رئیس اتحادیه فروشندگان روغن موتور، فیلتر جات ،تعویض روغن ، شستشو و توقفگاه خودرو گفت: منکر وجود روغن های تقلبی نیستیم ولی اینکه می گویند بازار مشهد پر شده از روغن تقلبی حرف درستی نیست.

۷۰ اتوسرویس درآستانه پلمپ، ۲۳۰ واحد دردست بررسی/ منکر وجود روغن موتور تقلبی درمشهدنیستیم/هیچ کارواشی درمشهد سیستم بازچرخانی آب ندارد

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: سالها قبل،  گرانی برخی اقلام مانند روغن موتور، فیلتر و...مختص زمانهای خاصی مانند تعطیلی مدارس وآغاز مسافرت های تابستانی بود، ولی چندین سال است که دیگر گرانی سرویس خودرو ربطی به فصل و مناسبت خاصی ندارد . اما چرا باید روغن موتوری که در داخل از کشور تولید می شودهر روز قیمتی داشته باشد ، علاوه بر این چرا باید این حجم از روغنهای تلقبی در بازار توزیع شود؟ به این انگیزه با حامد یزدی زاده رئیس اتحادیه فروشندگان روغن موتور، فیلتر جات ،تعویض روغن ، شستشو و توقفگاه خودروگفتگویی ترتیب داده ایم که می خوانید:

قدس آنلاین: یکی از مسائل اصلی این صنف این است که هر کس می تواند  یک مغازه اتوسرویس دایر کند بدون اینکه هیچ مشخصه ای مثل شماره عضویت داشته باشد؟

یزدی زاده:همه واحد های صنفی موظف هستند که برای ادامه کارشان مجوز و شماره عضویت داشته باشند آن واحدهایی که شماره عضویت ندارند فاقد پروانه هستند و تیم بازرسی ماهم بشدت دنبال پیگیری این قضیه است و با این واحدها هم برخورد می کند. من در طول این چندماهه که ریاست اتحادیه را بر عهده گرفته ام حدود ۲۵۷ اخطار ماده ۲۷ را به واحدهای صنفی بدون مجوز داده ام که از این تعداد ۶ نفر موفق به کسب پروانه کسب و حدود ۷۰ واحد صنفی هم در حال پلمپ شدن هستند که در حال حاضر مراحل اداری کار در حال انجام است.  ناگفته نماند هر کسی هم با داشتن یک چاله سرویس نمی تواند موفق به کسب پروانه شود، باید در یکسری کلاس های آموزش شرکت کند و بعد از آزمونی که توسط کمیته فنی صنف انجام می شود و درصورت دریافت نمره قبولی می توانند پروانه کسب دریافت کنند.

قدس آنلاین: چه تعداد از این واحدهای در حال فعالیت در سطح مشهد پروانه کسب ندارند؟

یزدی زاده: متاسفانه تعداد این واحدهای صنفی زیاد است شاید حدود ۳۰۰ واحد یا حتی بیشتر. ما در حال حاضر در مرحله شناسایی این اماکن هستیم که با تقسیم بندی مشهد به ده منطقه شهری ،تیم بازرسی در حال حاضر در این زمینه فعال هستند و همه روزه واحدهای صنفی را مورد بررسی و نظارت قرار میدهند و گزارش هایش روزانه به اتحادیه می رسد.

قدس آنلاین:تا چه اندازه به این شکایاتی که به اتحادیه می رسد عکس العمل نشان می دهید؟

یزدی زاده:شکایات به دو شکل به دست ما می رسد یکی از طریق بازرسی اتاق اصناف دیگری هم شکایاتی است که به صورت حضوری در جریان آن قرار می گیریم. که همین ها هم به دو صورت است یکی شکایات گرانی هاست و دیگری احیانا خساراتی است که به خودور وارد شده است.

طبق قانون از زمانی که شکایت به دست ما رسید سه روز مهلت داریم که به کمیسیون شکایات ارجاع بدهیم که این کمیسیون هم هفته ای یک باربرگزار می شود و یک هفته فرصت دارد تا به اتحادیه پاسخ بدهد. و اتحادیه هم موظف است ظرف سه روز یا پرونده را مختومه اعلام کند یا گزارش را به سازمان تعزیرات و اتاق اصناف بدهد. البته ما معمولا هر هفته بین ده تا پانزده شکایت به دستمان می رسد که به آن رسیدگی می کنیم.

