سخنگوی معاونت عمران و حمل و نقل شهرداری مشهد گفت: عملیات اجرایی خط ۳ بی‌آرتی در محدوده ابوطالب تا میدان فردوسی ۳ هفته دیگر به پایان خواهد رسید.

پایان عملیات اجرایی خط ۳ بی‌آرتی تا ۳ هفته دیگر

خط ۳ بی‌آرتی مشهد بی‌شک یکی از پرحاشیه‌ترین پروژه‌های شهری مشهد در دو سال گذشته بوده است ؛ چراکه از همان ابتدای تصویب این موضوع شاهد نقدهای فراوانی بر آن بودیم.

با نگاهی به آرشیو اخبار مرتبط با آن می‌بینیم بیشترین واکنش‌های منفی به این پروژه از سوی کسبه خیابان شیرازی بوده که معتقد بودند با نرده‌گذاری و پایان دادن به عبور و مرور عرضی شهروندان در این مسیر از یک سو و ایجاد ممنوعیت‌هایی در حوزه تخلیه بار برای آن‌ها عملاً اجرای این پروژه موجب محدودیت کسب و کار آنان خواهد شد.

با این وصف حتی پس از نصب پایه‌های نرده در این مسیر شاهد توقف عملیات اجرایی آن به دنبال اعتراض‌های زیاد بودیم و هر چند در مقاطعی مدیران شهرداری خبر از ادامه عملیات اجرایی می‌دادند ولی در عمل اتفاقی رخ نداد.

اما سرانجام با همفکری کارشناسان ترافیکی و مدیران شهری مقرر شد ایجاد خط تندرو یا بی‌آرتی به شیوه دیگری انجام شود و به نوعی خطوط ویژه‌ای برای تردد ناوگان عمومی ایجاد شود که دیگر نیازی به نصب نرده نباشد در نهایت مدتی قبل عملیات اجرای این پروژه از سر گرفته شد و چند روزی است که مرحله دیگری از این پروژه در دست اجراست.

• تقاطع ابوطالب تا میدان فردوسی

اگر از هفته گذشته گذرتان به محدوده تقاطع ابوطالب و کلاهدوز افتاده باشد بی‌شک وجود ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی و تخریب بولوار قرنی توجه‌تان را جلب کرده و با توجه به شرایط محیطی این تصور در شهروندان ایجاد شده که گویا قرار است درختان وسط هم قطع شوند.

از این رو به منظور اطلاع از آخرین تصمیمات در این حوزه با سخنگوی معاونت عمران و حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت‌وگو کردیم که وی در ابتدا با رد کامل این نظریه گفت: هیچ فضای سبزی در این پروژه تخریب یا درختی قطع نمی‌شود.

مجید بخت‌آزما افزود: در این مرحله از پروژه خط۳ بی‌آرتی سامانه اتوبوس‌های تندرو قرار است محدوده تقاطع ابوطالب تا میدان فردوسی در مدت یک ماه آماده‌سازی شود که با توجه به گذشت یک هفته از آغاز عملیات اجرایی تا کمتر از سه هفته دیگر مسیر ویژه اتوبوس‌ها در این محور آماده بهره‌برداری خواهد شد.

وی در خصوص گلایه کسبه محدوده خط۳ بی‌آرتی (میدان توحید تا چهارراه ابوطالب) هم بیان کرد: یکی از خواسته‌های اصلی کسبه ایجاد بارانداز یا ایستگاه تخلیه بار بود که با همکاری آن‌ها و جانمایی صورت گرفته ۲۷ محل تخلیه بار در این مسیر ایجاد شده و انتقاد دیگر آن‌ها مربوط به نرده‌گذاری بود که در روش جدید دیگر نرده‌ای نصب نخواهد شد.

وی ادامه داد: با وجود نقدها و پیش داوری‌های غیرفنی خوشبختانه در مدت اجرای این طرح در محدوده میدان توحید تا تقاطع ابوطالب شاهد روانی ترافیک و سرعت تردد سامانه‌های حمل و نقل عمومی بودیم.

بخت‌آزما گفت: در این روش اجرایی تنها در محل تقاطع‌ها مسیر تردد اتوبوس‌ها از خودروهای دیگر جدا می‌شود و به اصطلاح مسیر فرار از ترافیک برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود و در طول مسیر دیگر از موانع ثابت از قبیل نرده یا جدول‌گذاری خبری نیست که با توجه به همکاری شهروندان و رفتارهای منطقی رانندگان شاهد فرهنگ‌سازی مناسب این موضوع در مشهد هستیم.

لازم به ذکر است، بر اساس اظهارنظر برخی کارشناسان حوزه ترافیک در حال حاضر سرعت حرکت اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی در مسیرهای پرترافیک مشهد کمتر از ۱۰کیلومتر در ساعت است که با ایجاد خطوط ویژه به بیش از ۲۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید.

منبع: روزنامه قدس 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.