عضو حقوقدان شورای نگهبان در مشهد گفت: لایحه پالرمو طبق قانون در حال حاضر رد شده محسوب می‌شود و وجاهت قانونی ندارد.

لایحه پالرمو  وجاهت قانونی ندارد

به گزارش قدس آنلاین، محمد دهقان عضو حقوقدان شورای نگهبان  در مشهد گفت: لایحه پالرمو پس از تقدیم به مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در شورای نگهبان براساس نظر هیئت عالی تشخیص مصلحت نظام رد شد.

او ادامه داد: در حال حاضر یکسال از زمان این لایحه می‌گذرد و براساس تبصره سوم ماده ۲۵ آیین نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام هر مصوبه‌ ای که از مجلس به مجمع تشخیص ارجاع می‌شود، اگر ظرف یک سال تعیین تکلیف نشود، نظر شورای نگهبان حاکم است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: اگر این لایحه بخواهد دوباره به جریان بیفتد دولت باید دوباره لایحه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کند و سیر قبلی را تکرار نماید.

دهقان در خصوص نظارت استصوابی، گفت: این نوع نظارت کاملا قانونی است و قانون اساسی حق این گونه نظارت را به شورای نگهبان داده است.

او تصریح کرد: در دنیا به دوصورت می‌شود افراد را احراز صلاحیت نمود؛ یا باید پرونده فرد از ابتدا بین عموم مردم منتشر شود و مردم خودشان تشخیص بدهند چه کسی مناسب است و یا باید مرجعی متخصص و قابل اعتماد باشد و این وظیفه را انجام دهد، که در کشور ما به دلیل رعایت اخلاق و حفظ آبروی افراد از روش دوم برای احراز صلاحیت اشخاص استفاده می‌شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: یک نقص قانون هم در این نظارت داریم و آن اینکه اگر فردی تایید صلاحیت نشد و اعتراض کرد شورای نگهبان بتواند دلیل رد صلاحیت خود را به عموم جامعه گزارش دهد، که در حال حاضر اینگونه نیست.


منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.