طرح سهمیه‌بندی و افزایش نرخ بنزین در حالی در چند روز اخیر اجرایی شده که همه مسئولان یکصدا اعلام می‌کنند قرار نیست با اجرای این طرح مردم با افزایش قیمت در بخش‌های دیگر مواجه شوند.

هاشم رسائی‌فر/

 طرح سهمیه‌بندی و افزایش نرخ بنزین در حالی در چند روز اخیر اجرایی شده که همه مسئولان یکصدا اعلام می‌کنند قرار نیست با اجرای این طرح مردم با افزایش قیمت در بخش‌های دیگر مواجه شوند.

این اظهارنظرها در شرایطی بوده که اعلام شده نظارت‌ها برای کنترل موج احتمالی گرانی بیشتر از پیش خواهد بود.

با این تفاسیر در برخی از کالاها و خدمات از همان روز اجرای طرح، افزایش خودسرانه قیمت‌ها کلید خورده است! یکی از این موارد افزایش نرخ کرایه برخی از تاکسی‌ها از جمله درون شهری و تاکسی تلفنی‌ها بوده است. این اضافه هزینه‌ها در حالی از سوی برخی از تاکسی‌داران و راننده‌های تاکسی تلفنی‌ها گاهاً تا ۳۰ درصد بیشتر از نرخ‌های گذشته اخذ می‌شود که مسئولان تاکسیرانی مشهد اعلام کردند افزایش در نرخ تاکسی‌ها قانونی نیست و با متخلفان برخورد خواهد شد.

• افزایش بیش از ۵۰ درصدی کرایه تاکسی‌ها

خانم کارمندی که به گفته خودش هر روز برای رفتن به محل کارش کرایه تاکسی‌اش ۲ هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌شد ضمن گلایه از افزایش خودسرانه برخی از تاکسی‌داران گفت: با اینکه مسئولان اعلام می‌کنند که نباید کسی نرخ تاکسی‌ها را افزایش دهد اما از روز شنبه که برای رفتن به سر کارم مانند هر روز از تاکسی استفاده کردم همان مسیری که قبل از این حداکثر ۲ هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت می‌کردم در این یکی دو روز به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته و هنگامی که معترض می‌شوم که چرا باید کرایه اضافه بدهم و بر چه مبنایی این مبلغ را محاسبه می‌کنید به من می‌گویند مگر خبر ندارید که بنزین گران شده ما هم مجبوریم برای جبران هزینه‌های حاصل از گرانی بنزین تا ۳۰ درصد بر میزان کرایه‌ای که تاکسیمتر نشان می‌دهد اضافه کنیم.

شهروند دیگری نیز با بیان این مطلب که افزایش قیمت بنزین موجب شده تا فرصت‌طلبان دنبال اضافه کردن قیمت‌هایشان باشند، از نبود نظارت کافی به ویژه در کرایه تاکسی‌ها ابراز گلایه‌مندی کرد و گفت: با اینکه دولت برای تاکسی‌ها سهمیه بنزین در نظر گرفته و از رسانه‌ها نیز اعلام شده است هیچ کسی حق ندارد نرخ‌های قبلی را خودسرانه افزایش دهد اما متأسفانه دیده می‌شود که عملاً این موارد نادیده گرفته می‌شود و سبب نارضایتی بیشتر مردم می‌شود.

وی افزود: من مسیری که هر روز با تاکسی می‌رفتم را تا قبل از این هزار تومان پرداخت می‌کردم اما همین امروز وقتی به راننده ۲ هزار تومانی دادم با کمال تعجب پولی که برگرداند بیشتر از ۵۰۰ تومان نبود وقتی دلیل این افزایش را جویا شدم راننده به من گفت بنزین گران شده کرایه‌ها نیز افزایش پیدا کرده است!

فردی دیگر که گویا بنا به شرایط کاری‌اش از تاکسی تلفنی استفاده می‌کند در این زمینه می‌گوید: پنجشنبه گذشته مانند همیشه برای انجام کارم از خانه تا محل کار از تاکسی تلفنی محل سرویسی گرفتم و مبلغی که پرداخت کردم همان ۱۲ هزارو ۵۰۰ تومان همیشگی بود اما صبح شنبه وقتی که برای سرویس تماس گرفتم ابتدا به من اعلام شد ۳۰ درصد بیشتر از همیشه باید بپردازم و گفتند که اگر رضایت دارم برایم ماشین بفرستند با تعجب دلیل این افزایش قیمت را جویا شدم که گفته شد به دلیل گرانی بنزین مجبوریم این کار را بکنیم. با این تفاسیر من شنبه با پرداخت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان همان مسیر قبلی را طی کردم!

• تاکنون شکایتی از گرانی تاکسی و حمل و نقل عمومی نداشته‌ایم

اظهارات مردم در حالی بیان می‌شود که مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی مدعی است تاکنون شکایتی در مورد گرانی تاکسی‌ها و حمل و نقل عمومی نداشتیم.

حمیدرضا کریم در خصوص شکایت‌های صورت گرفته پس از گرانی بنزین، اظهار کرد: دولت به صراحت اعلام کرده که هیچ کالایی افزایش قیمت نخواهد داشت. کالایی که در بازار به وفور یافت می‌شود، همان کالایی است که در شرایط قیمت سابق بوده و اتفاق خاصی نیفتاده که گران شود، بنابراین گران‌فروشی جرم است و بدون تردید با آن برخورد می‌شود.

وی بیان کرد: در سامانه ۱۳۵ چندین مورد شکایت داشتیم که در خصوص ارزاق عمومی مانند روغن و برخوردهای ناشایست برخی صنوف با مردم بود که معتقد به گرانی بودند.

کریم افزود: پرونده را تشکیل و دستور اجرا به شعبه گشت سیار دادیم تا به محل مراجعه و با شخص متخلف برخورد کنند. دو تا سه مورد شکایت در سامانه ۱۳۵ بود که امروز ارجاع دادیم. گران‌فروشی نیز در خصوص خوراکی و ارزاق عمومی بوده که یک مورد روغن بود.

کریم در خصوص شکایت از گرانی تاکسی و حمل و نقل عمومی، گفت: تاکنون شکایتی در مورد تاکسی‌ها و حمل و نقل عمومی نداشتیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.