خواننده انقلابی با اشاره به علاقه خود به سرودهای انقلابی و حماسی و حضور مؤثرش از روزهای جنگ تا پیروزی مقابل دشمن گفت: من از همان ابتدا تا امروز این راه را ادامه داده و همواره نیز مورد احترام مردم و به ویژه خانواده شهدا بوده‌ام و تا نفس دارم برای شهدا، انقلاب و ایران می خوانم.

تا نفس دارم برای شهدا، انقلاب و ایران می‌خوانم

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، در مراسم سالگرد پاسداشت شهدای هنرمند که فردا برگزار می‌شود از ۴ هنرمند نخبه که حضور شهدا و مضامین ارزشی در آثار متعهدانه آنها و سال‌های فعالیتشان ظهور و بروز چشمگیری داشته است، تقدیر و تجلیل به عمل می‌آید.

بر همین اساس در بخش موسیقی و سرود محمد گلریز به پاس سرودها و نغمات ماندگار و خاطره‌انگیز در سال‌های دفاع مقدس تقدیر خواهد شد. هنرمندی که از روزهای آغازین جنگ تحمیلی در کنار رزمندگان بود و با اینکه قصدش حضور در میدان‌های نبرد بود اما به تشخیص فرمانده عملیات کنار رزمندگان ماند و با سرودهای حماسی و انقلابی آنها را آماده حضور در خط مقدم می‌کرد و پس از پیروزی در هشت سال دفاع مقدس یکی از ماندگارترین سرودهای انقلابی یعنی «بانگ آزادی» را رقم زد، سرودهایی که هنوز پس از گذر چهار دهه در اذهان مردم باقی است و بقول خودش این صداست که می‌ماند. به بهانه برپایی این مراسم و تجلیل او به عنوان یکی از چهار هنرمند نخبه درباره خاطراتش از روزهای جنگ و حضور در کنار رزمندگان و شهدا به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

فرمانده گردان گفت برای رزمندگان سرودهای حماسی بخوانید

گلریز در ابتدای سخنانش به سال های جنگ و حضور هنرمندان به عنوان مستندساز، شاعر و عکاس در مناطق جنگی اشاره کرد و گفت: خیلی از این هنرمندان جزو رزمندگان بودند و زمانی که جنگ آغاز شد آحاد ملت وظیفه اجتماعی و شرعی خود دانستند که به عنوان یک ایرانی از کشور دفاع کنند و هنرمندان نیز بالطبع در عرصه کار هنری خودشان این فعالیت را انجام می دادند. خاطرم هست آن زمان حضرت امام(ره) فرمودند هر کسی در حیطه ای که می تواند در دفاع مقدس مؤثر باشد ورود کند. من هم زمانی که برای نخستین بار در جبهه‌ها حاضر شدم به اهواز رفتم و هدفم این بود مانند دیگر رزمندگان کارهای رزمی و جهادی انجام بدهم اما تا مرا دیدند گفتند شما آمده‌اید که برای رزمندگان برنامه اجرا کنید و بخوانید؟ و من گفتم اینطور نیست و برای رزم آمده‌ام. غروب همان روز در اهواز تقسیم و به همراه عده‌ای از رزمندگان به بستان منتقل شدیم. به دلیل بمباران های زیادی که در آن منطقه می شد مکان هایی به نام سوله زیر زمین درست کرده بودند و رزمندگان آنجا مستقر می شدند تا از حمله و تیررس دشمن مصون باشند. غروب به بستان رسیدیم و برای ادای نماز به سوله رفتیم، فرمانده گردان مرا دید و از من استقبال گرمی کرد و گفت شما برای خواندن آمده‌ای و من گفتم نه. وی در جواب گفت به نظرم شما باید در این عرصه فعالیت کنید چون در این کار مؤثرتر هستید و می‌توانید به رزمندگان دیگر روحیه بدهید و من هم قبول کردم و همان شب برنامه مفصلی برای رزمندگان اجرا کردم.

