هزاران یونانی در سالگرد شورش ۱۹۷۳ علیه دیکتاتوری نظامی این کشور به خیابان‌ها آمدند، این اولین تظاهرات بزرگ در این کشور از زمان انتخاب دولت جدید محافظه‌کار در این کشور بود.

یونانی‌ها در سالگرد قیام ۱۹۷۳ دانشجویان علیه خونتا تظاهرات کردند

قدس آنلاین؛ به نقل از شبکه خبری دویچه وله، بیش از ۲۰ هزار تن با وجود تدابیر شدید امنیتی و حضور گسترده پلیس در آتن به خیابان‌ها آمده و یادبود چهل و ششمین سالگرد شورش دانشجویی علیه خونتا را گرامی داشتند.

بیش از ۵ هزار نیروی پلیس برای ممانعت از وقوع هرگونه خشونت و درگیری میان تظاهرات کنندگان و آنارشیست‌ها و دیگر گروه‌های افراطی چپ‌گرا در خیابان مستقر بودند. 

این اولین تظاهرات جدی در یونان در دولت میتسوتاکیس بود که از ماه ژوییه حکومت را درست گرفته و قول اجرای نظم و قانون داده است. 

تظاهرات سالانه ۱۷ نوامبر معمولا از آتن پلی‌تکنیک محل شروع شورش ۱۹۷۳ آغاز و مقابل سفارت آمریکا خاتمه می‌یابد. بسیاری از یونانی‌ها واشنگتن را به حمایت از خونتا و حکومت نظامیان از ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۴ متهم می‌کنند. شورش دانشجویان با سرکوب شدید نظامیان و کشته شدن  حداقل ۲۴ تن همراه بود. 
اگرچه تظاهرات روز یکشنبه آرام برگزار شد اما پلیس یونان در نیمه دوم روز، شش شورشی مسلح به کوکتل مولوتف را که قصد داشتند به بالای سقف خانه‌ای در آتن بروند، دستگیر کرد.

طبق گزارش خبرگزاری آتن، به رغم تعیین مجازات کیفری برای استفاده از کوکتل مولوتف در اماکن عمومی، در ساعات عصر بیش از ۲۰۰ فرد ماسک دار شروع به پرتاب سنگ، بطری و کوکتل مولوتف به سمت نیروهای پلیس کردند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پلیس برای متفرق کردن جمعیت از گاز اشک‌آور و نارنجک نورزا استفاده کرد. در این اعتراضات ۱۲ تن دستگیر شدند.

پلیس در شهر پاتراس ۱۰ تن از شورشیان را که پس از راهپیمایی یادبود قیام دانشجویان پلی‌تکنیک، به سمت نیروهای پلیس کوکتل مولوتف پرتاب کردند، دستگیر کرد.

شورشیان در شهر سالونیک دو خودرو را به آتش کشیدند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.