رییس مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این کتابخانه بزرگترین کتابخانه دانشگاهی شرق کشور محسوب می‌شود.

مشهد دارای بزرگترین کتابخانه دانشگاهی شرق کشور است

به گزارش قدس آنلاین ، زهره عباسی روز یکشنبه  با بیان اینکه کتابخانه‌ها مانند یک موجود زنده و پویاست افزود: برهمین اساس کتابخانه‌ها باید بتوانند خود را با شرایط جدید و فناوری‌های نوین و روزآمد، همگام سازند و به این دلیل کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی مشهد علاوه برفعالیت‌های معمول همگام با سایر پیشرفت‌های فناوری، به ارائه خدمات می‌پردازند.

وی اظهار داشت: کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد، به همراه سه کتابخانه دانشکده‌ای دیگر به دانشجویان، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و محققان خدمات ارائه می‌کند.
وی گفت: در کتابخانه‌های این دانشگاه، بیش از ۵۰۰ هزار نسخه کتاب در دسترس است که علاوه بر آن دسترسی به بیش از سه میلیون جلد کتاب و مقاله نیز به صورت الکترونیکی برای مراجعان فراهم شده است.  
عباسی تعداد پایان نامه‌های قابل استفاده در دانشگاه فردوسی مشهد را بیش از ۲۵ هزار عنوان اعلام کرد و افزود: علاوه بر آن بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نشریه فارسی و لاتین آرشیو شده نیز در این کتابخانه قابل استفاده است.
وی اظهار داشت: بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نسخه خطی ارزشمند نیز در کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی مشهد نگهداری می‌شود و قدیمی ترین کتاب موجود در این دانشگاه مربوط به قرن پنجم هجری است که برای استفاده محققان تمام این نسخ خطی اسکن شده و از طریق سایت کتابخانه در دسترس عموم قرار گرفته است.
وی گفت: همچنین برای استفاده راحت‌تر دانشجویان فضاهایی برای مطالعه به نام قرائت‌خانه در کتابخانه‌های دانشگاه و نیز دانشکده‌های مختلف این دانشگاه درنظر گرفته شده است که دانشجویان بتوانند در نزدیکترین مکان مورد نظر خود به مطالعه بپردازند.
عباسی ادامه داد: با دیجیتالی کردن پایان نامه‌های این دانشگاه، نقاط دسترسی به پایان‌نامه‌ها از کانال‌های دیجیتالی نظیر پورتال‌های دانشجویی دانشگاه و سامانه ایرانداک قابل دسترسی و استفاده است.
وی افزود: همچنین خدماتی نظیر رزرو کتاب برای امانت و تمدید امانت کتاب از راه دور میسر شده است و ارائه بسیاری از خدمات و اخبار کتابخانه‌ای از طریق وب سایت کتابخانه و سایر کانال‌های اطلاع رسانی فراهم شده است که مراجعان در بسیاری از موارد بدون حضور فیزیکی در کتابخانه می‌توانند از خدمات مورد نیاز بهره‌مند شوند، به همین منظور خدمات مرجع الکترونیکی از طریق گفت و گوی آنلاین روزانه پاسخگوی سوالات مراجعان است.
وی اظهار داشت: علاوه بر آن در کتابخانه مرکزی امکانات رفاهی نظیر تایپ و تکثیر و صحافی و نیز بوفه در نظر گرفته شده است تا مراجعان با آرامش بیشتری از فضا و خدمات کتابخانه بهره مند شوند.

دانشگاه فردوسی مشهد، از نظر قدمت، پس از دانشگاه‌های تهران و تبریز رتبه سوم کشور را دارد و هم اکنون هفتادمین سال فعالیت خود را سپری می‌کند.
۲۵ هزار عنوان پایان نامه دکتری و فوق لیسانس در گنجینه پایان نامه‌های کتابخانه دانشگاه فردوسی مشهد نگهداری می‌شود.

ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.