این هنرمند انقلابی یادآور شد: پس از آن شب دیگر کارم در جبهه این بود و مانند آقای آهنگران که هرجا قرار بود حمله‌ای صورت بگیرد ایشان اعزام می‌شد من هم برنامه‌ها را به این صورت اجرا می کردم. آنجا دفتری سنگرمانند و یک موتور با راننده در اختیار من قرار دادند و در آن ایام کار ما این بود که طی اطلاعاتی که مبنی بر عملیات رزمندگان به ما می دادند به آنها می پیوستیم. به منطقه می رفتیم و سرودهای رزمی و حماسی می‌خواندیم و رزمندگان را تشویق می کردیم و به آنها روحیه می دادیم. به نظرم هنرمندان کار خودشان را بلد بودند و می توانستند با سرودهای انقلابی و حماسی رزمندگان را تشویق و ترغیب کنند و به آنها روحیه دهند و به نوعی می‌توان گفت حضور من به عنوان یک هنرمند در عرصه های جنگ هم اینگونه موثر بود. بعد از آن هم یک ماهی به تنهایی این کار را انجام می دادم تا اینکه به تهران بازگشتم و پس از آن از طریق ارشاد با گروه به مناطق جنگی اعزام می‌شدیم.

گلریز افزود: بسیاری از شهدای ما از شاعران بودند که در جبهه ها شهید شدند و طبق آمار ۳۷۴ شهید هنرمند در عرصه های مختلف همچون آهنگسازی، خوانندگی، مستندسازی و دیگر شاخه‌های هنری داریم اما متأسفانه این شهدا و خانواده های آنها بسیار کم مورد تجلیل قرار گرفتند و این مایه تأسف است البته آنها به این تقدیر و تجلیل نیازی ندارند اما بد نیست برای یادآوری خودمان هم که شده به آنها بیشتر توجه کنیم.

بیش از چهل سرود حماسی در جبهه‌ها خوانده‌ام

وی با اشاره به سرودها و اشعاری که در جبهه‌ها می‌خواند گفت: در جبهه های نبرد بیشتر سرودهای حماسی خوانده می شد. من حدود ۴۳ سرود حماسی برای دفاع مقدس خوانده ام و ۱۵۰۰ _۲۰۰۰ سرود دیگر هم در قالب برنامه های تلویزیونی، اشعار مذهبی، عرفانی و ... خوانده ام و آرشیو گسترده‌ای از آنها دارم. تمام سعی من این بود در جبهه ها اشعار حماسی بخوانم تا به رزمندگان انگیزه های مثبتی بدهد و روحیه آنها را تقویت کند و گاهی هم اشعاری برای شهدا سروده می شد که آنها را نیز می‌خواندم.

ضبط موسیقی در سال‌های اول انقلاب با سختی‌هایی همراه بود

وی با اشاره به سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی و شرایط سخت ضبط سرودها در استودیوهای موسیقی گفت: آن روزها شرایط بسیار سخت بود اما همه با یکدیگر کار می کردند و همدل بودند. یکی از دلایلی که منجر به ماندگاری سرودهای انقلابی شد اتحادی بود که بین مردم وجود داشت. همه گروه از جمله شاعر، نوازنده، خواننده و آهنگساز با یکدیگر همدل بودیم و اختلافی بین ما نبود و بدون هیچ چشمداشت مادی هدفمان ساختن سرود برای شهدا، خانواده شهدا و جانبازان بود. آن زمان اصلا سبقت و رقابتی بین اعضای گروه وجود نداشت و اهداف مادی مطرح نبود و معنویت و کار خالصانه برای مردم و شهدا هدف اصلی ما بود.

