تبریز- زمین‌لرزه ۱۰ روز قبل شهرستان‌های میانه و سراب، به دلیل ابعاد کم حادثه ازنظر فوتی و مجروحان، خیلی زود از سرخط خبرهای رسانه‌ها به حاشیه رفت و به دنبال آن افزایش قیمت بنزین موجب شد تا طی دو روز گذشته اخبار مناطق زلزله‌زده به حاشیه برود درحالی‌که دمای هوا در این مناطق به منفی ۸ درجه سانتی‌گراد رسیده و سرما خیمه زده است.

سرما در مناطق زلزله‌زده خیمه زد/برپایی ۵ موکب برای تامین نیاز غذایی/پایان اسکان موقت ۱۰ روز دیگر

قدس آنلاین-گروه استان ها: باوجوداینکه حتی تصور خوابیدن در سرمای زیر صفر با زن و بچه در یک چادر پلاستیکی تن انسان را می‌لرزاند اما واقعیت این است که بسیاری از زلزله‌زدگان در استان آذربایجان شرقی چاره‌ای جز این نداشته و بیش از هر زمان دیگری نیازمند تسریع در اسکان و هم‌چنین تأمین لوازم گرمایشی به‌ویژه بخاری‌برقی هستند.

 متأسفانه براثر زمین‌لرزه اخیر بیش از ۵ هزار واحد مسکونی روستایی تخریب و یا آسیب دید لذا این حادثه افزون بر ۱۲ هزار نفر را مجبور به اسکان در چادر کرده است.

مردم و مسئولان محلی که در همین راستا می‌دانستند بیتوته در ارتفاعات ۱۵۰۰ متری آن‌هم در جغرافیای سردسیر در فصل پائیز غیرممکن است لذا از همان روزهای نخست اسکان زلزله‌زدگان را در کانکس را خواستار بودند و از طرفی مسئولان کشوری که تجربه اسکان در کانکس در زلزله کرمانشاه را داشتند راضی به ارسال کانکس نشدند و لذا در حال حاضر این وضعیت زلزله‌زدگان و هم‌چنین مسئولان را در وضعیت اورژانسی قرار داده است.

گفتنی است در حال حاضر زندگی زلزله‌زدگان روستاهایی مانند «ورنکش» در دامنه جنوبی ارتفاعات «بزقوش» در شهرستان میانه و «چیچکلی» در دامنه شمالی این ارتفاعات در شهرستان سراب که سفیدی گرد گونه برف نیز بر بالای آن خودنمایی می‌کند بسیار سخت شده است.

 سرما تداوم دارد

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌‍شرقی‌ بابیان اینکه دمای هوا در منطقه زلزله‌زده شهرستان سراب در ۴۸ ساعت گذشته به حداقل ۸ درجه سانتی‌گراد زیر صفر رسید اظهار کرد: تداوم تأثیر زبانه پرفشار سطح زمین تا روز سه‌شنبه موجب ناپایداری و تداوم سردی هوا به‌ویژه در نواحی شرقی استان می‌شود که این وضعیت با بارش‌های پراکنده برف و وزش باد شدید در برخی مواقع همراه خواهد شد.

علی دولتی مهر،با اشاره به اینکه به دلیل کوهستانی و مرتفع بودن مناطق زلزله‌زده سردی هوا در این مناطق تداوم خواهد داشت، یادآوری کرد: در روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته احتمال بارش پراکنده در این مناطق وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت:  سردی هوا تا اواخر هفته در استان تداوم خواهد داشت.

استقرار واحدهای پیش‌ساخته

در همین رابطه مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با اعلام اینکه ۵۰۰ واحد پیش‌ساخته در روستاهای زلزله‌زده ایجاد می‌شود، گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی ساخت این واحدهاست.  

واحدهای پیش‌ساخته در روستاهای زلزله‌زده استان در حال آماده‌سازی است و در ۱۰ روز آینده به آسیب دیدگان تحویل داده می‌شودمحمدباقر هنربر با اشاره به اوج‌گیری تلاش امدادگران برای اسکان موقت زلزله‌زدگان روستایی به علت سرمای هوا، گفت: واحدهای پیش‌ساخته در روستاهای زلزله‌زده استان در حال آماده‌سازی است و در ۱۰ روز آینده به آسیب دیدگان تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به اسکان موقت زلزله‌زدگان در کانکس‌هایی به‌صورت استیجاری یا اسکان در واحدهای احداثی و بازسازی‌شده خواهد بود، گفت: نصب اتاقک‌ها در ورنکش و روستاهای سراب آغازشده و تاکنون ۳۰ اتاقک توسط شهرداری تبریز نصب‌شده و ۵۰ اتاقک اهدایی توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز به‌صورت اردوگاهی به‌زودی در اختیار زلزله‌زدگان حائز شرایط قرار می‌گیرد.   

مدیرکل بحران آذربایجان شرقی همچنین گفت: ۵۰ واحد اتاقک اهدایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)  به‌صورت تجمیعی در روستاهای زلزله‌زده میانه و سراب نصب می‌شود و بر اساس تصمیم‌گیری‌های انجام‌شده ۲۰ واحد از این اتاقک‌ها در ورنکش و ۳۰ واحد در روستاهای سراب در اختیار زلزله‌زدگان قرار می‌گیرد.

هنر بر اظهار کرد: در کنار این مجموعه نگهبان گمارده می‌شود، سرویس‌های بهداشتی ایجاد و امنیت اردوگاه نیز توسط نیروی انتظامی تأمین می‌شود.  

وی ادامه داد: زنان بی‌سرپرست، زنان باردار، زنان و مردان پیر یا بیمار در اولویت اسکان در اتاقک‌های اهدایی هستند و اسکان اعضای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را دستگاه‌های مربوطه متولی شده‌اند.  

مدیرکل بحران آذربایجان شرقی اضافه کرد: ۱۰۰ کانکس اهدایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز درراه است که پس از رسیدن در منطقه نصب و در اختیار زلزله‌زدگان قرار می‌گیرد.  

وی همچنین از فعالیت ۵ موکب برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان بانام‌های شهدای آذربایجان، ثارالله و شهدای عاشورائیان خبر داد و افزود: ۳ موکب در ورنکش و ۲ موکب در روستاهای سراب ۱۵۰۰ وعده غذایی در هر نوبت پخت و بین زلزله‌زدگان توزیع می‌کنند. 

هنر بر در خصوص پرداخت خسارت به زلزله‌زدگان نیز گفت: ۱۰ میلیون تومان تسهیلات به زلزله‌زدگانی که واحدهای مسکونی آن‌ها تخریب‌شده است در سه قسط ۳.۳ میلیون تومانی پرداخت می‌شود و البته افرادی که در اتاقک اسکان یابند دیگر شامل این تسهیلات بلاعوض نخواهند شد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.