجیه خروجشان از توافق و بازگرداندن تحریم‌هاست.

یا وقت کشی است یا فضا سازی

فرهاد فلاحتی هم در گفتگو با خبرنگار ما در مورد پالسهای سردرگم و متناقض ترامپ با اشاره به اینکه بهترین شیوه‌ای که ما می‌توانیم در دیپلماسی دنبال کنیم عرفی است که بر موضوعات مترتب است، می‌گوید: ترامپ باید بفهمد که برگشتن به میز مذاکره تنها از یک مسیر ممکن است و آن هم بازگشت او به برجام و اقرار به اینکه خروجش اشتباه بوده است و آنچه را دولت قبلی آمریکا تعهد داده و مورد وثوق سازمان ملل و شورای امنیت است و سالها روی آن کار شده مجدد بپذیرد و قبول کند که توافقی بهتر از آن با این روش نصیبش نخواهد شد.

نماینده مردم قائنات تاکید می‌کند: این فرمایش رهبری راهگشا است و راهبرد ما را نشان می‌دهد که آمریکا اگر می‌خواست کار به اینجا نرسد نباید برجام را ترک می کرد و حالا اگر خواهان مذاکره باشد هم باید این واقعیت را بپذیرد که ما از گام چهارم به بعد با او مذاکره خواهیم کرد و دو ماه دیگر از گام پنجم به بعد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.