وی با اشاره به اینکه این فعالیت ها تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه پیدا کرد و ماحصل آن سرود «بانگ آزادی» گفت: یکی از مشوق‌های اصلی ما که باعث می شد با امید به حرکتمان ادامه دهیم تشویق های حضرت امام(ره) بود. زمانی که سرود شهید مطهری را خواندم همراه مرحوم سبزواری، مرحوم راغب و چند تن از دست اندرکاران ساخت این سرود خدمت امام(ره) رفتیم و ایشان ما را مورد لطف و تشویق قرار دادند و نتیجه این صحبت این بود که ایشان ما را دعا کردند و فرمودند خداوند شما را در پناه اسلام حفظ کند. حضور خدمت امام(ر) و تأیید ما به عنوان هنرمند توسط ایشان در عرصه موسیقی و انقلاب بسیار مهم بود. همانطور که می دانید در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس  چقدر موسیقی و سرودهای انقلابی و حماسی و برای شهدا ساخته شد که همه آنها نتیجه تأکید و تأیید حضرت امام(ره) بود.

خاطره ای از علاقه رهبری به «بانگ آزادی»

گلریز تاکید کرد: حتی شاید جالب باشد به شما بگویم سرود «بانگ آزادی» که اتفاقاً یکی از معروف ترین آثار انقلابی است مورد توجه رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفته و ایشان هم علاقه‌مند به این سرود بودند. رهبری در جلسات متعددی راجع به آن صبحت کردند و حتی در یک جلسه‌ای چند بیت آن را خواندند و در جمع شعرا فرمودند که باید اینگونه شعر بگویید که ورد زبان مردم شود و یادی هم از مرحوم سبزواری کردند.

وی با اشاره به انگیزه های خود پس از سالها از گذشت پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ادامه فعالیت‌هایش عنوان کرد: من با خانواده شهدا ارتباط دارم و از نزدیک زندگی ساده و بی آلایش آنها را دیده‌ام و به این نتیجه رسیدم که زندگی همین است. اما زمانی که انسان از این نوع نگاه دور باشد و خودش را از این مسائل جدا کند ممکن است سست شود. خوشبختانه من از همان ابتدا تا امروز این راه را ادامه داده‌ام و همواره نیز مورد احترام مردم و به ویژه خانواده شهدا قرار گرفته ام. همیشه هم گفته ام تا نفس دارم برای شهدا، انقلاب و ایران می خوانم.

گلریز با تاکید بر ضرورت حرکت های فرهنگی در راستای ماندگاری یاد شهدای هنرمند تصریح کرد: مقام معظم رهبری همیشه در صحبت‌هایشان می فرمایند ما تا ابد مدیون شهدا هستیم. این جمله بسیار محکم و مهمی است و واقعا اگر خون شهدا نبود شاید امروز ایرانی هم وجود نداشت. شهدای مدافع حرم فرسنگ ها دورتر از مرزهای ایران از جانشان مایه می گذارند و با دشمن می جنگند و حتی به دشمن اجازه نمی دهند به چند کیلومتری خاک ایران نزدیک شوند. فکر این افراد خدایی است و برای مردم و کشورشان می جنگند. اینها هم خانواده و زندگی دارند اما به درک معنوی رسیدند که دنیا در نظرشان کوچک است و باور دارند دنیای دیگری وجود دارد و خوشبختی ابدی آنجاست. اگر ما هم به چنین تفکری دست پیدا کنیم مطمئن باشید این دنیا را بی ارزش می دانیم و به کسی اجحاف نمی کنیم و تنها هدفمان آخرت خواهد بود. امروز مسئولان فرهنگی وظیفه دارند با برنامه های مختلف این مهم را یادآوری کنند و یکی از بهترین راه های آن سرود است که متاسفانه طی این سال ها در این بخش بسیار کم کار شده ایم. نمونه آن ساختن سرود برای شهید حججی است. من به شخصه تلاش و پیگیری های بسیاری کردم و در محافل و مجالس مختلف اهمیت آن را مطرح کردم که یک سرود ماندگار برای این شهید بسازیم که تاثیرات زیادی داشته و در دنیا همه او را می شناسند اما متاسفانه به نتیجه ای نرسید.

