معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: در چندماهه ابتدای سال جاری نزدیک به یک‌هزار تولد نوزاد نارس در این شهر ثبت شده که مراقبت‌های لازم از این نوزادان به خوبی انجام شده است.

تولد هزار نوزاد نارس طی سال جاری در  مشهد

به گزارش قدس آنلاین، شاپور بدیعی در همایش "روز جهانی نوزاد نارس" که در سالن شهید پندی بیمارستان قائم برگزار شد، اظهار کرد:  یکی از اولویت‌های بسیار مهم در کشور و دانشگاه علوم پزشکی مادران‌باردار وکودکان هستند. ۱۷ نوامبر "روز جهانی نوزاد نارس" است و با توجه به اهمیت سلامت نوزادان به ویژه نوزادان نارس، در کل دنیا به این روز نام‌گذاری شده است.  دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان یکی از دانشگاه‌های قطب کشور در منطقه شمال‌شرق و شرق کشور، از لحاظ خدماتی همچون آموزش و درمان به نوزادان نارس اقدامات شایسته‌ای انجام داده است. 

وی افزود: برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این روز به این دلیل اهمیت دارد که با توجه به این همایش‌ها عملکرد گذشته خود را می‌سنجیم.  نقاط ضعف و قدرت خود را مورد ارزشیابی قرارمی‌دهیم.  همچنین از کسانی که در این راه با ما هم‌یار بوده‌اند تقدیر به عمل می‌آوریم. قدردانی و تشکر ازهمکاران و پرسنل باعث افزایش انرژی آنها می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: امروز در این همایش بزرگان حوزه نوزادان جمع شده‌اند تا ضمن بررسی امور و مسائل مربوط به گذشته گام مهمی در افزایش کیفیت و کمیت خدمات به نوزادان بردارند. هر کاری که برای نوزادان انجام دهیم سرمایه‌گذاری برای آینده ایران است. 

تولد نوزاد بین  ۳۸تا ۴۲ هفته طبیعی است

بدیعی عنوان کرد: برای تولد نوزادان سن و وزنی قائل شده‌اند.  نوزاد، به طور طبیعی  بین ۳۸ تا ۴۲ هفته  باید متولد شود. اگر تولد نوزادی از این سن و وزن گفته شده کمتر باشد  نوزاد نارس در معرض خطر قرار خواهد گرفت.  هر چه این وزن و سن  از حد معمول کمتر باشد مشکلات کودک بیشترخواهد بود.

 دانشگاه علوم پزشکی مشهد با راه‌اندازی تیم حرفه‌ای  توانسته (ROP) را  پیشگیری کند

 وی بیان کرد: مراقبت از کودک نارس موضوع کلیدی است. در زمینه‌های مراقبت بررسی‌های مورد نیاز انجام گرفته است. در زمینه (ROP) دانشگاه علوم پزشکی به عنوان دانشگاه پیشرو است.  متاسفانه  نوزادان نارس علاوه بر مشکلات گوارشی، بزرگترین مشکل آنان شبکیه و میزان رسایی‌چشم است.  

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: متاسفانه درگذشته به این مشکل توجه چندانی نشده است. زمانی‌که نوزادان نارس  دوره تکاملی را طی می‌کردند جامعه پزشکی متوجه این می‌شد که نوزاد از بینایی لازم برخوردار نیست. امروزه در دنیا برای درمان بینایی این نوزادان برنامه‌ریزی و اقدامات لازم انجام شده است. دانشگاه علوم پزشکی مشهد با راه‌اندازی تیم حرفه‌ای توانسته (ROP) را پیشگیری کند.

درچند ماهه اول سال نزدیک به یک هزار تولد نوزاد نارس ثبت شده است 

بدیعی ادامه داد: ابتدا مادران باید به فکر خودمراقبتی‌های لازم باشند و اطلاعات لازم از دوران بارداری را با شرکت در کلاس‌هایی که در حوزه بهداشت برگزار می‌شود کسب کنند. مادران باید آگاهی لازم در زمینه سلامت خود و نوزاد را داشته باشند. درچند ماه ابتدایی سال نزدیک به یک‌هزار تولد نوزاد نارس ثبت شده که مراقبت‌های لازم از این نوزادان به خوبی انجام شده است.  همچنین زائرانی از کشورهای حوزه خلیج فارس، افغانستان و استان‌های همجوار داریم که برای تولد نوزاد خود به مشهد می‌آیند.

منبع: ایسنا 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.