قدس آنلاین: طی ماه های اخیر خبرهای زیادی از عرضه روغن های تقلبی در بازار منتشر شد، چه ضمانتی وجود دارد که این روغن ها به فروش نرسد؟

یزدی زاده: منکر وجود روغن های تقلبی نیستیم ولی اینکه می گویند بازار مشهد پر شده از روغن تقلبی اصلا حرف درستی نیست. از قدیم هم همین صحبت بوده است. نظارت دقیقی بر روی روغن ها وجود دارد اگر به کیفیت روغنی مشکوک باشیم حتما به ازمایشگاه ارسال می کنیم. ولی به هر شکل تا کنون به چیزی که خیلی نگران کننده باشد برخورد نکرده ایم.

ولی بد نیست بدانید که کارخانه های داخل کشور در سال حدود ۴ و نیم میلیون تن تولید روغن موتور دارند که همه این کارخانجات هم استاندارد و شرکت های مرغوبی هستند. و البته چند شرکت خصوصی هستند که تحت لیسانس هستند و سازمان های نظارتی مانند استاندارد بر کارکرد این شرکت ها نظارت دارند.

قدس آنلاین: چه مقدار از روغن های موجود در بازار ایرانی و چه مقدار خارجی هستند و کدام یکی بیشتر مورد توجه مصرف کنندگان قرار دارند؟

یزدی زاده: تقریبا ۹۹/۵درصد از روزغن هایی موجود در بازار ایرانی هستند یا تحت لیسانس شرکت های خارجی در حال تولید هستند و مقدار خیلی کمی از خارج وارد می شود.

قدس آنلاین: آیا روغن های ساخت ایران از کیفیت مناسبی برخوردار است و آیا توزیع روغن ها از سوی اتحادیه صورت می گیرد یا آزاد است؟

یزدی زاده: بله. ایران یکی از تولید کنندگان اصلی روغن های صنعتی و پایه در منطقه خاور میانه و غرب آسیا است و برند های ما در بازار های منطقه خیلی شناخته شده است.

و در خصوص بخش دوم سئوالتان باید بگویم که خیر اتحادیه دخالتی در این مقوله ندارد ولی یک شرکت تعاونی در مشهد وجود دارد که قیمت روغن موتور را کنترل میکند.

قدس آنلاین: نرخ نامه های فعلی که درحال اجرا است مربوط به چه سالی است و آیا این قیمت ها رعایت می شود؟

یزدی زاده :نرخ نامه ها تا شهریور سال ۹۸ هیچ تغییری پیدا نکرده بود و همکاران ما با همان نرخ نامه سال ۹۶ ارائه خدمات داشتند با وجود اینکه نرخ نامه جدید یکسری نقص هایی دارد ولی به نظر قیمت ها نسبت به گذشته معقول تر است.

بد نیست بدانید که از سال ۹۳ تا سال ۹۸ روغن موتور جزو آن مقولاتی بود که قیمتش بین ۹ تا ۱۰ درصد گران شده بود ولی از اردیبهشت ۹۸ با توجه به اینکه نرخ لوکات که یکی از مواد اصلی روغن موتور است افزایش صد دردصدی پیدا کرد روغن موتور های بنزینی نزدیک ۷۰ درصد و روغن موتورهای دیزلی نزدیک به ۶۰ درصد افزایش پیدا کردند.

قدس آنلاین: وقتی می گویید اکثر روغن های داخلی ایرانی هستند و کارخانجات تولید روغن موتور داخلی این افزایش قیمتی به چه دلیل است؟

یزدی زاده:دلیلش این است که مواد افزودنی که به روغن موتور اضافه می کنند وارداتی است.

قدس آنلاین: آیا کارواش ها که زیر مجموعه شما هستند به سیستم تسویه چرخشی آب مجهزند؟ نرخ نامه کارواش ها مربوط به چه زمانی است و آیا قیمت های مصوب رعایت می شود؟

یزدی زاده: کارواش های حوزچه های آرامش و چاه دارند که از سه چهار مرحله این پس آب را میگیرند و این آلاینده ها را جمع آوری می کنند ولی اینکه می گویید چرخش آب داشته باشند به علت هزینه های زیادی که بر این افراد مترتب می شده تا کنون امکان پذیر نبوده است.

در خصوص نرخ نامه هم باید بگویم که نرخ نامه های کارواش ها مربوط به سال ۹۶ است هر چند کارواش ها جز اولویت نرخ گذاری هستند ولی اتحادیه نمی تواند به این اینها نرخ بدهد ،اینها خودشان باید انالیز قیمتی را ارائه کنند و بعد به اعلان عمومی برساند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.