مسئولان فرهنگی از دهه هفتاد به بعد خیلی بی تفاوت شدند

وی تأکید کرد: ما شهدای بنامی همچون شهید آوینی و ... داریم که برای آنها هنوز سرودی ساخته نشده است. واقعیت این است که تنها صداست که باقی می ماند، وقتی سریالی مانند «امام علی(ع)»، «مختارنامه» و ... پخش می شود هنوز پس از گذرسال ها مردم این سریال ها را در ذهن دارند و به نظرم موسیقی از اثرگذارترین هنرهاست که در اذهان باقی می ماند و باید برای شهدا بیشتر کار کرد. اما مسئولان فرهنگی از دهه هفتاد به بعد خیلی بی تفاوت شدند. این خطر بسیار بزرگی است و به جای این که به چنین سرودهای ارزشمندی بپردازند تمام توجه شان به سرودهای بی‌محتواست که حتی حضرت آقا هم در یکی از جلسات به این موضوع اشاره کردند و فرمودند من از صدا و سیما به دلیل شعرهایی که پخش می شود و محتوا ندارد گله دارم. ایشان حتی نامه‌ای هم به صدا و سیما نگاشتند و بر ساخت سرودهای انقلابی و گسترش فرهنگ دفاع مقدس تاکید کردند که متاسفانه موردتوجه مسئولان قرار نگرفت.

این خوانند انقلابی در بخش دیگری از سخنانش گفت: پرداختن به این مسائل در شرایط کنونی از ضروریات است، به خصوص که در این سال ها اطراف ما آشوب و جنگ در جریان است و هر روز باید بیشتر فعالیت کنیم و حس مقاومت را در جوانان افزایش دهیم. امروز دشمن با تمام قوا پول خرج می کند که فرهنگ مبتذل را به ذهن جوانان ما وارد کند که اتفاقا موفق هم شده است. ببینید که امروز جوانان در اتومبیل‌هایشان چه موسیقی گوش می‌کنند یا برخی از این کنسرت هایی که در سطح شهر برگزار می شود بدتر از لس آنجلس است. جای تاسف است با این همه جانباز، شهید و مردم فداکاری که با چنگ و دندان این انقلاب را نگه داشتند امروز به اینجا رسیده‌ایم.

رهبری یک تنه از اشعار انقلابی و فرهنگ دفاع مقدس حمایت می کنند

وی در پایان خاطرنشان کرد: من برخی مسئولان فرهنگی را مسبب و مقصر این اتفاقات می‌دانم. برخی دلالان موسیقی در این میان هستند که سودهای کلانی از کنار این مسائل می‌برند. اخیراً یکی از همین موسیقی های پاپ را گوش دادم و بسیار متاثر شدم در حالی که موسیقی ما هفت هزار سال قدمت دارد اما امروز به کجا رسیدیم! متاسفانه در این میان پول های کلانی جابه جا می شود که موسیقی ما را از بین می‌برد و متاسفانه صدا و سیما و ارشاد از این شکل موسیقی هم حمایت می‌کند و این جای تأسف دارد. رهبری یک تنه این مسائل را در همه جلسات و برنامه ها پیگیری و در تمام صحبت هایشان از انقلاب، اشعار انقلابی و فرهنگ دفاع مقدس حمایت می‌کنند اما گوش شنوایی میان مسئولان فرهنگی وجود ندارد و به من به عنوان عضو کوچکی از جامعه موسیقی به این وضعیت شدیداً اعتراض دارم و ناراحتم و امیدوارم روزی این مسئله حل شود.

مراسم پاسداشت شهدای هنرمند با عنوان «شاهدان شیدایی» عصر روز دوشنبه بیست و هفتم آبان ماه ۹۸ از ساعت ۱۷:۳۰ در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.